شمانیوز
شما نیوز

نامه نمایندگان مجلس به روحانی در حمایت از معلمان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اعتراضات اخیر معلمان و فرهنگیان کشور و لزوم پیگیری مطالبات صنفی آنها، اظهار داشت: برای حل این مشکل فردا یکشنبه ۳۰ فروردین به بجنورد رفته و جلسه‌ای با آموزش و پرورش بجنورد خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص اعتراضات اخیر معلمان و فرهنگیان در سراسر کشور و لزوم پیگیری مطالبات صنفی آنها، اظهار داشت: برای حل این مشکل فردا یکشنبه 30 فروردین ماه به بجنورد رفته و جلسه‌ای با آموزش و پرورش بجنورد خواهیم داشت که در این جلسه در خصوص مشکلات فرهنگیان و اقدامات صورت گرفته در حضور خود فرهنگیان صحبت می شود.

وی در ادامه گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را در خصوص فرهنگیان به کمیسیون آموزش ارائه داد که در این گزارش میانگین درآمد فرهنگیان یک میلیون و هشتصد هزار تومان قید شده بود که این میزان به نسبت متوسط دریافتی سایر دستگاه‌ها کمی متفاوت بوده و فاصله دارد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: فرهنگیان در این تجمع‌های خود به دنبال رسیدگی به این موضوع بوده که فاصله حقوقی آنها با سایر دستگاه‌ها برطرف شود و این اولین خواسته آنهاست که از این بابت سخن درستی بوده و باید تلاش ها در راستای برطرف کردن این فاصله ها اشد.

زاهدی در ادامه افزود: موضوع رتبه بندی معلمان هم در حال پیگیری در مجلس بوده و هم یکی از قسمت های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که انتظار ما این است که در ابتدا موضوع همسان سازی حقوق و مزایای معلمین با سایر دستگاه‌ها اتفاق افتاده که در ادامه موضوع رتبه بندی را پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به وضعیت معلمان حق التدریس یادآور شد: مطالبات فرهنگیان یکی از مسائلی است که در این تجمع‌ها پیگیری می‌شود که در این میان یکی از مطالبات آنها رسیدگی به مسائل بازنشستگان و مباحث مربوط به بیمه فرهنگیان بوده است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با وزیر آموزش و پرورش و معاونین این وزارت‌خانه و همچنین سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور از سوی کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد که حاصل این جلسات و نظرات کارشناسی به صورت نامه‌ای در آمده و برای رئیس جمهور ارسال شد.

زاهدی در ادامه تأکید کرد: از دولت به ویژه آقای روحانی و فانی وزیر آموزش و پرورش، در خواست می کنیم که این نامه را که به عنوان یک کار کارشناسی شده در کمیسیون آموزش مجلس انجام گرفته و جلسات لازم برای این مسئله گرفته شده است، را مطالعه کرده و اگر مواردی که در آن نامه پیش بینی شده است، عملیاتی شود، نگرانی های که فرهنگیان داشته و تاکنون به آنها رسیدگی نشده است، مرتفع خواهند شد.

متن نامه ارسالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به رییس جمهور به شرح ذیل است.

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

احتراما ضمن عرض تبریک سال نو و بهار فاطمی و آرزوی موفقیت دولت درخدمت به مردم شریف، نظام اسلامی و انجام وظایف محوله و در راستای همدلی و همزبانی دولت و ملت موارد مهمی را که در سالهای اخیر جامعه بزرگ آموزش و پرورش کشور را دچار تهدید نموده بیان می نمایم.

1- همانگونه که در نامه سال گذشته نیز بدان اشاره رفت، با وجود روی کارآمدن دولت‌ها با گرایش‌های مختلف جایگاه معلمان و میانگین حقوق دریافتی آنها رفته رفته از حقوق دستگاه‌های اجرایی فاصله گرفته است. این درحالی است که دستگاه‌های اجرایی به روش‌های مختلف و درون سازمانی و یا اخذ موافقت‌هایی از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مبادرت به افزایش حقوق یا مزایای کارکنان خود بیش از مصوبات اعلام شده از سوی دولت می نمایند.

2- با وجود کمک‌های مقطعی برخی دولت‌ها ایجاد فاصله و شکاف در دریافتی معلمان آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها همچنان درحال افزایش است.

3- پیامد این وضعیت تبعیض آمیز و کاهش قدرت خرید، نوعی سرخوردگی و دلمردگی در میان این قشر زحمتکش و بسیار موثر درشکل گیری و تداوم حیات نظام اسلامی به وجود آمده است که عدم توجه فوری بدان و اصلاح وضعیت حاکم، ضمن رساندن آسیب جدی به نظام تعلیم و تربیت که مهم‌ترین عنصر سازنده در پرورش و سعادت انسانهاست، آسیب های اجتماعی و امنیتی را درپی خواهد داشت که زمزمه هایی دراین زمینه شنیده می شود.

4- جنابعالی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور نیک مستحضرید که در ماه‌های پایانی سال 93 تجمعاتی توسط این قشر در برخی شهرها از جمله در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی به وقوع پیوست که عمدتا متقاضی توجه به وضع معیشتی قشر فرهنگی به منظور رفع تبعیض و پرداخت مطالبات معوقه بود. نکته حائز اهمیت دراین تجمعات سوء‌استفاده و فرصت طلبی برخی جریان‌های غیرقانونی و تهییج و تحریک تجمعات و جهت دهی به آنها به سمت حرکت های رادیکالی می باشد که مصداق بارز " کلمه الحق و یراد بها الباطل" می باشد.

5- نکته بعدی که بسیار مایلم مورد توجه آن جناب قرار گیرد، سخنرانی و تحریکات و مساعدت‌های آشکار و نهان برخی مسئولین رخنه کرده در وزارتخانه می‌باشد که متاسفانه بسان "حماله الحطب" همواره آتش بیار معرکه می باشند.

براساس آنچه که ذکر گردید به عنوان جمع بندی و نظر کارشناسی کمیسیون برای رفع مشکلات مطرح شده مطالبی را به صورت مختصر مطرح می نمایم:

الف: با توجه به تبعیضات موجود حداقل افزایش حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته درسال 94 بیست (20) درصد تعیین و سپس رتبه بندی معلمان برآن اساس تدوین و اجراء گردد.

ب: به منظور رفع تبعیض و اجرای عدالت و ایجاد انگیزه خدمت هرچه سریعتر نظام جامع رتبه بندی فرهنگیان (ملهم از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) درقالب مصوبه دولت محترم یا لایحه با همکاری دولت و مجلس مصوب و زمان اجرای آن تعیین گردد.

ج: معوقات و مطالبات باقی مانده با همکاری سازمان محترم مدیریت و برنامه ریزی و خزانه داری کل هرچه سریعتر پرداخت گردد. توصیه می شود که تا پایان فروردین ماه 94 این مهم صورت پذیرد.

د: درصورت ضرورت تجمعات قانونی به شکلی صحیح و منطقی برگزار، کنترل و مدیریت گردد تا بستر سوءاستفاده فراهم نگردد.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

محمد مهدی زاهدی

رئیس کمیسیون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied