شمانیوز
شما نیوز

90 درصد خاک ایران بیابان می‌شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به مشکلات آب و خاک، در آینده 90 درصد خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که نمونه آن افزایش بیابان‌ در استان‌های شرقی کشور در سال‌های اخیر است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به مشکلات آب و خاک، در آینده 90 درصد خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که نمونه آن افزایش بیابان‌ در استان‌های شرقی کشور در سال‌های اخیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمدرضا سپهری امروز (یکشنبه) در همایش تخصصی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر فضای پسابرجام، اظهار کرد: در اجلاس داووس سوییس در سال 2014 مفهوم "اقتصاد تاب آور" مطرح شد که اساس آن توسعه پایدار در سه محور محیط زیست، مسائل اقتصادی و مباحث اجتماعی است.

وی با بیان اینکه حدود یک هزار و 200 نخبه دانشگاهی نظرات خود را در مورد مشکلات آینده جهان برای اجلاس داووس سوییس ارسال کردند، افزود: در این اجلاس آلودگی محیط زیست، خشکسالی، رکود اقتصادی، بیکاری جوانان تحصیل‌کرده و خالی شدن صندوق‌های بازنشستگی از مهم‌ترین چالش‌های آینده جهان اعلام شده بود.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور با بیان اینکه ظرفیت زیستی یعنی توان یک اکوسیستم برای حفظ و بقای خود، گفت: کره زمین حدود هفت میلیارد نفر جمعیت دارد، اما دارای 12 میلیارد هکتار زمین قابل بهره برداری است، اما سرانه استاندارد هر نفر از کره زمین باید 1.7 هکتار باشد، اما در حال حاضر رد پای اکولوژیک یا سرانه مصرف زمین برای هر نفر 2.6 هکتار است پس به این نتیجه می‌رسیم که کره زمین با وجود این سرانه باید حدود چهار میلیارد نفر، جمعیت داشته باشد.

سپهری با بیان اینکه ظرفیت زیستی در ایران حدود 25 میلیون نفر است، اما رد پای اکولوژیک آن سه برابر این رقم است، اضافه کرد: نرخ تولید کربن در ایران 7.7 تن است، هم‌چنین تولید گاز CO2 در کشور بسیار بالا است، در حالی که جزو کشورهای قدرتمند صنعتی جهان نیستیم. با توجه به مشکلات آب، در آینده 90 درصد خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود که نمونه آن افزایش بیابان‌ در استان‌های شرقی کشور است.

فرسایش خاک در ایران شش برابر مقیاس جهانی است

وی با انتقاد از برداشت بی رویه و فشار بر منابع و ذخایر آب زیرزمینی، ادامه داد: ظرفیت فرسایش خاک در ایران شش برابر مقیاس جهانی است و باید در استان‌هایی مانند اصفهان به تدریج توسعه کشاورزی از حالت سنتی به روش‌های مدرن انجام و هم‌چنین توسعه صنایع آب‌بر متوقف شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: کارشناسان معتقدند بیماری‌های عفونی و واگیردار دیگر مانند گذشته رایج نیست، اما مشکل امروز به دلیل افزایش سرطان‌ها و بیماری‌هایی مانند ام اس و ... است که آمار افزایش آن در استان اصفهان نیز بالا است.

سپهری اضافه کرد: از دوران قبل از انقلاب تاکنون 10 برنامه اقتصادی در کشور اجرا شده که پنج برنامه آن متعلق به قبل از انقلاب است، اما به طور میانگین بیش از پنج درصد رشد اقتصادی نداشته‌ایم، در حالی که طبق ابلاغ مقام معظم رهبری، رشد اقتصادی سالانه کشور باید حدود هشت درصد باشد.

وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه اقتصادی پس از انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی است که در آن آمایش سرزمین با نگاه به ظرفیت استان‌ها در نظر گرفته شده است. برای مثال توسعه سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان از این نمونه است.

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی کشور افزود: در حال حاضر 22 صندوق بازنشستگی کشور به حالت ورشکستگی رسیده است، به طوریکه حدود 25 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور صرف جبران این کمبود می‌شود و از طرف دیگر شاهد بیکاری جوانان تحصیل کرده و همچنین ورود اجناس قاچاق در کشور هستیم به طوریکه واردات این اجناس موجب بیکاری دو میلیون نفر در کشور می‌شود.

سپهری با اشاره به کاهش یک سومی رشد جمعیت کشور، یادآور شد: افزایش جمعیت ایران تا سال 95 به 80 میلیون نفر می‌رسد، اما در دهه 1360 رشد جمعیت ایران 3.9 درصد بوده است که نیروی کار فعلی کشور مربوط به همین نسل است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبق برنامه اقتصاد مقاومتی، رشد باید همراه با اشتغال‌زایی باشد، افزود: برونگرایی در اقتصاد مقاومتی به معنای صادرات محور بودن است، درون‌زایی به معنی تکیه بر افزایش توان داخلی است، البته به توسعه هوشمند به معنای حفظ محیط زیست، توسعه اقتصادی و اجتماعی در سند اقتصاد مقاومتی و هم‌چنین عدالت محوری تأکید شده است.

سپهری تصریح کرد: عدالت محور یعنی اینکه توان و قابلیت فقرا را افزایش دهیم نه اینکه کشور را به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل کنیم که فقط مردم صدقه بگیرند. قرار بود با ایجاد نهضت سوادآموزی ریشه بی سوادی کنده شود، ولی هنوز این نهاد فعالیت می‌کند. از طرف دیگر باید موقوفات را به جای ساخت بیمارستان، نذر و ... برای حمایت از نخبگان علمی اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ایران باید تا سال 1404 بهترین کشور در منطقه از نظر فناوری، علم و رشد اقتصادی باشد که زمان اجرای این قانون 20 ساله است و 10 سال از آن گذشته است، اما هنوز به درستی به شاخصه‌های مثبت آن دست نیافته‌ایم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied