شمانیوز
شما نیوز

همه چیز در مورد انتخابات اتاق بازرگانی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گرچه در دوره‌های قبل هم پر از حاشیه بود اما در دور جدید با توجه به ارتقای جایگاه اتاق تا سطح نهاد مشورتی سه قوه، بر حاشیه‌های آن افزوده شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

هم تعداد كانديداها بر بيشتر شدن اهميت انتخابات تاكيد دارد و هم تخميني كه از مشاركت اعضا زده مي‌شود. در اين كارزار بساط جمع‌آوري راي هم گسترده‌تر از دوره‌هاي قبل پهن است. هنوز تا زمان آغاز تبليغات زمان باقي است و حتي در زمان ممنوعيت تبليغات هم برخي كانديداها بيكار ننشسته‌اند و از روش‌هايي كه در سال‌هاي قبل هم كم و بيش رواج داشت و امسال گويا بر تنوع آن افزوده شده، راي جمع مي‌كنند.

تهران ٥٠، ٣١ استان ديگر ٥٠

اعتماد نوشت: روش‌ها متنوع است و برخي اين شيوه‌ها را قانوني و برخي غيرقانوني مي‌دانند. در تهران بيش از شهرهاي ديگر سر و صدا برپاست. ٥٠ درصد اعضاي هيات نمايندگان از اتاق تهران و ٥٠ درصد باقي از ٣١ استان ديگر كشور انتخاب مي‌شوند. بنابراين بديهي است عمده اتفاقات و شور و حرارت را در تهران شاهد باشيم.

وقتي لابي‌ها ريشه مي‌دواند

ائتلاف‌هاي مختلف نشست خبري مي‌گذارند و از برنامه‌ها و اهداف‌شان مي‌گويند. برخي ترجيح مي‌دهند به جاي برگزاري نشستي پر از خبرنگار، يكي دو رسانه را انتخاب كنند و با حضور در آن، از طرح‌هاي‌شان سخن بگويند لابي‌ها غير از رسانه‌ها در لايه‌هاي زيرين تشكل‌هاي اتاق هم به وفور ديده مي‌شود. اكثر فعالان اتاق تهران زيرذره‌بين هستند. به همين دليل هم كمتر دست به رفتارهاي پرريسك مي‌زنند. عده زيادي از آنها به واسطه حضورشان در رسانه‌ها در طول سال چندان نگران شناساندن خود به اعضا نيستند ولي در شهرستان‌ها وضعيت كمي تفاوت دارد. به جز روساي چند اتاق شهرستاني، اكثر اتاق‌ها نه روسايشان شناخته شده‌ هستند نه اعضاي هيات نمايندگان‌شان. بيشتر در رسانه‌هاي استاني آن هم هر از چند ماهي خبري از آنها ديده مي‌شود و در رسانه‌هاي سراسري كمتر حضور دارند. همين مساله سبب شده در آستانه انتخابات فعاليت‌هاي راي جمع‌كني در آنجا با تنوع بيشتري ديده شود.

تمديد كارت اعضا در ازاي اخذ راي

يكي از اين اقدامات، تمديد كارت اعضايي است كه تمايلي به ادامه عضويت‌شان نداشته‌اند. يكي از فعالان اتاق كه تمايلي به عنوان نامش در اين گزارش نداشت، گفت: يكي از ائتلاف‌ها با افرادي كه عضويت‌شان را تمديد نكرده‌اند تماس گرفته و در ازاي تمديد كارت بازرگاني آنها، مي‌خواهند كه به گروه آنها راي دهند. با توجه به اينكه تمديد كارت مراحل سختي دارد و اغلب زمان‌بر است گاهي در ازاي طي مراحل سريع و آسان كه به واسطه روابط برخي ائتلاف‌ها با اتاق انجام مي‌شود، راي مي‌گيرند و گاه حتي مبلغ تمديد كارت هم از طرف درخواست‌كننده راي، پرداخت مي‌شود. اين منبع آگاه هزينه تمديد كارت را ٥٠٠ هزار تومان عنوان كرد كه با ساير هزينه‌ها به ٧٠٠ هزار تومان بالغ مي‌شود.

ممانعت از مشاركت كارت‌هاي يك ساله

يكي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق اصفهان گفت: كار خوبي كه امسال انجام شده آن است كه از مشاركت افرادي كه كمتر از يك سال از عمر كارت بازرگاني‌شان مي‌گذرد ممانعت به عمل مي‌آيد. اين اتفاق مي‌تواند از برخي حواشي و لابي‌ها جلوگيري كند، چراكه عمدتا افرادي در دوره‌هاي پيش نزديك به انتخابات صرفا براي راي دادن به افرادي خاص كارت بازرگاني مي‌گرفتند.

دو تا چهار ميليون تومان براي كسب رتبه

اتاق هم به نوبه خود از اين آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرد. از دو تا چهار ميليون تومان براي اعطاي رتبه بايد بپردازيد. مركز رتبه‌بندي اتاق بازرگاني در اين آشفته بازار به شركت‌هايي كه مديران‌شان، كانديداي حضور در انتخابات هستند، نامه نوشته و خواستار حضور در اين رتبه‌بندي شده است‌. اما اين رتبه‌بندي براي آنها بدون خرج نيست؛ شركت‌هايي كه كمتر از ۱۵۰ نفر شاغل داشته باشند، دو ميليون تومان، شركت‌هايي با شاغلان تا ۳۰۰ نفر، سه ميليون تومان و بالاي ۳۰۰ نفر نيز چهار ميليون تومان بايد بپردازند. البته به آنها اولتيماتوم داده شده بود كه تا پايان بهمن‌ماه حتما مدارك و فرم‌هاي مربوطه را ‌تكميل كرده و اگر اينچنين باشد، ظرف ١٠ روز كاري، رتبه‌بندي مي‌شوند، در غير اين صورت، فرآيند رتبه‌بندي دو تا سه ماه به طول مي‌انجامد. برخي تحليلگران اين سوال را از پارلمان بخش خصوصي مي‌پرسند: اگر هم اين كار بر اساس مصوبات دولت بوده، ‌چرا در آستانه انتخابات اتاق بازرگاني قرار است، اجرا شود؟

ازدياد درخواست‌ها ما را به اين كار واداشت

يكي از مسوولان اين مركز گفت: اينكه چرا اكنون موضوع رتبه‌بندي داغ شده و به شركت‌ها نامه‌هايي ارسال شده است، به اين دليل است ‌افرادي كه خواهان حضور در انتخابات بودند، مي‌خواستند از رتبه‌بندي به نفع خود در راي آوردن استفاده كنند. درخواست‌ها زياد بود؛ بنابراين ما به اين نتيجه رسيديم، تيمي را تجهيز كنيم كه در كوتاه‌ترين زمان به تقاضا‌ها جواب داده و كار رتبه‌بندي اعضا را انجام دهد. او بر اين باور است، ‌افرادي كه در فرآيند رتبه‌بندي شركت مي‌كنند، مي‌خواهند شفافيت خود را نشان دهند و بگويند ‌كارشان آنقدر شفاف است كه از گروهي خواسته‌اند آنها را ارزيابي و رتبه‌بندي كند. البته در مقابل ما نيز به آنها خدماتي نظير تبليغات در دوران انتخابات را مي‌دهيم و آنها را در نشريات خود معرفي كرده و به عنوان شركت‌هايي كه رتبه‌بندي شده‌اند، معرفي مي‌كنيم. هرچند ‌اكنون اما و اگرهاي زيادي در اين خصوص وجود دارد، ‌برخي مي‌گويند ‌اين رتبه‌بندي شايبه‌هايي نيز دارد كه شايد بي‌ارتباط ‌با انتخابات اتاق بازرگاني نباشد!

اتاق مشاور سه قوه شد

پس از آنكه يك مسوول دولتي (محمد نهاونديان) به عنوان رييس اتاق بازرگاني پس از رياست ٢٠‌ساله خاموشي انتخاب شد و با گسترده‌تر شدن فعاليت‌ها، كم‌كم انگيزه حضور افراد در هيات نمايندگان و هيات رييسه هم بالا رفت. يكي ديگر از دلايل هيجان حضور در هيات نمايندگان اتاق هم ابلاغ قانون بهبود فضاي كسب و كار است كه در آن بر ارتقاي نقش اتاق به عنوان مشاور سه قوه مجريه، مقننه و قضاييه تاكيد شده است. يكي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني شيراز توضيح داد: امسال نسبت به دوره‌هاي قبل انتخابات بسيار فشرده‌تر و با تعداد كانديداها و مشاركت بيشتر انجام خواهد شد. دليل آن نيز توجه به اتاق به عنوان مادر بخش خصوصي است. هرچند توجه عمده به اتاق تهران است اما اين توجه به ساير اتاق‌هاي شهرستان‌ها هم تسري پيدا كرده است.

افزايش ١٦ درصد مشاركت به ٣٥ درصد

عضو هيات نمايندگان اتاق يزد نيز خاطرنشان كرد: در دوره‌هاي قبل مشاركت افراد در انتخابات ١٦ درصد برآورد مي‌شد. يعني فقط ١٦ درصد از اعضاي اتاق در انتخابات شركت مي‌كردند اما با توجه به برجسته‌تر شدن نقش اتاق ايران در فضاي تصميم‌گيري كشور پيش‌بيني مي‌شود مشاركت به ٣٥ درصد هم افزايش يابد.

توليدكنندگان ١٢ هزار عضو دارند

انتقادي كه يكي از فعالان اتاق بازرگاني اهواز دارد حضور كمرنگ توليدكنندگان در اتاق بازرگاني است. او معتقد است توليدكنندگان تنها ١٢ هزار عضو در اتاق دارند در حالي كه با توجه به نقش آنها در اقتصاد كشور بايد كرسي‌هاي بسيار بيشتري به آنها تخصيص يابد. از جنوب گرفته تا شمال در هر شهرستاني نقدي وجود دارد به بزرگ‌ترين انتخابات بخش خصوصي. انتخاباتي كه پيش‌بيني مي‌شود امسال پرتعداد‌تر از سال‌هاي قبل برگزار شود.

١٠ اسفند قرار است كانديداها تبليغات خود را رسما آغاز كنند و در مهلت پنج روزه‌اي كه در اختيار دارند تا مي‌توانند آرا را به سمت خود بكشانند. انتخابات روز ١٦ اسفند در اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور برگزار مي‌شود تا تكليف هيات نمايندگان بخش خصوصي روشن شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied