شمانیوز
شما نیوز

گمرکات ایران با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می‌کند

معاون حقوقی و نظارت گمرکات کشور گفت: گمرکات ایران با انبوهی از رویه‌های اصلی و فرعی مواجه‌ است که هیچ‌کدام از آنها در میان رویه‌های جاری جهان وجود ندارد.

معاون حقوقی و نظارت گمرکات کشور گفت: گمرکات ایران با انبوهی از رویه‌های اصلی و فرعی مواجه‌ است که هیچ‌کدام از آنها در میان رویه‌های جاری جهان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، علیرضا مقدسی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه که امروز(18 بهمن) برگزار شد، اظهارکرد: گمرک ایران دارای حجم انبوهی از شرح وظایف و مقررات است و از طرفی دیگر با کمبود منابع و امکانات دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: 45 قانون و مقررات ذی‌مدخل در بحث تجارت حارجی داریم، 15 کنواسیون بین‌المللی در مباحث تشریفات گمرکی و 20 سازمان در ایران در بحث تجارت خارجی دخیل هستند، اما در یک نگاه کلی، گمرک به عنوان پیشانی تجارت خارجی انجام وظیفه می‌کند.

معاون حقوقی و نظارت گمرک کل کشور گفت: گمرک ایران در واقع بخشی از زنجیره تامین تجارت خارجی است.

وی یادآور شد: گمرک ایران همچنین دارای رویه‌های فرعی بسیاری در امر تجارت خارجی است که در هیچ کجای جهان مرسوم نیستند.

معاون حقوقی و نظارت گمرک کل کشور با تاکید بر اینکه با انبوهی از رویه‌های اصلی و فرعی مواجه‌ایم، گفت: مباحثی همچون کوله‌بری، سوآپ، ملوانی، تعاونی مرزنشینان و ... رویه‌های فرعی هستند که در هیچ کجای جهان وجود ندارند.

مقدسی تصریح کرد: وجود 15 نوع عوارض، 20 نوع معافیت و ... از جمله مشکلات حوزه گمرکی کشور است، بگونه‌ای که همه این موارد نشان دهنده وضعیت اقتصاد ایران است.

وی تاکید کرد: در این بین یکسری انتظارات ملی و یکسری انتظارات بین‌المللی از گمرک وجود دارد که باید گمرک به نوعی بین این دو دسته از انتظارات هماهنگی بوجود آورد.

این مقام مسئول در گمرک کشور اظهارکرد: یکی دیگر از مشکلات ما در گمرک این است که در مبادی رسمی کشور با انبوهی از پیش‌سازهای موادمخدر مواجه‌ایم، بگونه‌ای که تنها در 10 ماهه گذشته در گمرکات کشور 300 تن پیش‌ساز موادمخدر کشف شده است.

مقدسی افزود: از سویی دیگر با مسائل بسیاری همچون قاچاق کالا، پولشویی و ... مواجه‌ایم.

معاون حقوقی و نظارت گمرک کل کشور گفت: گمرک ایران باید تمامی این قوانین و مقررات را اجرا کند و از سوی دیگر هم در ارائه خدمات و تسهیلات سرعت عمل داشته باشد. لذا برای انجام این مهم به این نتیجه رسیدیم که تنها از طریق سامانه‌های الکترونیکی می‌توانیم عمل کنیم.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن اسناد و اظهار و پرداخت‌ها در گمرک، خاطرنشان کرد: در همین راستا با کارهایی که انجام شده توانسته‌ایم زمان تشریفات گمرکی در بخش وارادات کالا را به چهار روز برسانیم.

مقدسی همچنین با اشاره به انجام طرح "T" توسط گمرکات ایران و ترکیه به عنوان پایلوت جهانی گفت: این طرح به خوبی در گمرکات ایران و ترکیه انجام گرفته و هر دو کشور از سوی اتحادیه اروپا مورد تشویق قرار گرفتند.

وی همچنین با اشاره به فضای پس‌از تحریم و نقش گمرک در این راستا اظهارکرد: در فضای پس از تحریم یکسری شرایط خاص در کشور بوجود آمده و شاهد عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با بسیاری از کشورها هستیم و در همین راستا تاکنون گروه‌های اقتصادی و تجاری کشورهای بسیاری به ایران آمده و تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌اند.

مقدسی تاکید کرد: بعد عملیاتی رایزنی‌ها و گفتگوهای هیات‌های اقتصادی ایران و کشورهای مختلف از سال آینده خود را به خوبی نشان خواهد داد.

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت: قرار نیست در دوران پسابرجام ایران به یک کشور واردکننده صرف تبدیل شود، بلکه بدنبال آنیم که سهم قابل توجهی در بازارهای صادراتی دیگر کشورها به خود اختصاص دهیم.

وی در پایان با اشاره به شرایط گمرکات استان کرمانشاه اظهارکرد: پاشنه آشیل گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان است که اگر ساماندهی مناسبی در این مرز انجام نشود، به هیچ جایی نخواهیم رسید.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied