شمانیوز
شما نیوز

جهانگیری

سیاست‌های گذشته تولید را به مخاطره انداخت

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه استمرار تولید تنها با کیفیت بالا و قیمت مناسب امکان پذیراست گفت: لازمه این امر این است که تولید در کشور رقابتی شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه همایش حمایت از حقوق مصرف کنندگان در جمع خبرنگاران گفت: بحث حمایت از حقوق مصرفی کنندگان بیش از اینکه بر عهده دولت باشد بر عهده بخش خصوصی است و دولت در این زمینه تنها باید نظارت و پیگیری کند تا سیاست های ابلاغی اجرا شود در آستانه سال نو این نظارت ها تشدید می شود.
وی افزود: هم اکنون واحدهای تولید به درجه ای از بلوغ رسیده اند که استمرار تولید تنها در گرو کیفیت بالا و قیمت مناسب باید باشد لذا لازمه این امر این است که تولید رقابتی باشد.
جهانگیری تأکید کرد: در لایحه خروج از رکود بحث حمایت از تولید رقابتی مطرح شده است چرا که اعتقاد داریم تولید باید رقابتی باشد.
معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگاه برند در کشور گفت: خیلی از تولیدات ایران هم در کشور و هم در سایر کشورها شناخته شده هستند و صادرات 44 میلیارد دلاری نیز حاکی از این امر است.
وی افزود: اما انتظار و توقع از ایران بیش از این است و باید صادرات غیرنفتی ما افزایش یابد و نسبت صادرات به واردات بدون نفت نیز به یکدیگر نزدیک شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افزایش قیمت برق از اول اسفند ابلاغ شده در حالی که به گفته مجلس ایراداتی دارد گفت: دولت حق دارد در تمام مواردی که مصالح کشور را تشخیص می دهد تصمیم گیری کند و این یک روال طبیعی است.
وی ادامه داد: حتی به دلیل شرایط موجود در کشور علی رغم اینکه سال گذشته مجلس مجوز افزایش 37 درصدی قیمت برق را داده بود با این وجود تنها برای مردم 10 درصد، برای بخش کشاورزی نیز 10 درصد و برای بخش صنعت و تجارت تنها 20 درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ مصرف در کشور ما ناموزون است گفت: آثار سود برخی سیاست های گذشته به ویژه یارانه ها نه تنها فرهنگ مصرف بلکه فرهنگ تولید را هم به مخاطره انداخته است.
جهانگیری با اشاره به میزان واردات در سال 89 گفت: حدود 65 میلیارد دلار کالا در سال 89 به کشور واردشد و این روند در شرایط کنونی کار را برای تولیدکنندگان و سیاست گذاران سخت کرده است.
وی ادامه داد: در 11 ماه سال گذشته میزان واردات کالا به 48 میلیارد دلار که در مقاسیه به سال 89 روندکاهنده خوبی را نشان می دهد.
وی تأکید کرد: در چنین شرایطی باید تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و ارائه دهندگان خدمات باید خود را در برابر یک مسئله مشترک ملی قرار دهند .
وی با اشاره به اینکه دسترسی به کالای با کیفیت حق مصرف کننده است اظهار داشت: نشانه ها و برندها از هر نظر حائز اهمیت هستند و استانداردسازی ها و کنترل کیفیت در این مسیر نقش مهمی دارد.
وی تصریح کرد: ورود مصرف کنندگان به میدان رقابت تولیدکنندگان از دیگر نیازهای اساسی است و تولیدکنندگان باید بپذیریند که استقبال از بازار مصرف برخاسته از رقابت باید باشد و نه از تنگ کردن رقابت با دیگران لذا دولت هم از رقابتی شدن تولید برای کیفیت کالاها استقبال می کند.
وی همچنین ایجاد شبکه های توزیع مناسب را برای عرضه کالا و خدمات را از نیازهای اساسی جهت حمایت از مصرف کننده برشمرد و گفت: در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن عرضه کننده نزد مصرف کننده بسیار مهم است و در این راستا شبکه های توزیع اهمیت استراتژیک دارد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: قیمت مهم ترین عنصری است که موسسات و شرکت های تولیدکننده باید به آن توجه کنند البته قیمت گذاری در شرایط تورمی مشکل است اما دولت به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی است و این شرایط باید به گونه ای باشد که هم ضامن بقای تولید و هم موجب رضایت مشتری شود.
جهانگیری با اشاره به لزوم ارائه خدمات پس از فروش گفت: رضایت مشتری شرط کافی نیست و باید مشتری راضی را به مشتری مستمر تبدیل کرد.
وی همچنین حساسیت نسبت به استاندارد و بهداشت صنعت و بخش های مختلف فرآیند تولید را از جمله حقوق مصرف کننده دانست و گفت: در این زمینه به یک برنامه ملی نیاز داریم.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied