شمانیوز
شما نیوز

کاشت گیاهان دارویی در جنگل، تخریب محیط زیست را کاهش می‌دهد

یک کارشناس مهندسی منابع طبیعی - جنگل شناسی و اکولوژی گفت: با ایجاد درآمد در تولید گیاهان دارویی و صنعتی می‌توان فعالیت‌ها و رفتارهای مخرب زیست محیطی در جنگل‌ها و مراتع را کاهش داد.

یک کارشناس مهندسی منابع طبیعی - جنگل شناسی و اکولوژی گفت: با ایجاد درآمد در تولید گیاهان دارویی و صنعتی می‌توان فعالیت‌ها و رفتارهای مخرب زیست محیطی در جنگل‌ها و مراتع را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، داود جهاندار لاشکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عبارت «محصولات فرعی جنگل» به تولیداتی اطلاق می‌شود که مشتمل بر مواد یا اجزای گیاهی به غیر از چوب است، اظهار کرد: یقینا اهمیت و ارزش اقتصادی استفاده از محصولات فرعی، در صورت تدوین روش‌های درست بهره‌برداری از این منابع با مشارکت مردم، تولید و استمرار این فرآورده‌ها تضمین خواهد شد.

جهاندار لاشکی افزود: این تولیدات به علت آن‌که منبع درآمد مستمری برای مردم خواهد بود، تعلق خاطری به وجود خواهد آمد که در نهایت منجر به حفاظت مستمر منبع تولید -جنگل‌ها- خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجام این اصل بدون شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی این منابع و چگونگی به فعل درآوردن آن امکان‌پذیر نخواهد بود، اظهار کرد: کشور ایران که از دامنه وسیع تغییرات اقلیمی و ارتفاعی برخوردار است باعث ایجاد اکوسیستم‌های مختلف جنگلی و مرتعی همراه با تنوع گونه‌ای شده است و بستر مناسبی برای تولید این گونه محصولات دارد.

کارشناس مهندسی منابع طبیعی - جنگل شناسی و اکولوژی، جنگل را به عنوان یکی از منابع تجدید شونده اکوسیستمی که دارای خدمات و تولیدات بسیار ارزنده‌ای است بیان و اظهار کرد: جنگل‌ها در برخی از این تولیدات و خدمات نظیر تولید اکسیژن، تلطیف هوا، افزایش آب‌های زیرزمینی، حفاظت از خاک منحصربه فرد هستند و اگرچه از نظر زیست محیطی دارای اهمیت بسیار هستند ولی به طور مستقیم قابل برآورد ریالی نیستند.

وی با اشاره به اینکه سایر تولیدات جنگل که به طور مستقیم قابلیت تبدیل به پول هستند را می‌توان به دو دسته محصولات اصلی و محصولات فرعی تقسیم کرد و گفت: محصولات اصلی شامل چوب و فرآورده‌های آن مانند الوار، تراورس و... هستند و محصولات فرعی یا محصولات غیرچوبی که نه تنها برای مردم عادی شتاخته شده نیست بلکه متاسفانه بسیاری از کارشناسان نیز اطلاع دقیقی از آنها ندارند.

جهاندار لاشکی بیان کرد: گیاهان علفی کف ‌جنگل، از نظر تنوع زیستی و بهره‌برداری «محصولات غیر چوبی» اهمیت ویژه‌ای داشته و این گیاهان مصارف صنعتی، دارویی و خوراکی متعددی دارند.

وی گفت: نبود قوانین واضح، وجود تعاریف مبهم و ناپایدار و نبود روش‌های جمع­‌آوری، شیوه­‌ها و نظم در این زمینه و همچنین تحقیقات کم در این زمینه محدودیت­‌های استفاده از محصولات غیرچوبی جنگل در کشور می‌توان دریافت که با هموار کردن این موارد می‌توان به اقتصاد کشور کمک کرد.

دانشجوی کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی - جنگل‌شناسی و اکولوژی گفت: با وجود رواج داروهای شیمیایی، بسیاری از این داروها منشاء گیاهی دارند و به روش صنعتی تولید می‌شوند که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان به خوبی از آنها استفاده کرد.

وی یکی دیگر از مهم‌ترین فواید بهره‌برداری محصولات فرعی را ایجاد منابع درآمد و جایگزین برای بهره‌برداران منابع طبیعی در مقابله با چرای دام و فشار بر جنگل‌ها، کشت دیم و شخم زمین‌های جنگلی و مرتعی دانست و اظهار کرد: با ایجاد درآمد در تولید گیاهان دارویی و صنعتی می‌توان فعالیت‌ها و رفتارهای مخرب زیست محیطی در جنگل‌ها و مراتع را کاهش داد و درآمدی پایدار و سازگار با زیست بوم طبیعی برای جوامع محلی ایجاد کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied