شمانیوز
شما نیوز

3100 مگاوات برق، نیاز صنایع بزرگ استان کرمان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان گفت: سهم مصرف انرژی در صنعت و معدن استان بیش از 25 درصد و در کشاورزی 36 درصد است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان گفت: سهم مصرف انرژی در صنعت و معدن استان بیش از 25 درصد و در کشاورزی 36 درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، "علی اصغر نصراللهی" صبح امروز 18 بهمن ماه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای کرمان از طریق 2227 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و ظرفیت عملی حدود 1750 مگاوات، تامین برق نزدیک به یک میلیون مشترک را در شاخه‌های مختلف مصرف به عهده دارد.

وی افزود: مرکز دیسپاچینگ جنوب‌شرق در کرمان کار نگهداری و کنترل پست‌های انتقال یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را انجام می‌دهد.

نصراللهی با اشاره به اینکه طراز تولید و مصرف برق در استان کرمان منفی است، اظهار کرد: پیک مصرف استان در سال جاری 2060 مگاوات بوده و رشد بار 19 ساله استان 331 درصد و متوسط رشد سالانه هشت درصد است که در سال جاری کشاورزان و صنایع بزرگ همکاری خوبی با ما داشتند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان گفت: سهم مصرف انرژی در صنعت و معدن استان بیش از 25 درصد و در کشاورزی 36 درصد است.

وی اظهار کرد: از 2060 مگاوات برق مصرفی استان در سال جاری حدود 500 مگاوات برای تامین برق صنایع و مابقی سایر مصارف بوده که عمده این برق توسط نیروگاه کرمان تامین شده و با آمدن نیروگاه کهنوج به مدار، سال بدون تنشی سپری کردیم.

نصراللهی تصریح کرد: در سال 95 نیز با اطمینان خاطر، شرایط خیلی خوبی خواهیم داشت به شرط اینکه کشاورزان و صنایع بزرگ در اوج بار با ما همکاری کنند، زیرا در اوج بار، اولویت با مصارف خانگی و عمومی است.

وی در ادامه بیان کرد: در کشورمان 70 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی است و عملا در تابستان بیش از 52 هزار مگاوات نیست و در سال جاری 51 هزار مگاوات مصرف برق داشتیم.

نصراللهی ادامه داد: وزارت نیرو باید سالانه برای تولید 5000 مگاوات سرمایه گذاری کند که هر 500 مگاوات، 300 میلیون یورو نیاز به سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان گفت: در صنعت برق تا چند سال قبل توسط دولت سرمایه‌گذاری می‌شد اما در حال حاضر افق‌های جدیدی وجود دارد و در استان کرمان بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری صنعت برق و تامین نیاز خود پیش قدم شده است.

وی افزود: شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان 24 پروژه با اعتبار 700 میلیارد تومان اعتبار در دست اقدام دارد که 106 میلیارد تومان اعتبار در قالب هفت پروژه در سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

نصراللهی تصریح کرد: سال آینده پروژه‌های شاخصی داریم که کلید می‌خورد و از جمله می‌توان به پست کرمان سه اشاره کرد که برای شهر حیاتی است و 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و قبل از پیک بار در خردادماه بهره‌برداری خواهد شد.

وی بیان کرد: پست 400 کیلوولت نظام‌آباد بم با 35 میلیارد تومان، پست 400 کیلوولت بهرمان با 26 میلیارد تومان و پست 132 کیلوولت جهادآباد عنبرآباد با 12 میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های سال آینده هستند که با موارد دیگر، با اعتبار 100 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به وضعیت انرژی صنایع استان اظهار کرد: در شرایط فعلی انرژی 11 مشترک اصلی را با 488 مگاوات تامین می‌کنیم و در سال های آینده باید 1500 مگاوات برق صنایع را تامین کنیم.

وی افزود: 3100 مگاوات برق توسط صنایع بزرگ استان درخواست داده شده که سقف نیاز آتی آنهاست و با توجه به میزان نقدینگی و کار صنایع، نیمی از این میزان قابل تامین و اجراست و مابقی در سال‌های بعد از سال 98 تامین می‌شود.

نصراللهی در ادامه تصریح کرد: وزارت نیرو در زمینه خوداتکایی به ویژه در صنعت برق اقدامات زیادی از دهه 70 آغاز کرده و در حال حاضر شرکت های توزیع در تامین کالا، اجرا و ... کاملا خودکفا هستند.

وی بیان کرد: در زمینه نیروگاهی خودتامین هستیم و اخیرا ایران به عنوان یکی از شش کشور برتر دنیا در زمینه ساخت نیروگاه‌های گازی اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان کرمان با اشاره به زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انرژی برق اظهار کرد: 9 تفاهمنامه با پیگیری های استاندار برای سرمایه گذاری در حوزه برق امضاء شده و ارزش این تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر 3000 میلیون یورو برای تولید 5000 مگاوات برق است.

وی افزود: از این تفاهم‌نامه‌ها، دو پروژه با 1500 مگاوات عملیاتی خواهد شد و شرکت برق منطقه‌ای آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با سرمایه‌گذاران در استان کرمان اعلام می‌کند.

نصراللهی در ادامه گفت: کشور ما 300 روز آفتابی در بیش از دو سوم سطح جغرافیایی دارد و یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است.

وی تصریح کرد: برای رفتن به سمت زندگی و محیط زیست بهتر، باید تامین و استفاده از انرژی‌های نو را توسعه بدهیم و سیاست‌هایی در این راستا در دستور کار قرار گرفته است.

نصراللهی بیان کرد: در صورتی که دولت در تعویض و جایگزینی وسایل مورد استفاده مردم سوبسیدهایی قرار بدهد، در بهینه سازی مصرف انرژی تاثیر بسیاری دارد و این امر از سیاست‌های متمرکزی است که باید در کلان اعمال شده و مستمر جلو برود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمان درباره برق‌دار کردن روستاها اظهار کرد: سیاست‌گذاری برق‌دار کردن مناطق مختلف توسط وزارتخانه صورت می‌گیرد و در کل کشور روستای بالای 20 خانوار بدون برق نداریم و در حال حاضر سیاست‌گذاری بر برق‌دار کردن روستاهای بالای 10 خانوار است.

وی ادامه داد: سیاست بر این است که در جاهایی که امکانش وجود دارد، از پست‌های فتوولتائیک استفاده کنیم، متاسفانه در مواردی دچار توقعات خاص شده و کارهایی را انجام می‌دهیم که صرفه اقتصادی ندارد و حتی موجب ضرر می‌شود.

نصراللهی تصریح کرد: باید بهینه مصرف کرده، بهره‌وری را افزایش داده و منابع را برای آیندگان نیز حفظ و باید از لحاظ فرهنگی در خیلی زمینه‌ها تلاش کنیم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied