شمانیوز
شما نیوز

نکاتی درباره مصرف آب در ورزشکاران

تغذیه مناسب یکی از مسائل مهم برای ورزشکاران است، تامین رطوبت و آب بدن نیز از این قضیه مستثنی نیست. تفکرات و اعتقادات مختلفی درباره تامین آب بدن وجود دارد که همه آنها درست نیستند. ورزشکاران باید قوانین درست برای انجام ورزش را بیاموزند.

تغذیه مناسب یکی از مسائل مهم برای ورزشکاران است، تامین رطوبت و آب بدن نیز از این قضیه مستثنی نیست. تفکرات و اعتقادات مختلفی درباره تامین آب بدن وجود دارد که همه آنها درست نیستند. ورزشکاران باید قوانین درست برای انجام ورزش را بیاموزند.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌ و به نقل از سایت یاهو شش تفکر درباره مصرف آب و تامین رطوبت بدن وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. در زمان ورزش باید مرتب آب بنوشید

رفتن به باشگاه به صورت عادی باعث نیاز به مصرف آب اضافه نمی‌شود. انجام ورزش هوازی به مدت کمتر یک ساعت نیز نیاز به مصرف آب اضافه ندارد. با این حال زمانی که انجام ورزش بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد نیاز دارید که نمک و الکترولیت‌های از دست رفته بدن را به نوعی تامین کنید.

متخصصان ورزش توصیه می‌کنند که در این مواقع 200 تا 400 میلیگرم سدیم، 25 تا 50 میلی‌گرم کربوهیدرات و 50 تا 100 میلی‌گرم پتاسیم در نوشیدن ورزشی شما باشد. خود را قبل و بعد از ورزش وزن کنید، اگر بیش از یک کیلو وزن کم کرده بودید باید بدانید که آب بدن شما کم است و باید آب بنوشید. برای هر کیلو وزنی که از شما کم شده باید 16 انس آب مصرف کنید.

2. باید 8 لیوان در روز آب بنوشید

در واقعیت اگر که ورزشکار استقامتی باشید یا در شرایط آب و هوایی خشک ورزش کنید، هشت لیوان آب برای شما کافی نیست. در این صورت از روی میزان ادرار می توانید کافی بودن آب بدن را تشخیص دهد. اگر هر چند ساعت نیاز به دستشویی رفتن داشتید و رنگ ادرار کمرنگ بود یعنی آب کافی در بدن دارید.

3. در زمستان نیاز به نوشیدن آب کافی نیست

ممکن است که در زمستان کمتر احساس نیاز به مصرف آب کنید، اما تامین رطوبت در این فصل تفاوتی با فصل‌های دیگر ندارد. مطالعات بر روی 17 مرد نشان داده است افرادی که در دمای کمتر ورزش می‌کنند 40 درصد کمتر احساس تشنگی می‌کنند. درست است که در فصل سرما به صورت چشمگیری عرق نمی‌کنند، اما باز هم عرق می کنید. تنها تفاوت این است که این عرق تبخیر می‌شود.

4. آب‌هایی که مواد معدنی دارند بهتر هستند

درست است که در طول روز مواد معدنی و ویتامین‌های بدن را از دست می دهید، اما نیازی نیست که از افزودنی‌ها استفاده کنید. اگر تغذیه درست باشد شما به اندازه کافی مواد معدنی و ویتامین دریافت خواهید کرد.

5. قهوه در تامین آب بدن موثر نیست

مصرف قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار نیز آب بدن را تامین می‌کنند. با این حال بهتر است که قهوه را در اولویت دوم قرار دهید.

6. در ساعات بعد از ظهر یک لیتر آب بخورید

ممکن است که تمام روز سپری شود و شما متوجه شوید که آب ننوشیده‌اید. بنا‌بر‌این یک مرتبه یک لیتر آب مصرف کنید، این کار نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز را تامین کند ، زیرا بدن به یکباره نمی‌تواند این آب را هضم کند. بهتر است که هر نیم ساعت یک بار مقداری آب بنوشید.

انتها‌ی‌ پیا‌م

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied