شمانیوز
شما نیوز

چرا عربستان به یمن حمله کرد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): حاکمان سلطه‌گر عربستان حتی منتظر نشست نمایشی اتحادیه عرب برای بررسی گزینه نظامی در یمن نماندند و بامداد روز پنجشنبه به‌دستور سلمان‌بن عبدالعزیز جنگ خونین عربستان علیه مردم یمن آغاز شد، جنگی که در اولین ساعات ده‌ها شهید به جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

رژیم آل‌سعود از بامداد امروز ماجراجویی نظامی خطرناکی را علیه یمن و مردم این کشور آغاز کرده است، جنگی که حمایت هم‌پیمانان منطقه‌ای عربستان را نیز در پی داشته و تاکنون منجر به شهادت بیش از 25 نفر از شهروندان یمنی شده است.

مشروعیت‌بخشی به تجاوز نظامی با چمدان‌های دلار

البته طبیعی است که رژیم عربستان برای مشروعیت بخشی به تجاوز نظامی به خاک یمن، با دلارهای نفتی خود، چند کشور ضعیف و وابسته را با خود همراه کند تا در کشتار و ویرانی در یمن به یاری آل‌سعود بشتابند که به‌گفته عادل الجبیر سفیر آل‌سعود در آمریکا، بیش از 10 کشور در جنگ علیه یمن، عربستان را همراهی می‌کنند.

سفیر رژیم عربستان در واشنگتن، هدف از تجاوز نظامی آشکار به یمن را حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی دانسته است.

رژیم عربستان که هیچ مشروعیت مردمی ندارد، برای موجه خواندن جنگ علیه یمن، چند کشور را با خود همراه کرده است و عادل الجبیر سفیر آل‌سعود در واشنگتن مدعی شده است هدف از این حملات، حمایت از دولت مشروع و قانونی و جلوگیری از سیطره انصارالله بر یمن است تا با این اظهارات، مشخص شود که عربستان تا چه‌حد در یمن دخالت می‌کند و برای مردم این کشور و سرنوشت آنها تصمیمات خطرناکی می‌گیرد.

آن‌طور که الجبیر گفته، جنگ عربستان علیه یمن در ابتدا شامل حملات هوایی است و نیروهای زمینی سعودی در حال آماده‌باش هستند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند که نشان می‌دهد آل‌سعود درصدد ماجراجویی نظامی زمینی در یمن است که قطعاً تبعات ویرانگری برای این رژیم خواهد داشت. در بیانیه پنج کشور عربی شامل عربستان، بحرین، امارات، قطر و کویت موسوم به بیانیه ریاض ادعا شده است: "به‌خاطر حمایت از مردم یمن و به‌درخواست جناب عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری آن تصمیم گرفتیم مردم یمن را از تجاوز شبه‌نظامیان حوثی که همچنان ابزار قدرت‌های خارجی هستند که از برهم زدن امنیت و ثبات یمن برادر دست برنمی‌دارند، نجات دهیم".

سفیر آل‌سعود در آمریکا گفته است: ما هر اقدامی را که لازم باشد در یمن انجام خواهیم داد. این اظهار نظر نشان می‌دهد که حاکمان عربستان، ارزشی برای استقلال و آزادی و تعیین سرنوشت ملت یمن قائل نیستند و همچنان از موضع بالا و ارباب و رعیتی به مردم یمن نگاه می‌کنند و به پیامدهای هولناک ماجراجویی در این کشور توجهی ندارند.

مدعیان قانون‌گرایی حامی جنگ‌افروزی آل‌سعود علیه مردم یمن

متأسفانه در این میان، آمریکا و مدعیان قانون گرایی و کسانی که همواره دم از قوانین بین المللی و جامعه جهانی و تعابیر و اصطلاحات دهان‌پرکن برای فریب افکار عمومی جهان می‌زنند، به رژیم آل‌سعود برای تجاوز نظامی به یمن چراغ سبز نشان داده‌اند که البته با توجه به بهره برداری فراوان آنها از منابع طبیعی مردم عربستان که دلارهای نفتی آن تنها به جیب آل‌سعود و هزاران شاهزاده آن می‌رود، همراهی کاخ سفید با ماجراجویی سعودی‌ها در یمن کاملاً طبیعی باشد.

الجبیر به کشورهای شرکت کننده در جنگ علیه یمن اشاره نکرده، اما از مشورت با هم‌پیمانان آل‌سعود به‌ویژه آمریکا سخن گفته تا مشخص شود این جنگ بدون چراغ سبز آمریکا نبوده است. کاخ سفید اعلام کرده است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با ارائه حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی با تجاوز نظامی به یمن به‌سرکردگی عربستان موافقت کرده است. بر اساس بیانیه کاخ سفید، هرچند نظامیان آمریکایی در عملیات نظامی مستقیم علیه یمن مشارکت ندارند، اما هسته برنامه ریزی مشترک با عربستان برای هماهنگ کردن حمایت نظامی و اطلاعاتی آمریکا از این حمله را تشکیل داده است.

عمان مخالف ماجراجویی آل‌سعود در منطقه

در تجاوز نظامی آل‌سعود به یمن، یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس مشارکت ندارد که معنایش مخالفت با چنین ماجراجویی است، کشور عمان مدتهاست که استقلال در تصمیم گیری و مخالفت خود را با سیاست‌های سلطه طلبانه و جنگ افروزانه آل‌سعود در منطقه در موضع گیری‌ها و تحریم نشست‌های مختلف در پایتخت‌های عربی حاشیه خلیج فارس به جهانیان نشان داده است.

عدم شرکت عمان در جنگ عربستان علیه یمن، بهترین دلیل و مدرک بر نامشروع و غیرقانونی بودن این تجاوز است که آل‌سعود تلاش می‌کند با مستمسک قرار دادن همراهی چند کشور خاص به آن مشروعیت قانونی بدهد و حتی رسانه‌های سعودی ادعا می‌کنند که جنگ عربستان علیه یمن با استناد به منشور و قوانین بین الملل آغاز شده است. امارات که دنباله‌روی‌اش از سیاست‌های عربستان در همه زمینه‌ها چنان آشکار است که برخی امارات را یکی از امارت‌های آل‌سعود قلمداد می‌کنند. سرسپردگی شیوخ امارات به آل‌سعود به‌حدی است که حتی در ماجرای مربوط به وزیر خارجه سوئد، امارات در اقدامی شگفت‌آور، سفیر خود را از سوئد فرا خواند. بحرین هم که در وابستگی حاکمان غیرمنتخب و سرکوبگرش به آل‌سعود شکی نیست، قطر و کویت هم قدرت رویارویی با حاکمان عربستان را ندارند و در این بین فقط عمان همچنان بر مشی معتدل و رویکرد استقلال طلبانه خود در برابر آل‌سعود پافشاری می‌کند.

جزئیات جنگ خونین عربستان علیه مردم یمن

شبکه العربیه سعودی امروز پنجشنبه اعلام کرد عربستان با یک‌صد فروند جنگنده و 150هزار نظامی در عملیات نظامی علیه یمن شرکت دارد. بر اساس گزارش این رسانه، جنگنده‌هایی از مصر، مغرب، اردن، سودان، کویت، امارات، قطر و بحرین هم عربستان را در تجاوز نظامی علیه یمن همراهی می‌کنند. این شبکه اعلام کرد مصر، پاکستان، اردن و سودان هم آمادگی خود را برای مشارکت در حمله زمینی به یمن اعلام کرده‌اند.

شهید و زخمی‌شدن ده‌ها غیرنظامی در اولین ساعات تجاوز عربستان

شبکه المسیره از شهید و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی بی‌دفاع در حملات وحشیانه عربستان و متحدانش به یمن خبر داده است. جنگنده‌های سعودی، یک منطقه مسکونی در شمال صنعاء را بمباران کرده‌اند که بر اثر آن ده‌ها غیرنظامی شهید و زخمی شده‌اند.

به هر تقدیر هرچند از ابتدای تحولات یمن و از دست رفتن حیاط خلوت آل‌سعود در پی انقلاب مردمی اخیر در یمن، احتمال دخالت نظامی عربستان در یمن وجود داشت، اما شکی نیست که این ماجراجویی خونین، هزینه‌های سنگینی برای حاکمان عربستان و دیگر کشورهای متجاوز خواهد داشت که قابل پیش‌بینی نیست و آتشی که آل‌سعود با جنگ افروزی در یمن افروخته‌اند، قطعاً دامان آنها و کشورهای متخاصم همراه با آنها را خواهد گرفت، نکته‌ای که پیش از تجاوز عربستان از زبان انقلابیون یمن اعلام شد و آل‌سعود را از دست زدن به ماجراجویی نظامی علیه یمن برحذر داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied