شمانیوز
شما نیوز

شهر سبز همدان در حد حرف باقی نمانده است

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه همدان از دیرباز باغ شهر بوده است، گفت: اینکه گفته می‌شود شهر سبز همدان درحد حرف باقی مانده است، واقعا این‌گونه نیست.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه همدان از دیرباز باغ شهر بوده است، گفت: اینکه گفته می‌شود شهر سبز همدان درحد حرف باقی مانده است، واقعا این‌گونه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، "ابراهیم مولوی" یک‌شنبه 18 بهمن در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخشی از کارهای رسیدن به شهر سبز پایدار صورت گرفته، اما آنچه مطلوب نظر ما‌ست، انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه شهر همدان 6-7 هزار هکتار فضای سبز وجود دارد، افزود: هرچند امروز ممکن است برخی از باغات همدان از بین رفته باشد، اما در نقشه‌های 30 سال گذشته همدان باغ شهری بوده و امروز به علت عدم مدیریت و تغییرات اقلیمی بخش‌هایی از آن از بین رفته، اما همچنان ویژگی‌های شهر سبز را داراست.

وی تصریح کرد: در زمان عقد تفاهم‌نامه هم به این نکته تاکید شده که با احیا و توسعه فضاهای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ایده‌آل‌ها خواهیم رسید.

همدان از اتوبوس‌های هیبریدی سهم داشت اما ...

مولوی ادامه داد: در هفته اولی که این تفاهم‌نامه بسته شد در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر اقتصاد مطرح شد که قرار است 20 هزار دستگاه اتوبوس هیبریدی در ازای پول‌های بلوکه شده ایران از کشور ژاپن وارد شود که در حال حاضر نیز 3 هزار دستگاه از آن به شهرهای بزرگ داده شده است، اینکه همدان دارای سهمی در اتوبوس‌های هیبریدی منوط بر پیگیری از طرف مدیریت‌ارشد استان بود.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان استفاده از انرژی‌های نو را یکی از اقدامات موثر در راستای شهر سبز دانست و گفت: نخستین نیروگاه خورشیدی کشور در شهر همدان در منتهی علیه پارک ملل احداث شده است که 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی انجام گرفته و برق تولیدی به وزارت نیرو فروخته می‌شود و پس از 10 سال نیروگاه به شهرداری همدان داده می‌شود.

در اسفند امسال 8 هزار نهال در پارک ولایت کاشته می‌شود

وی یادآور شد: در راستای احیای کمربند سبز در اسفند امسال 8 هزار نهال در پارک ولایت کاشته می‌شود که می‌تواند به فضاهای سبز پایدار کمک کند.

مولوی درخصوص عدم صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی‌ در دوره چهارم شورای شهر، بیان کرد: عدم صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در راستای رعایت اصول شهرسبز است.

وی تاکید کرد: ریه‌های شهر همدان دره‌های آن است که با بلندمرتبه سازی و برج‌سازی پوشانده شده و منجر به آلودگی‌های مصیبت‌بار می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان تصریح کرد: انتخاب شهر سبز همدان اتفاق خوبی بوده که با وجود شهرهایی مانند اصفهان صورت گرفت و سوال برانگیز است.

عدم صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در دور سوم و چهارم شورای شهر

وی اظهار کرد: در دور سوم و چهارم شورای شهر همدان هیچ‌گونه مجوز برج‌سازی در شهرداری صادر نشده و همه برج‌های احداث شده مربوط به قبل بوده‌اند که مطالعه‌ای رخ نداده و فضای ناهمگونی در شهر ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان افزود: برج ایرانیان که در دوره چهارم شورا مطرح و با اینکه منافع آن برای شهرداری بود، به علت اینکه ارتفاع بیش از حد آن منظر طبیعی شهر را پنهان می‌کرد، مورد موافقت اعضای شورای شهر واقع نشد.

3 پهنه بلندمرتبه‌سازی در همدان معرفی می‌شود

مولوی با تاکید بر اینکه بلندمرتبه‌سازی یکی از جلوه‌های توسعه‌یافتگی شهرها است، تصریح کرد: نمی‌خواهیم شهر همدان را از این آیتم توسعه‌یافتگی محروم کنیم و برهمین اساس نیز 3 پهنه را به متقاضیان بلندمرتبه‌سازی درنظر گرفته و معرفی می‌کنیم.

وی بلوار آیت‍‌اله نجفی، بلوار یادگار امام و بلوار فرودگاه را 3 پهنه بلندمرتبه‌سازی در همدان معرفی کرد و گفت: خوشبختانه مطالعات طرح تفضیلی همدان نیز آغاز شده و 3 پهنه برای بلندمرتبه‌سازی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه جامعه‌شناسان شهری در بحث‌های بلندمرتبه‌سازی سه آیتم را درنظر می‌گیرند، عنوان کرد: سایه‌اندازی، حق همسایگی و حق اشرافیت در پروژه‌های بلندمرتبه همدان رعایت نشده است.

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان افزود: با مصوبه شورای شهر به کسانی که در این پهنه‌ها بلندمرتبه‌سازی کنند، تخفیف 30 تا 40 درصدی اختصاص می‌یابد، چرا که اگر بلندمرتبه‌سازی‌ها در این پهنه‌ها صورت گیرد سیما و جداره زیبایی در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر خواهیم داشت.

مولوی با اشاره به احیا بافت‌های فرسوده همدان خاطرنشان کرد: بافت‌های فرسوده و کهن برای ما به مثابه ثروت‌های کهن دیده شده که میدان امام(ره) یکی از بافت‌های قدیمی و ارزشمند شهر است.

انتخاب 3 مرکز محله به عنوان پایلوت احیا و باززنده‌سازی چمن‌ها

وی با بیان اینکه بافت فرسوده پتانسیل‌های شهر هستند، یادآور شد: 74 مرکز محله در همدان وجود داشته که در حال حاضر 3 مرکز محله کبابیان، گلپا و حاجی در راستای احیای و باززنده‌سازی چمن‌ها به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی گفت: مطالعات میدان امام خمینی(ره) همدان به عنوان نخستین طرح شهرسازی در ایران است که توسط آلمانی‌ها تهیه شده که طرح ساماندهی آن از سال گذشته در سازمان زیباسازی شهرداری همدان کلید خورد و ابتدا زوائد آن برطرف شد، اما متاسفانه اداره میراث فرهنگی که متولی اصلی این کار است، پای کار نیامد و شهرداری تنها ماند.

این عضو شورای شهر همدان با تاکید بر اینکه هیچ ارگان و سازمانی شهرداری را در ساماندهی میدان امام خمینی(ره) یاری نکرد، بیان کرد: خوشبختانه بخش عمده‌ای از طرح اولیه ساماندهی میدان امام خمینی(ره) انجام شده و امیدواریم سال آینده با افزایش درآمد شهرداری ساماندهی میدان امام(ره) شهر همدان با طرح ماندگاری به سامان برسد.

وی با بیان اینکه تمامی طرح‌های عمرانی شهرداری در پایان سال در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر بررسی شده و بودجه‌ای برای آن دیده می‎شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای که در جامعه حاکم است، شهرداری هم به طبع بیشترین تاثیر را پذیرفته و دچار افت شدید منابع درآمدی شده است.

مولوی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌های ساختمانی، فروش تراکم و تغییر کاربری و تفکیک اراضی است، عنوان کرد: متاسفانه امروزه این اتفاق رخ نمی‌دهد و با شرایط مالی موجود شهرداری هنر می‎کند که این پروژه‌های عمرانی را انجام می‌دهد، هرچند ممکن است به صورت 100 درصدی مطلوب ما نباشد.

احداث مجتمع‌های فاقد پارکینگ

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر با اشاره به احداث مجتمع‌های فاقد پارکینگ، گفت: در برج سعیدیه 3 طبقه پارکینگ بدون مجوز به واحدهای تجاری تبدیل شده است و در حال حاضر این مجتمع 200 واحد پارکینگ بدهکار است و هزینه تغییر کاربری را نیز باید پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر از یک متر پارکینگ که حق شهروندان است نخواهند گذشت، خاطرنشان کرد: این موضوع در کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان با حضور شهردار مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ابتدا وضعیت پارکینگ این مجتمع مشخص و مشکل شهروندان در این زمینه حل شود.

وی با اشاره به پلمب این مجتمع، یادآور شد: با توجه به اینکه واحدهای فروخته شده محل درآمد و کار بسیاری از شهروندان است به‌منظور همراهی با آنها پلمب باز شد و 6 ماه فرصت داده شد تا پارکینگ این مجتمع ساخته شود که خوشبختانه در حال احداث است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied