شمانیوز
شما نیوز

گفت و گویی با خواننده تیتراژ «معمای شاه»

این روزها صدای «سالار عقیلی» در سریال «معمای شاه» شنیده می‌شود. سریالی تاریخی به کارگردانی «محمدرضا ورزی» که داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت او از مصر، پس از ازدواج با «فوزیه» تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد.

وب سایت موسیقی ما - سما بابایی: این روزها صدای «سالار عقیلی» در سریال «معمای شاه» شنیده می‌شود. سریالی تاریخی به کارگردانی «محمدرضا ورزی» که داستان زندگی محمدرضا پهلوی را از زمان بازگشت او از مصر، پس از ازدواج با «فوزیه» تا زمان مرگ به تصویر می‌کشد. اگرچه اما و اگرهای فراوانی در خصوص تحریف تاریخ در این سریال شنیده می‌شود، اما اجرای تیتراژ ابتدایی و انتهایی آن توسط خواننده‌ای که تاکنون تجربه‌ی اجرای تیتراژهای بسیاری را داشته، این سریال را برای علاقه‌مندان به موسیقی متفاوت کرده است. سالار در این سال‌ها در یازده سریال به عنوان خواننده‌ی تیتراژ فعالیت کرده و در این میان، سهم سریال‌های تاریخی هم قابل توجه بوده است.

سالار عقیلی: فکر نمی‌کنم هیچ خواننده‌ای به اندازه‌ی من برای «ایران» خوانده باشد

«شهریار»، «کلاه پهلوی»، «پریدُخت»، «شیخ بهایی»، «سال‌های مشروطه»، «تبریز در مه»، «دختری به نام آهو»، «حجر ابن عدی»، «هانیه»، «سایه سلطان» و حالا هم «معمای شاه». اولین حضور او به عنوان خواننده‌ی تیتراژ البته به سریال «حُجر ابن عُدی» برمی‌گردد. پخش «معمای شاه» از نیمه آبان‌ماه با صدای «سالار عقیلی»، آهنگسازی «بابک زرین» و ترانه «افشین یداللهی» آغاز شده است. او در گفتگو با سایت «موسیقی ما» می‌گوید که همیشه به کار در فضاهای تاریخی علاقه داشته و حالا این سریال بار دیگر چنین فضایی را در اختیار او قرار داده است: «من و آقای زرین، پیش از این در سریال «تبریز در مه» با یکدیگر همکاری داشتیم و همان تجربه‌ی خوش به همراه فضای تاریخی سریال که همیشه مورد علاقه‌ی من بوده، باعث شد تا دوباره این همکاری شکل گیرد. البته آنچه هم‌اکنون شما به عنوان تیتراژ پایانی می‌شنوید، حدود یک سال و نیم پیش خوانده شد و قرار نبود که تیتراژ ابتدایی هم توسط من اجرا شود؛ اما تقریباً یک روز مانده به پخش سریال، تصمیم گرفته شد تا تیتراژ ابتدایی نیز توسط من خوانده شود. من قطعه را گوش کردم و دوست‌اش داشتم و اجرای آن را قبول کردم.» او در روزهای مانده به پخش سریال در ایران نبوده است؛ تنها یک روز به پخش سریال، باقی مانده که از سفر برمی‌گردد و تیتراژ ابتدایی را می‌خواند: «من قطعه را از پیش شنیده بودم و تمریناتی هم روی آن داشتم. ساعت 6 بعدازظهر وقت استودیو داشتیم، کار را خواندم و میکس و مسترینگ آن انجام شد و ساعت 10 روی آنتن رفت. البته اگر فرصت بیشتری هم در اختیار داشتیم، با همان حالت و کیفیتی که شما در تیتراژ می‌شنوید، می‌خواندم. این تجربه‌ی عجیبی برای خود من بود که تا پیش از آن نداشتم و حالا این اتفاق برای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تلویزیون رخ داد که در آن 1200 بازیگر از پیشکسوتانی چون جمشید مشایخی، سیاوش طهمورث، ثریا قاسمی، جعفر والی و غیره تا بازیگران جوان حضور دارند. به نظرم «معمای شاه» یکی از بزرگ‌ترین سریال‌هایی است که درباره‌ی تاریخ معاصر ایران ساخته شده و ساخت آن همچنان هم ادامه دارد.» شعر این اثر از دکتر «افشین یداللهی» است. شعری درباره‌ی «ایران». ترانه‌ای که «عقیلی» می‌گوید شاهکار جدیدی از این شاعر و ترانه‌سرا است: «من از مخاطبان جدی اشعار آقای یداللهی هستم و نگاه خاص آقای زرین به آهنگسازی را نیز بسیار دوست دارم. اما همان‌طور که می‌دانید، من تعداد زیادی کارهای ملی-میهنی خوانده‌ام و فکر نمی‌کنم هیچ خواننده‌ای به اندازه‌ی من برای «ایران» خوانده باشد. همیشه هم این کار را با افتخار بسیار زیادی انجام داده‌ام.»

سالار عقیلی: فکر نمی‌کنم هیچ خواننده‌ای به اندازه‌ی من برای «ایران» خوانده باشد

آثاری که «عقیلی» در چنین حال و هوایی خوانده، همواره با استقبال بسیار زیاد مخاطبان روبه‌رو شده است. خودش می‌گوید دلیل آن، عشق به ایران است و برای همین برخلاف بسیاری دیگر از هنرمندان با وجود آنکه می‌توانسته و امکانش را داشته، هیچ وقت فکر نکرده که کشورش را ترک کند: «زمانی که یک کار ملی-میهنی به من پیشنهاد می‌شود، با صلابت خاص و اشتیاق بسیاری آن را اجرا می‌کنم و تلاش مضاعفی انجام می‌دهم؛ چون همیشه احساس کرده‌ام به عنوان یک خواننده مقابل مردم و کشورم مسئول هستم.» او می‌گوید به عنوان یک خواننده، آهنگساز و کارگردان اثر مهم‌ترین ملاک‌هایی هستند که سبب می‌شود تا خواندن آن اثر را بپذیرد. شاید به همین خاطر است که فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام داده، با این میزان استقبال روبه‌رو شده است. او خارج از ایران هم فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده که از جمله‌ی آن حضور در فیلم‌های «بابا عزیز» و «هیومن» است که خواندن روی پروژه‌ی دوم را به تازگی به اتمام رسانده است. عقیلی مدتی قبل در فرانسه، اپرای «لیلی و مجنون» را با همراهی یک گروه فرانسوی و با بازیگرانی از چین و فرانسه و ایران اجرا کرد. این اپرا همچنین در مراکش هم روی صحنه رفت. «عقیلی» معتقد است که یک تیتراژ موفق می‌تواند باعث بهتر دیده شدن یک سریال هم بشود و در عین حال، موسیقی تیتراژ با فضای سریال هماهنگی دارد و در واقع، این دو به عنوان مکمل هم هستند: «از دید من، خواندن تیتراژ یک فیلم با کاری که هنرمند در یک آلبوم موسیقایی انجام می‌دهد، کاملاً متفاوت است. چون موسیقی تیتراژ برای یک فیلم ساخته شده و مخاطبین عام‌تری را در بر می‌گیرد. درحالی‌که یک آلبوم موسیقی، برای مخاطبین خاص خواننده وارد بازار می‌شود. در نتیجه فضای این دو کاملاً با هم فرق دارد. شاید اگر هر یک از کارهایی که من در زمینه تیتراژ پذیرفته‌ام، خارج از موسیقی سریال یا فیلم و برای انتشار در یک آلبوم پیشنهاد می‌شد، من اصلاً خواندن‌شان را نمی‌پذیرفتم.»

سالار عقیلی: فکر نمی‌کنم هیچ خواننده‌ای به اندازه‌ی من برای «ایران» خوانده باشد

این اما تمام فعالیت‌های این روزهای «عقیلی» نیست، قرار است هجدهم دی‌ماه در برج میلاد کنسرت برگزار کند و این در حالی است که چند آلبوم هم در دست انتشار دارد که «قافله‌سالار عشق» -یادبود استاد محمدرضا لطفی- از جمله‌ی آنها است: «این اثر با آهنگسازی آقای «مازیار شاهی» شامل قطعاتی چون هوای روی تو دارم، آینه شکسته، وداع، سرو سرافراز و طرحی از ویرانه‌های دور، بر اساس اشعاری از هوشنگ ابتهاج و شهریار است و تمامی قطعات آن پس از فوت استاد لطفی، ساخته و اجرا شده‌اند. در این آلبوم، علیرضا جواهری (سنتور و تمبک)، هوشمند عبادی (نی)، صمد برقی (کمانچه و کمانچه آلتو) و مازیار شاهی (تار و بربت) نواخته‌اند.» خواننده «تبریز در مه» می‌گوید که اثر دیگری آماده‌ی انتشار دارد که آهنگسازی آن را «جلیل عندلیبی» بر عهده دارد: «ضبط این اثر یکی-دو روز پیش به پایان رسید. این اثر در آواز بیات اصفهان است و تکنوازی تار آن را آقای «امیرحسین رضا» انجام داده که از شاگردان استاد هوشنگ ظریف است و سبک تارنوازی ایشان را به خوبی درک کرده. ما یک سال و نیم مشغول ضبط این اثر بودیم. حساسیت‌های کار و همچنین سفرها و برنامه‌های من مقداری کار را به تعویق انداخت و در این میان آقای عندلیبی نیز مدتی بیمار شدند. اما به هر حال دو شب پیش کار به پایان رسید. نام این آلبوم «صبوحی‌زدگان» است و امیدواریم که این اثر در سال جاری به انتشار درآید. همچنین اثر دیگری با نام «قصه‌ی باران» با آهنگسازی «امین بیات» آماده‌ی انتشار دارم.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied