شمانیوز
شما نیوز

خواسته‌های اساسی فرهنگیان و معلمان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک کارشناس آموزشی گفت:‌هم‌اکنون پایه حقوقی فرهنگیان ضعیف است و فاصله میان آنها با کارمندان سایر ادارات هر روز بیشتر می‌شود.خواسته اصلی آنها جبران این تفاوت‌هاست در صورتیکه طرح رتبه بندی به این تفاوت‌ها پاسخی نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

امیرحسین حدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان اظهار داشت: جزییات رتبه بندی هنوز مشخص نیست و فرهنگیان سوالات زیادی در این رابطه دارند. در گذشته که طرح رتبه بندی تدوین شده بود کتابچه‌هایی نیز تهیه شد و در اختیار فرهنگیان قرار گرفت تا با جزییات این طرح آشنا شوند.

وی افزود:‌ افزایش 160 تا 600 هزار تومانی حقوق فرهنگیان نقاط ابهامی دارد. زمانی که فیش حقوقی فرهنگیان را مشاهده می‌کنیم حق شغلی بیشتر از 800 تا 900 هزار تومان وجود ندارد پس چگونه 50 درصد حق شغل 600 هزار تومان می‌شود؟

این کارشناس آموزشی ادامه داد:‌فوق العاده شغل فرهنگیان نیز که باعث شکایت تعداد زیادی از آنها به دیوان عدالت اداری شد، به درستی اجرایی نشد.

حدیدی گفت: به نظر می‌رسد افزایش 600 هزار تومانی حقوق در اول مهر امسال تعداد کمی از فرهنگیان را شامل شود و منطقی‌تر این گونه به نظر می‌رسد که اغلب فرهنگیان مشمول افزایش 150 تا 400 هزار تومانی حقوق شوند.

وی با اشاره به اینکه هنوز نحوه رتبه بندی فرهنگیان مشخص نیست، عنوان کرد: یکی از خواسته‌های اصلی فرهنگیان این است که شاخص‌های رتبه بندی با نظرخواهی از آنها تدوین شود. هم‌اکنون یکی از شاخص‌‌هایی که برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده ارائه مقاله و پژوهش است اما چند درصد معلمان شرایط لازم را برای تحقیق و پژوهش دارند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: زمانی که یک معلم برای گذراندن زندگی مجبور است که چند شغل داشته باشد،‌ دیگر زمانی برای تحقیق و پژوهش ندارد از سوی دیگر محیطی که معلمان در آن کار می‌کنند محیطی نیست که بتوانند کارهای باکیفیت پژوهشی انجام دهند.

حدیدی تصریح کرد:‌ موضوع افزایش حقوق معلمان به عنوان یک اصل باید اجرایی شود تا تفاوت و فاصله حقوق میان معلمان با سایر کارمندان دولت برطرف شود. یکی از درخواست‌های جدی معلمان در اعتراضات اخیر این است که فرق بین معلمان و کارمندان دیگر از میان برود در صورتیکه طرح رتبه بندی به این تفاوت‌ها پاسخی نمی ‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر با اجرای رتبه بندی از مهر امسال به حقوق معلمان 400 تا 500 هزار تومان اضافه شود باز هم تفاوت دریافتی میان معلمان با کارمندان هم پایه در سایر ادارات بسیار زیاد است، بیان کرد:‌ اصل خواسته معلمان این است که فاصله دریافتی معلمان با کارکنان سایر ادارات جبران شود و رتبه بندی نمی‌‌تواند این تفاوت را جبران کند.

این کارشناس آموزشی افزود:‌در طرح رتبه بندی که در گذشته تدوین شده بود حقوق هر معلمی 70 درصد حقوق هم پایه او در دانشگاه‌‌ها می‌شد به عنوان مثال مربی معلم 70 درصد حقوق مربی دانشگاه را دریافت می‌کرد و برای جبران 30 درصد باقی مانده به تحقیق و پژوهش روی می‌آورد.

حدیدی گفت:‌ هم‌اکنون پایه حقوقی فرهنگیان ضعیف است و فاصله میان آنها با کارمندان سایر ادارات هر روز بیشتر می‌شود.خواسته اصلی آنها جبران این تفاوت‌هاست از سوی دیگر چرا در طرح رتبه بندی که توسط دولت مصوب شده است عناوین مربی معلم، استادیار معلم،‌دانشیار معلم و استاد معلم حذف شده است و عناوین پایه، ارشد،‌خبره و عالی جایگزین آن شده است. در حالیکه عناوین مربی معلم و استاد معلم می‌توانست به افزایش شأن و جایگاه معلمان در جامعه کمک کند.

وی بیان کرد: معلمان چندان به طرح رتبه بندی خوش بین نیستند اما نمی‌‌توان قضاوت هم کرد بلکه باید منتظر ماند و دید که رتبه بندی چگونه می‌تواند پاسخگوی خواسته‌های اصلی معلمان باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied