شمانیوز
شما نیوز

این خبر بروز رسانی خواهد شد.....

آخرین خبرها از مذاکرات هسته ای - چهارشنبه 12فروردین

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مذاکرات هسته ای لوزان هفتمین روز خود را آغاز کرده و دیپلمات ها تلاش های برای دستیابی به راه حل تا پایان ماه مارس (۱۱ فرودین) را از سر گرفته اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

مذاکرات هسته ای لوزان وارد هفتمین روز خود شده است تا دیپلمات ها بار دیگر رایزنی و چانه زنی ها را برای دستیابی به راه حل هایی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، تداوم بخشند.

در حالیکه گزارش ها حاکی از تداوم مذاکرات تا صبح روز چهارشنبه (12 فرودین - 1 آوریل) است، تمام وزاری خارجه گروه 1+5 نیز به مذاکرات پیوسته اند تا آخرین تلاش ها را برای دستیابی به راه حل هایی به منظور تداوم مذاکرات تا انتهای ماه ژوئن (10 تیر) ادامه دهند.

علی رغم فضاسازی های متعدد رسانه های غربی به منظور فشار بر تیم مذاکره کننده هسته ای، سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد کشورمان، تأکید کرده است که هیچگونه توافقی تاکنون با گروه 1+5 منعقد نشده و علی رغم پیشرفت هایی که صورت گرفته است هنوز چندین مسأله وجود دارند که تلاش ها برای دستیابی به راه حل برای آنها ادامه دارد.

در حقیقت، در این دور از مذاکرات نباید انتظار دستیابی به توافقی الزام آور برای طرفین را داشت، بلکه همانگونه که دیپلمات های ارشد کشورمان نیز بیان کرده اند هدف از مذاکرات لوزان 2 دستیابی به فهمی مشترک و نیز راه حل هایی است تا بر اساس آنها مذاکرات هسته ای به منظور دستیابی به توافق جامع در تابستان ادامه یابد.

در ادامه تحولات مذاکرات هسته ای لوزان به صورت لحظه به لحظه ارائه می شود.

12 فـــــروردیــــــــــــــــــــــــــــــــــن

23:41 اشتان مایر نیز تا پنج شنبه در مذاکرات هسته ای لوزان می ماند. وزیر خارجه آلمان با اشاره به اختلافاتی که بین ایران و 1+5 باقیست خواهان پیشنهاداتی جدید از جانب ایران شد.

23:32 صالحی: پیشرفت مذاکرات هسته ای لوزان کند است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه "پیشرفت مذاکرات کند است" گفت: "عقب نمی رویم رو به جلو حرکت می کنیم."

23:21 کری حداقل تا صبح پنج شنبه در لوزان می ماند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید کری حداقل تا صبح پنج شنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان می ماند.

22:39 وزرای خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند. دو دیپلمات ارشد ایرانی و آمریکای در ادامه رایزنی ها برای دستیابی به راه حل های برنامه هسته ای ایران بار دیگر با یکدیگر دیدار کردند.

21:52 کاخ سفید: مذاکرات مفید بوده و پیشرفت هایی داشته است.

21:51 ظریف: مذاکرات ادامه دارد و همچنان کار می کنیم.

20:58 اشتاین مایر نشستی را با خبرنگاران آلمانی برگزار کرد.

20:30 المیادین: برخی گزارش های از احتمال بازگشت لاوروف به لوزان برای پیوستن به مذاکرات هسته ای حاکی هستند.

20:23 فدریکا موگرینی: به سختی تلاش داریم تا توافق را نهایی کنیم، یک توافق خوب.

19:14 یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با تسنیم: بازگشت فابیوس به لوزان بستگی به روند مذاکرات هسته ای دارد. یک دیپلمات اروپایی در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به لوزان گفت: آمدن فابیوس بستگی به روند مذاکرات دارد و وی در صورت نیاز یا پیشرفت خواهد آمد.

18:49 مقام غربی در گفتگو با تسنیم: بعید می دانم مذاکرات تا چند ساعت آینده تمام شود. یک مقام غربی خبر داد که احتمال اتمام مذاکرات هسته ای با ایران طی چند ساعت آینده بعید باشد.

18:48 کری: امیدوارم تا شب به نتیجه برسیم.

18:38 ریابکوف: مذاکرات پیشرفت دارد اما کند است.

18:28 فابیوس: مذاکرات با ایران برای دستیابی به جمع بندی سریع، پیشرفت کافی نداشته است.

18:23 فابیوس مجددا به لوزان باز می گردد، اما زمان بازگشت وی مشخص نیست.

17:42 شرمن با ریابکوف دیدار کرد.

17:21 رویترز: به یک توافق هسته ای اولیه نزدیک شده ایم، جزئیات کلیدی حل نشده است. در حالی که قدرت های عمده جهانی و ایران در آستانه دستیابی به توافقی اولیه برای کنترل برنامه هسته ای ایران قرار گرفته اند اما بر سر جزئیات کلیدی همچون برداشتن تحریم های سازمان ملل و تحقیق و توسعه آتی به بن بست برخورد کرده اند.

17:04 مرکل: مذاکرات هسته ای با ایران پس از رسیدن به توافق درباره تمامی موارد اختلافی به پایان می رسد. صدر اعظم آلمان گفت که عدم رسیدن به توافق بهتر از رسیدن به توافق بد با ایران است.

17:01 سی بی اس: مذاکرت لوزان ممکن است 24 تا 48 ساعت تمدید شود.

15:47 جلسه آقای دکتر صالحی با مونیز هم در جریان است.

15:35 ظریف بار دیگر نشستی دوجانبه با همتای آمریکایی خود برگزار کرد.

14:56 آلمان: هنوز توافقی نشده اما توافق ممکن است‬. وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای با اشاره به گره خوردن مذاکرات شب گذشته در لوزان بر سر برخی پرسش های مهم، اعلام کرد که اگر نیت خوبی بین تمامی طرف های وجود دارد و حصول یک توافق ممکن است.

14:07 عراقچی: در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت بلکه یک بیانیه مطبوعاتی صادر می کنیم. عراقچی با اشاره به توقف مذاکرات برای تنفسی کوتاه و ادامه آن از یک ساعت بعد گفت: "امیدوار هستیم که تا پایان امروز به جمع بندی برسیم اما همانگونه که گفتم اجازه نخواهیم داد که زمان ما را در توجه به جزئیات و محتوا اسیر خود سازد."

13:15 ایران و 1+5 روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه ای کار می کنند. دیپلمات نزدیک به مذاکرات به یک خبرگزاری روسی گفته است که اکنون طرفین بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه ای کار می کنند.

13:06 نشست مشترک هیئت های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 برگزار شد.

12:42 لاوروف لوزان را ترک کرد.

12:24 هاموند: به حصول پیشرفت هایی طی مذاکرات امروز امیدواریم. وزیر خارجه انگلیس در سخنانی گفت: ما چارچوب تفاهم موسع و کلانی داریم اما هنوز بر سر برخی موضوعات کلیدی باید کار کرد.

12:04 وانگ یی: تمامی طرف های مذاکرات هسته ای باید عهده دار مسئولیت ها و تعهدات خود باشند.

11:46 نشست داخلی معاونان و کارشناسان هیئت های مذاکره کننده گروه 1+5 برگزار شد.

11:44 صالحی و مونیز در ادامه گفتگوهای لوزان با یکدیگر دیدار کردند. پی از پایان دور اول مذاکرات، تنفسی کوتاه مدت برای مشورت با کارشناسان برقرار شد و نشست دوباره از سرگرفته شد.

10:24 رویترز: تمامی نکات کلیدی در مذاکرات هسته ای مورد توافق نیستند. برخی مقامات رسمی نزدیک به مذاکرات هسته ای لوزان اعلام کرده آند که طرف ها بر سر تمامی جزئیات کلیدی و مرکزی مورد نیاز برای چارچوب سیاسی که بنیان توافق هسته ای آتی را تشکیل می دهد، توافق نکرده اند.

04:39 ظریف و موگرینی چهارشنبه رسانه ها را در جریان نتایج مذاکرات هسته ای قرار می دهند. "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران و "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمالا چهارشنبه رسانه ها را در جریان نتایج این دور از مذاکرات هسته ای قرار خواهند داد و احتمالا متن بیانیه را قرائت خواهند کرد.

04:32 فابیوس لوزان را ترک کرد.

04:28 لاوروف و اشتانمایر صبح چهارشنبه لوزان را ترک می کنند. " سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "فرانک والتر اشتانمایر" وزیر امور خارجه آلمان صبح چهارشنبه لوزان را ترک می کنند و مدیران سیاسی روسیه و آلمان بجای وزرای خارجه در جلسه 1+5 حضور می یابند و بر روی متن احتمالی کار خواهند کرد.

04:07 ظریف: راه حل برای اکثر موضوعات پیدا شده و امیدواریم نگارش پیش نویس از چهارشنبه آغاز شود. وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران گفت که راه حل برای اکثر موضوعات پیدا شده و امیدواریم فرآیند نگارش پیش نویس از چهارشنبه آغاز شود.

03:48 لاوروف: بر روی موضوعات کلیدی برنامه هسته ای ایران به توافق کلی رسیدیم.

03:32 منبع ایرانی می گوید مذاکرات جامع بین ایران و گروه 1+5 به ساعت 08:00 به وقت لوزان (10:30 به وقت تهران) موکول شد. مذاکرات کارشناسی از ساعت 6 یا 7 صبح از سر گرفته خواهد شد.

02:49 خبرنگار هاآرتص می گوید جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از طریق یک خط امن و ویدئو کنفرانس باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، را در جریان مذاکرات قرار داده است.

02:24 مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح وزیران بار دیگر از سر گرفته شد.

01:29 مذاکرات بین وزاری خارجه ایران و گروه 1+5 متوقف شده است.

01:18 یکی از خبرنگاران ایرانی با پیانویی که در هتل محل مذاکرات بود مشغول نواختن قطعاتی شد.

00:57 دیپلمات های غربی در مذاکرات لوزان خبرسازی های جدید رویترز را تکذیب کردند . نمانیده فرانسه در مذاکرات لوزان و برخی دیپلمات های دیگر هر گونه ضرب الاجل تا صبح فردا برای دستیابی به توافق را رد کردند

00:04 مذاکرات بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 که برای اقامه نماز و صرف شام متوقف شده بود بار دیر از سر گرفته شد. البته با عزیمت وزیر خارجه چین به پکن، معاون وی در این مذاکرات جای گرفته است.

این خبر بروز رسانی خواهد شد.....

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied