شمانیوز
شما نیوز

ایران یکی از محورهای اصلی مناظره جنجالی جمهوریخواهان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مناظره جنجالی نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر موضوعات زیادی متمرکز شد و اینبار ۱۴ بار به نام ایران اشاره شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

«تد کروز» یکی از نامزدها جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که در انتخابات درون حزبی ایالت «آیووا» جایگاه اول را کسب کرد، در مناظره جمهوری‌خواهان که به میزبانی شبکه «ای بی سی نیوز» برگزار شد، با متهم کردن ایران برای تلاش برای نابود کردن آمریکا گفت که وقتی رهبران ایران شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند، واقعاً از گفتن این شعار منظور دارند و «ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که داوری و راه‌حلی برای امن نگه داشتن این کشور در مقابل تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی داشته باشد».

«مارکو روبیو» دیگر نامزد جمهوری‌خواه که در انتخابات درون حزبی ایالت «آیووا» جایگاه سوم را به خود اختصاص داد نیز به ایران اشاره کرد و گفت: «بگذارید یک بار و برای همیشه به این داستان پایان دهیم که باراک اوباما نمی‌داند که چه دارد می‌کند. او دقیقاً می‌داند که چه می‌کند. باراک اوباما یک تلاش سیستماتیک برای تغییر این کشور انجام می‌دهد تا آمریکا را بیشتر شبیه بقیه جهان کند.

وی ادامه داد: «به همین دلیل است که او اوباماکر، قانون داد-فرانک و توافق با ایران را تصویب کرد. این یک تلاش سیستماتیک برای تغییر آمریکا است. وقتی رئیس‌جمهور آمریکا شوم، از تمامی چیزهایی که آمریکا را به بزرگترین کشور جهان تبدیل کند، استقبال می‌کنیم و برای کودکان خود آنچه را که شایسته آن هستم، برجای می‌گذاریم و آن تنها بزرگترین کشور در تاریخ جهان است».

کروز بار دیگر به آزمایش موشکی کره شمالی اشاره کرد و گفت: «ما شاهد پرتاب (موشک) توسط کره شمالی هستیم و آن نتیجه مستقیم شکست دولت اول بیل کلینتون است. دولت کیلینتون جهان را به سوی کاهش تحریم‌های کره شمالی پیش برد. من همچنین تصریح می‌کنم که مذاکره‌کننده ارشد در آن توافق شکست‌خورده در زمینه تحریم‌های شکست‌خورده زنی به نام وندی شرمن بود که اوباما و هیلاری کلینتون، او را بعنوان مذاکره‌کننده با ایران به کار گرفتند و بنابراین آنچه که در رابطه با کره شمالی امروز شاهد آن هستیم در واقع سایه‌ای از جایی است که ایران در آینده در آن قرار خواهد گرفت».

وی ضمن فاجعه‌بار خواند توافق هسته‌ای با ایران گفت: «این توافق هسته‌ای ایران بسیار فاجعه‌بار است و به همین دلیل است که من اعلام کرده‌ام که در همان روز اول که رئیس‌جمهور شوم، این توافق هسته‌ای با ایران را طوری پاره می‌کنم که پنج سال دیگر مجبور نباشیم بنشینیم و درباره پرتاب موشک ایران در زمانیکه به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کردند، چاره‌ای بیاندیشیم. خطرات آن مسئله بسیار زیاد است.

«جان کسیچ» نیز در سخنان خود به ایران اشاره کرد و بعد از آنکه همچون کروز به موضوع پرتاب موشک دوربرد کره شمالی اشاره کرد، گفت: «ما باید تحریم‌هاییی را علیه کره شمالی و ایران تحمیل کنیم زیرا آنها قادر به تغییر پول هستند. آنها می‌توانند پول را ارسال و دریافت کنند».

«جب بوش» یکی از نامزدها جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و برادر «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز به دستگیری یک دانشجوی آمریکایی در کره شمالی اشاره کرد و گفت: «مسئله جالب اینجاست که این اتفاق درست در همان روزهایی صورت گرفت که آزادی گروگانها در ایران رخ داد. یکی دو روز بعد، کره شمالی یک دانشجوی آمریکایی را به گروگان گرفت. من فکر می‌کنم که این نمایانگر ضعف است که ما برای آزادی افرادی وارد مذاکره می‌شویم که در کشور ما مرتکب جرم شده‌اند و آنها را در قبال آزادی افرادی که جرمی مرتکب نشده‌اند و در ایران بازداشت بودند، آزاد می‌کنیم».

وی همچنین ضمن انتقاد از دستگیری ملوانان ایرانی که وارد آبهای ایران شده‌ بودند، گفت: «ما شاهد رفتار شرم‌آور با ملوانان خود بودیم و این نشانه ضعف بود و پیام ضعف را به سراسر جهان القا کرد. ما باید از تمامی نفوذ ممکن برای بازگرداندن این دانشجو به کشور استفاده کنیم».

«مارکو روبیو» در بخش‌هایی از سخنان خود به مشکلاتی که هم‌اکنون کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس با‌ آمریکا دارند، گفت: «مشکل با نیروهای سنی در منطقه این است که آنها به این دولت اعتماد ندارند. این دولت قراردادی را با یک دشمن فانی و شیعه در ایران منعقد کرد. در نتیجه همکاری با آنها (کشورهای سنی منطقه) را دشوار کرد.»

«دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی آمریکا در این مناظره از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و گفت: «فردی که بخوبی وارد تعامل می‌شود، هرگز توافق اینچنینی که با ایران صورت گرفت را منعقد نمی‌کرد. شما باید تمامی افراد کنگره را وارد عمل می‌کردید و موفقیت آنها را کسب می‌کردید و توافق آنها را در آنچه می‌خواهید به دست می‌آورید و این بخشی از حاصل آوردن توافق است. شما نمی‌توانید کاخ سفید را ترک کنید و به هاوایی بروید و برای مدت سه هفته گلف بازی کنید و بعد هم انتظار داشته باشید که یک معامله‌ساز باشید و بتوانید یک توافق حاصل آورید. این روش به هیچ عنوان کارساز نیست. شما باید افراد را وارد عمل کنید و آنها را به آغوش بگیرید و ببوسید و کاری کنید که توافق حاصل شود و به این روش می‌توانید توافقی که به دنبال آن هستید را حاصل آورید».

هر حزب رسماً نامزد ریاست‌جمهوری خود را در گردهمایی ماه ژوئیه در واقع چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا اعلام می‌کنند.انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز 8 نوامبر سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

مناظره جمهوری‌خواهان به میزبانی شبکه ای بی سی نیوز شب گذشته در «منچستر» ایالت نیوهمپشایر برگزار شد و قرار است روز سه‌شنبه، دومین انتخابات درون حزبی نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات در ایالت نیوهمپشایر برگزار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied