شمانیوز
شما نیوز

همدلی از همزبانی مهم‌تر است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): امام جمعه موقت تهران گفت: عربستان باید هرچه زودتر عاملان جنایت فرودگاه جده و هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی را مجازات کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

آیت‌الله «محمدعلی موحدی کرمانی» خطبه‌های نماز جمعه عبادی سیاسی امروز تهران را ایراد کرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز گفت: قلب سلیم، محبت خدا را در خود جای می‌دهد و مهمترین رکن ورود به مسیر رستگاری است.
**قلب سلیم، رکن رستگاری است
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به تقوا و تأکید بر اخلاص گفت: اگر عملی را انسان برای خدا انجام دهد و ذره‌ای غیر خدا در نظرش باشد نه تنها خداوند به او پاداش نمی‌دهد بلکه روحیه شرک در او است.
وی گفت: در قیامت نه مال و نه فرزندان به حال آدمی سودی دارند، تنها آنچه سود دارد قلب سلیم است.
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: قلب سلیم آن قلبی است که وقتی صاحب آن قلب خدا را ملاقات می‌کند در دلش غیر از محبت خدا هیچ چیز دیگری نیست.
وی گفت: اگر در دل دو میل، دو اندیشه خدایی و غیر خدایی باشد این گرفتار شرک است و اگرهم محبت خدا جا نگرفته باشد آن هم ساقط است، خداوند به همه ما توفیق دهد تا در امر اخلاص کوشا باشیم و انسان باید بکوشد که عملش را خالص کند این کوشش مهمتر است.
**همدلی مهم‌تر از همزبانی است
آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری گفت: همدلی از همزبانی مهم‌تر است.
وی افزود: همدلی یعنی دل‌ها یکی باشند دل‌های مردم و دل‌های مسئولین و دل‌های نظام و حاکمان نظام یکی باشد، همه یک چیز را بخواهند.
امام جمعه موقت تهران گفت: مسئله دل از مسائل بسیار مهمی است که در روایات و آیات به آن اشاره شده است، اولاً بدانیم دل دست خداست و هیچ چیز جز خدا و برنامه‌های خدایی نمی‌تواند در دل انسان اثر کند.
وی گفت: خداوند می‌فرماید آسمان و زمین گنجایش مرا ندارد که مرا در خود جای دهد تنها چیزی که می‌تواند مرا درخود جای دهد قلب مومن است و به همین دلیل مومن احترامش از کعبه بیشتر است.
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: کعبه هم خانه خداست اما به معنای حقیقی کلمه دل هم خانه خداست، خداوند توی پیامبر را یاری کرد و خودش یاری کرد و به دست مومنین یاری کرد و دل‌های مومنین را متوجه تو کرد در دل‌های مومنین انقلاب ایجاد کرد دل‌های مومنین را هم مهربان کرد و به دنبال این مهربانی تو را پیروز کرد.
وی ادامه داد: آنهایی که بندگان خوش‌نیتی هستند و عمل خوب انجام می‌دهند خداوند محبت آنها را در دل مردم قرار می‌دهد یکی از چیزهایی که روحانیت در قرون تاریخ حق دارد همین است که دل‌ها با روحانیت خدوم و علمای ربانی است.
آیت‌الله موحدی کرمانی اضافه کرد: پیغمبر عزیز ما دل تو را مهربان کردیم و موفق شدی با مردم به نرمی برخورد کنی هر کس با بی ادبی با تو برخورد می‌کند تو جهل او را در خود هضم کن و با محبت رفتار کن همین باعث خواهد شد که مردم با تو همراه شوند.
**شعار امسال رهبر انقلاب را جدی بگیریم
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمود امسال سال نزدیک شدن دل‌هاست. بدانیم عامل این همدلی، معنویت و برنامه‌های الهی است و ما باید شعار امسال رهبر انقلاب را جدی بگیریم.
آیت‌الله موحدی ادامه داد: مردم و دولت، وقتی هر دو دغدغه دین داشته باشند دل‌هایشان به هم نزدیک می‌شود، ملت و دولت و حاکمان نظام را دوست می‌دارند، حاکمان نظام هم مردم را دوست می‌دارند.
امام جمعه موقت تهران اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند اینکه من گفتم سال همدلی یک چیز دستوری نیست مگر می‌شود انسان دستور دهد بیایید دل‌هایتان با هم باشد، نه ببینید عواملش چه چیزی است، چه چیزی دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند آنها را به هم نزدیک کنید و به آن توجه کنید، این خیلی مهم است.
**تیم مذاکره کننده هسته‌ای جزئیات را برای مردم بگویند
وی اضافه کرد: در مسئله انرژی هسته‌ای فرمودند مردم کمابیش سوال و دغدغه دارند اگر می‌خواهید در امر انرژی هسته‌ای مردم با شما باشند به آنها میدان دهید، مشورت کنید، نظرخواهی کنید، با نخبگان و آگاهان بنشینید و جلسه بگذارید ممکن است یک نظریه شما را به هدفتان نزدیکتر کند، این یکی از راه‌های همدلی در امر انرژی هسته‌ای است.
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: در حال حاضر توافقی است که باید انجام بگیرد پس همدلی هم در این مسئله راه دارد و خوشبختانه مسئولین صدا و سیما برنامه ریزی خوبی کرده‌اند و در این زمینه مشورت‌هایی به وجود آمد.
وی تأکید کرد: نظام ما نظام مشورتی است، ما در گذشته هر چه که به دست آوردیم به برکت همین همدلی بوده است مردم با همدلی و همزبانی توانستند شاه را ساقط کرده و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آوردند، توطئه‌ها را خنثی کنند، این بسیار مهم است.
**به دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب توجه کنیم
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در امر فرهنگی، اظهارداشت: چرا ایشان دغدغه داشته باشند، چرا خطر فرهنگی را به عنوان شبیخون مطرح کنند. مگر این مردم ما موفق نشدند با همدلی به تمام اهداف عالی برسند و رسیدند. ساقط کردن شاه کار آسانی نبود با همدلی شاه ساقط شد. حکومت اسلامی با همدلی به وجود آمد.
وی ادامه داد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری دغدغه‌های ملت مسلمان و مبارز است، دغدغه‌ خانواده‌های شهدا است، دغدغه‌ انسان‌هایی که فداکاری کردند و هستی خود را تقدیم کردند دغدغه آنهاست.
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: بیایید برای رضای خدا در امر فرهنگی هم همدلی داشته باشید برای نمونه ریشه کن کردن فرهنگ کفر و شرک و نفاق شدنی است، ریشه کن کردن فرهنگ گناه در جامعه شدنی است؛ باورکنیم شدنی است.
وی ادامه داد: باور کنیم می‌شود کاری کرد که زنان ما آن عفت لازم را در جامعه نشان دهند، باورکنیم می‌توانیم ، من بگویم که بدحجابی فقط یک گناه عادی نیست بلکه به امنیت کشور بستگی دارد.
آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: بدحجابی کلاً دهن کجی به جمهوری اسلامی است، امنیت کشور ما در گرو اسلام است و مردم ما به جمهوری اسلامی رأی دادند، مردم اسلام را خواستند و اکنون نیز اسلام را می‌خواهند کسی که مرتکب گناه می‌شود با این فرهنگ عمیق اسلامی بازی می‌کند.
وی افزود: آیا نمی‌شود که این بدحجابی حل شود؟ مردم که می‌خواهند، مردم که شعار می‌دهند مردم با شعارهای کوبنده نشان می‌دهند که زنان جامعه باید عفت و پوشش لازم را در جامعه رعایت کنند.
آیت‌الله موحدی کرمانی اضافه کرد: آیا مسئولین هم همدل و همزبان با مردم همکاری می‌کنند یا می‌گویند نمی‌شود؟
**تشکیل اتاق فکر اهمیت بسیاری دارد
وی گفت: اتاق فکر تشکیل دهید و کاری که می‌تواند جواب دهد را انجام دهید، بی‌تفاوتی گناه است بی‌تفاوتی دامنه‌ای وسیع می‌شود کما این که فساد وسیع می‌شود.
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: به مسئولین فرهنگی- امنیتی عرض می‌کنم بنشینید فکر کنید اتاق فکر تشکیل دهید و ببینید چه راهی می‌تواند مؤثر باشد که این قضیه حل گردد.
وی تصریح کرد: خیلی از دختران و زنان ما انسان‌های شریفی هستند که ارزش حجاب را درک نکرده‌اند، به شرف انسانیت که در گرو دین است توجه ندارند و حال آنکه ارزش زن در حجاب است.
آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: پیشنهاد قاطع دارم که باید بی ‌تفاوت نبود و فکر کرد.
**مشکل زیرمیزی باید حل شود
وی اظهار داشت: می‌گویند در ادارات کارها به خوبی پیش نمی‌رود و زیر میزی وجود دارد و نمی‌شود که بگویند اگر پول داشته باشی کارت پیش می‌رود، بنده تاکید می‌کنم مسئولان، ماموران سری، درست کار، خدوم و صدیق داشته باشند تا مسائل را به مسئولان مربوطه گزارش دهند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: مردم از اینکه افرادی با سابقه خوبی که ندارند و در فتنه 88 نقش داشته‌اند و همچنین با ضعف فرهنگی و مرعوب آمریکا بوده‌اند و در فیلم‌های غیر اسلامی مبتذل نقش داشته‌اند در مسئولیت‌های جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کنند.
وی تصریح کرد: توجه به طبقه ضعیف بسیار مهم است، با توجه به اهمیتی که بیماران در بیمارستان‌ها داده می‌شود حتی برخی نمی‌توانند نسخه و یا هزینه بیمارستان را بپردازند، مجلس و دولت به زندگی این طبقه توجه کنند.
**بودجه منحصر به افراد با حقوق بالا نیست
آیت‌‎الله موحدی کرمانی بیان داشت:‌ این بودجه‌ای که باید مانند خون به رگ‌های کشور برسد را مورد نظر داشته باشند تا نیازهای مردم تامین شود و رسیدگی کنند که چرا می‌گویند بودجه نداریم، بله بودجه برای افرادی با حقوق بالا هست اما برای طبقه محروم نیست.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب تاکید کرد: باید خود را برای بهره گیری کامل از این ماه آماده کنیم و همچنین از روزه این ماه و مناجات‌های ‌آن با خدا در سحرگاه‌ها و دعاهای آن بهره مند شویم.
وی با تبریک تولد امام باقر(ع) در روز اول این ماه گفت: شهادت امام هادی(ع) که در روز سوم این ماه قرار گرفته است را نیز تسلیت می‌گویم.
آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه کسب مقام قهرمانی را به کشتی گیران و دست اندرکاران کشتی ‌آزاد تبریک گفت و اعلام داشت:‌ آن‌ها عزت را برای ایران مانند گذشته به ارمغان آورند و همچنین روز ارتش را به ارتش انقلابی، خدوم و ارزشمند و ارتشی که توانست به همراه سپاه و بقیه نیروهای مسلح کشور را از خطر حفظ کند تبریک گفت.
**آمریکایی‌ها از دروغگویی پرهیز کنند
امام جمعه موقت تهران در تذکری به ‌آمریکا اظهار داشت: از دروغ، فریب و نیرنگ دست بردارید زیرا شما با نیرنگ به جایی نرسیده و نخواهید رسید، مردم در گذشته شعار می دادند "آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو" مردم ایران به برکت رهنمودهای امام راحل بیدار شدند و دروغ‌ها و نیرنگ‌های ‌آمریکا را می‌فهمند پس مراقب باشید همان مقدار ‌آبروی نداشته خود را نریزید.
وی در ادامه افزود: اوباما اعلام کرده که اگر ایران یک میلی متر خطا کند تمام تحریم‌ها را بر می‌گردانیم، ما هم در جواب آن‌ها می‌گوییم اگر آمریکایی‌ها یک میلی متر تخلف کنند باید ‌آرزوی انجام قرارداد با ایران را به گور ببرند.
آیت‌الله موحدی کرمانی بیان داشت: مردم ایران اسلامی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند بیگانه و جاسوس به حریم امنیتی‌شان ورود کند و هر طرحی را که جلوی رشد علمی ایران را بگیرد این مردم و مقام معظم رهبری رد خواهند کرد، پس بیخود در ایران طمع نکنید و صادقانه تصمیم بگیرید و برنامه‌ای که در آ‌ن دروغ نباشد را انجام دهید.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ایران اسلامی فکر و منطق دارد و همین جا لازم است از موفقیت‌ ایران در دستیابی به سامانه اس- 300 تشکر کنم.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های زشت عربستان سعودی اظهار داشت:‌ این کشور به دروغ خود را خادم الحرمین نامید اما در هر مقطعی روشن شد که آن‌ها خائن هستند نه خادم، حمله به کشور اسلامی یمن چه دلیلی دارد و با کدام منطق به کشور دیگر حمله می‌کند.
**سقوط آل سعود نزدیک است
آیت‌الله موحدی کرمانی بیان داشت: چرا باید به کشوری که می‌گویند می‌خواهیم سرنوشتمان را خود در دست بگیریم حمله می‌کنید واقعا روی شما سیاه باد، در یمن حمام خون به راه انداخته‌اید و 2500 کشته که شامل زنان و کودکان هستند را بر جا گذاشته‌اید، آیا شما (عربستان سعودی)مسلمان هستید؟
امام جمعه موقت تهران در ادامه خطاب به عربستان سعودی افزود: قتل عام دانش آموزان سنی مذهب و تخریب 2265 منزل را در یمن به وسیله بمباران‌ها به وجود آورده‌اید، ‌آیا فکر می‌کنید چه جنایاتی انجام می‌دهید؟
وی گفت: بالاخره اراده خدا تعلق می‌گیرد که انسان‌های گناهکار به دست خود نابود شوند و بنده فکر می‌کنم سقوط آل سعود نزدیک است.
**عربستان عاملان هتک حرمت به دو نوجوان ایران را مجازات کند
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: هرچه زودتر عربستان سعودی مجازات سریع عاملان جنایت فرودگاه جده را به دنیا نشان دهد و اعلام کند که واقعا فجیع است.
امام جمعه موقت تهران با تشکر از رئیس جمهور و مواضع وی در مقابل آمریکا تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند باید تمام تحریم‌ها در روز پایان مذاکرات لغو شود.
وی همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عملکردش در ارتباط با لغو سفر حج عمره مفرده تشکر کرد و ‌آن را عملکرد مناسبی دانست و افزود: درست نیست برای یک کار مستحبی ملت ایران این همه خواری و ذلت ببیند.
آیت الله موحدی کرمانی بیان داشت: فتوای مراجع بر این بوده است که اگرشخصی پولی را بپذیرد برای آنکه به مکه برود این پول با منت باشد نباید بپذیرد زیرا اسلام اجازه نمی‌دهد شخصی زیر بار منت برود چه برسد به جنایاتی که این کشور (عربستان سعودی) در حق مردم ما روا داشته است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه افزود: باید گاهی برای رضای خدا با این امکنه‌ها از راه دور ارتباط داشت، اگر فضیلت مکان را نمی‌توانیم بدست بیاوریم بهتر است در ماه رجب فضیلت زمان را قدر بدانیم.
**حوزه‌های علمیه مراقب نفوذ وهابی‌ها باشند
وی در تذکری به حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه علمیه قم اظهار داشت: از مدیریت حوزه علمیه قم که مدیریت تمام حوزه‌های کشور را زیر نظر دارد می‌خواهم تا بر محتوای کتاب‌های درسی حوزه‌های اهل تسنن نظارت داشته باشد تا آ‌ن‌ها هم بتوانند با مذاهبی که خود دارند موفق شده و دانشمند شوند و همچنین جزء حامیان اسلام و در کنار انقلاب اسلامی ایران قرار بگیرند.
آیت‌الله موحدی کرمانی تاکید کرد: مبادا در حوزه‌های اهل تسنن وهابی تربیت شود که این امری خطرناک است و ما در ‌آستین خود دشمن پرورانده‌ایم، مراقب نفوذ وهابیت باشیم.
امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: دقت کنیم تا چنین کتبی در حوزه‌های علمیه اهل تسنن تدریس نشود.
شایان ذکر است؛ در انتهای مراسم نماز جمعه این هفته تهران آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران با اهدای تندیسی از خانواده‌های شهدای هسته‌ای کشورمان تقدیر و تشکر کرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied