شمانیوز
شما نیوز

نتیجه مذاکرات ژنو / توافق ایران و 1+5 / جزئیات توافق

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توئیتری رسمی خود اعلام کرد که کشورمان و گروه ۱+۵ به توافق رسیده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در صفحه توئیتری رسمی خود اعلام کرد که کشورمان و گروه 1+5 به توافق رسیده اند.

مایکل مان، سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نقل از کاترین اشتون اعلام کرد ایران و گروه 1+5 به توافق رسیدند.

این در حالی است که وزرای خارجه آلمان و فرانسه نیز این اخبار را تأیید کرده اند. حتماً غنی سازی ایران در سند مکتوب خواهد شد چهارمین روز مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5 تا پاسی از نیمه شب سرد ژنو ادامه و با دیدار سه جانبه دکتر محمد جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری پایان یافت.

پس از پایان مذاکرات سه جانبه ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران، با وجود خستگی و گفتگوهای فشرده و طاقت فرسا به میان خبرنگاران آمد و به سوالات آن ها درباره چگونگی روند مذاکرات پاسخ داد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان به سند توافقنامه ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: هیچ سندی را که حق غنی سازی ایران را به رسمیت نشناسد امضا نخواهیم کرد.

عراقچی درباره موارد توافق شده میان ایران و 1+5 با ابراز خوش بینی نسبت به امضای توافقنامه اظهار داشت: سندی تهیه شده که در آن درباره 98 درصد کلمات به توافق رسیده شده و تنها یک یا دو مورد کوچک مانده است .

وی افزود: مذاکرات به دقایق 90 می رسد، بیشتر موضوعات مورد اختلاف حل شده است بعضی از آنها باقی مانده و مذاکرات بسیار فشرده ای بین هیات ها در جریان است.

مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به اینکه درون گروه 1+5 وحدت وجود ندارد ادامه داد: وزرای خارجه 1+5 تاکنون حداقل 2 بار با یکدیگر ملاقات داشته اند که با توقف در هر جلسه به مشورت با یکدیگر و پایتخت های خود داشته و احتمالا هیئت های مذاکره کننده 1+5 چند دور دیگر امشب با هم ملاقات کنند.

عراقچی سپس به این موضوع عنوان کرد ایران منتظر شنیدن پاسخ 1+5 به مواردی است مطرح کرده است و گفت: بعد از هر جلسه ای صحبت های مفصلی با ما دارند خانم اشتون خواهند گفت یا جلسه سه جانبه برگزار می شود و یا مذاکرات دو جانبه ادامه خواهد داشت.

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه صحبت های خود در جمع خبرنگاران، به سوالاتی درباره توافق حاصل شده و میزان آن پاسخ داد و گفت: هنوز نمی توانیم به بگوییم که آیا اختلافات حل می شود یا خیر. مواردی باقی مانده موارد سختی است و به تصمیم گیری های کلان احتیاج دارد.

وی افزود: با این که شش کشور اکنون در سطح وزرای خارجه اینجا هستند اما همین وزرای خارجه مذاکرات را قطع می کنند و با پایتخت ها و روسای خود صحبت می کنند نظر می گیرند و دوباره بر می گردند.

عراقچی با اشاره به اینکه هنوز برای نام متن تصمیم گیری نشده است ادامه داد: به غیر از چند مورد کوچک توافق حاصل شده و اگر بخواهیم از روی تعداد کلمات حساب کنیم اینطور می شود که در بیش از 98 درصد از موارد توافق حاصل شده اما همین دو درصد می تواند ارزشش خیلی بیشتر از اینها باشد "

وی درباره تاکید ایران بر نحوه نگارش یا محتوای تفاهم نامه گفت: هر دو موضوع محتوا و نگارش متن تفاهم برای ما مهم است و باید بر روی آن ها توافق شود .

او در پاسخ به این پرسش که اختلاف نظر درباره چند مورد باقی مانده در متن بین ایران و 1+5 است یا بین اعضای 1+5 اظهار داشت: اختلافات بین ایران و 1+5 است و در 1+5 نیز تفاوت دیدگاه وجود دارد. آن ها باید با همدیگر کار کنند تا این تفاوت دیدگاه ها برطرف شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره چگونگی اعلام توافق گفت: اگر به نقطه ای برسیم که نظرات کاملا به هم نزدیک شود و توافق پیش بیاید مسلم هست درباره اینکه به چه شکل اعلام شود تصمیم خواهیم گرفت ولی هنوز زود است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان ادعاهای مطرح شده در برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه غرب تنها امشب(شنبه شب و بامداد یکشنبه) را برای توافق به ایران فرصت داده را تکذیب کرد و گفت: چنین چیزی اصلا صحت ندارند. هیچ اولتیماتومی از نه سوی ما و نه از سوی آن ها به ما داده نشده است و مذاکرات روند معقولی را طی می کند که تا هر وقت نیاز باشد آن را ادامه می دهیم. اگر حس کنیم که به نتیجه نمی رسیم مذاکرات را فرصت دیگری قطع می کنیم. "

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سئوال که در موارد اختلافی موجود آیا فاصله بین ایران و طرف مقابل زیاد است بیان کرد: در بعضی از موارد فاصله زیاد است و در بعضی موارد کم ، تلاش می کنیم که به یکدیگر نزدیک شویم.

سید عباس عراقچی ادعای برخی از رسانه ها درباره جزئیات مذاکرات منتشر کرده اند را مردود دانست و تاکید کرد: هیچ گونه مطلبی که از داخل جلسه منتشر شده و بعضی ها مدعی هستند که اطلاع دارند یا پخش شده را تایید نمی کنیم.

قطعا مذاکرات تا بعد از ظهر فردا به طول نخواهد انجامید

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای ژنو در پاسخ به سوالی در رابطه با مدت زمان مذاکرات گفت: مطمئن هستم که از فردا ظهر به آن طرف نخواهد بود ممکن است که امشب تا یکی دو ساعت دیگر به جمع بندی برسیم ممکن است تا صبح طول بکشد ممکن است به فردا موکول شود به هر حال هنوز نمی توان با قاطعیت مطرح کرد. ما امروز پیشرفت نسبتا خوبی در موضوعات مختلف داشتیم اما هنوز به مقصد نرسیدیم.

عراقچی در واکنش به مواضع متناقض وزیر خارجه انگلیس در هنگام وردو به ژنو گفت: مطمئن نیستم آن چه به نقل از وزیر خارجه انگلیس بیان شده است درست بوده باشد. صحبت از تهدید در این شرایط کمکی به روند مذاکره نمی کند .

معاون محمدجواد ظریف درباره نقش پر رنگ تر روسیه و چین در این دور از مذاکرات گفت: روسیه و چین همیشه نقش مثبت و سازنده داشته اند این بار هم با حضور وزرای خارجه طبیعتا نقش فعال تری را ایفا کردند و ما مثل همیشه از مشورتمان با روسیه و چین راضی هستیم.

شب گذشته اخباری در رابطه با سفر قریب القوع وزیر امور خارجه آمریکا به انگلیس و رابطه آن با به پایان رسیدن زمان مذاکرات در برخی از رسانه ها مطرح شد. عراقچی در رابطه با این ادعا که سفر کری به انگلیس می تواند ضرب الاجل مذاکرات باشد گفت: فکر نمی کنم. ما از طرف رسانه ها شنیده ایم که ایشان قصد سفر به لندن را دارند. به هر حال ما از ایشان دعوت نکرده ایم که تشریف بیاورند که الان بخواهند بروند. تا هر جا که لازم باشد و ما احساس کنیم که برای احقاق و تثبیت حقوقمان لازم است به مذاکره ادامه دهیم ادامه خواهیم داد. هر کسی که می خواهد باشد یا نباشد از نظر ما فرقی نمی کند.

مذاکره کننده ارشد ایران در رابطه با موضع گیری کشورها در این دور مذاکرات، بویژه مواضع فرانسه گفت: ما با شش کشور طرف هستیم که همه آنها جزو قدرت های جهانی هستند این طور نیست که همیشه در هر موردی دارای موضع یکسان باشند. در این مذاکرات نیز که از پیچیدگی و تنوع بسیار زیادی برخوردار است حتما انتظار نداریم که در هر موضوعی آنها با یک موضع واحد وارد شوند.

وی درخصوص اینکه چرا مستقیما با 1+5 مذاکره نمی کنید و هر بار باید اشتون نظرات شما را با آنها منتقل کند تاکید کرد: "موضوع انتقال نظرات نیست بلکه مذاکره، مذاکره است و مذاکره با شش کشور آن هم به طور مستقیم کار سختی است چرا که آنها 6 کشور مستقل هستند و بعضا مواضع مستقل و متفاوتی دارند. مواضع آنها مختلف است و با هم تفاوت دارند. بین خود جلسه می گذارند و خانم اشتون با موضع واحد صحبت می کنند ما با خانم اشتون مذاکره می کنیم و ایشان یک وظیفه سنگینی را دارد که همانطور که با ما مذاکره می کند مجبور است با شش کشور نیز جلسه بگذارد و به نظر واحد برسد و بعد دوباره با ما مذاکره کند .

عراقچی در پاسخ به سوالی تاکید کرد که در مذاکرات با 1+5 به غیر از موضوع هسته یی درباره هیچ موضوع دیگری گفت وگو نمی شود .

او درباره متن پیش نویس تفاهم میان ایران و 1+5 گفت: ما پیش نویس تازه ای نسبت به مذاکرات "ژنو 2" داریم؛ به عبارتی دیگر با پیش نویس "ژنو 3" رو به رو هستیم که ریشه این مساله به مذاکرات قبلی باز می گردد .

مذاکره کننده ارشد ایران درباره متن پیش نویس توافقنامه ایران و 1+5 گفت: پیش نویس تازه ای نسبت به مذاکرات دور قبل داریم(ژنو2)، به عبارتی دیگر با پیش نویس جدید (ژنو 3) رو به رو هستیم که ریشه این مساله به مذاکرات قبلی باز می گردد .

عراقچی ادامه داد: قطعا پذیرش حق غنی سازی ایران در سند مکتوب می شود و غنی سازی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش طرف مقابل واقع شده و این امر به صورت رسمی خواهد بود . اگر مکتوب نباشد ما به صورت شفاهی قبول نمی کنیم . این مهمترین موضوع ما است ملت ما برای غنی سازی بیش از 10 سال مقاومت و ایستادگی کرده است و در مقابل تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی مقاومت کرده و الان هیچ توافقی که غنی سازی هم در گفتار و هم مکتوب و در عمل که غنی سازی ادامه پیدا کند به رسمیت شناخته نخواهد شد و انشاءالله مردم مطمئن باشند که به تثبیبت حقوق خود در این توافق خواهند رسید و ثمره مقاومت و ایستادگی 10 ساله خود را خواهند دید .

سید عباس عراقچی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکرات روند معقولی را طی می کند. هر کدام از مسایل اهمیت خاص خود را دارند که بر اساس مواضع اصولی هر یک از طرف هاست و نزدیک کردن آن ها به هم سخت است .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied