شمانیوز
شما نیوز

منطقه آزاد ارس چگونه متحول می‌شود؟

معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سرمایه گذاری در حوزه حامل‌های انرژی ارس با هفت هزار و 200 میلیارد ریال از سال آینده آغاز می‌شود.

معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان منطقه آزاد ارس گفت: سرمایه گذاری در حوزه حامل‌های انرژی ارس با هفت هزار و 200 میلیارد ریال از سال آینده آغاز می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان‌ شرقی، "ایرج حاتمی" با اعلام این خبر افزود: پروژه‌های متعدد در بخش‌های آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت در ارس اجرا شده و از سال آینده تحول اساسی در این حوزه ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به روند روبه رشد توسعه صنایع مختلف، تجارت و گردشگری در ارس، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین نیاز فعلی و آینده ارس انجام شده و عملیات اجرایی زیرساخت‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.

هوشمندسازی ارس در سال 1395

وی هوشمندسازی منطقه آزاد ارس در سطوح مختلف فعالیتی این منطقه را از مهم‌ترین اهداف سازمان برای سال آینده عنوان کرد و گفت: سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری پروژه چتر اینترنت وای فای در سطح محدوده منطقه آزاد ارس در حال نصب بوده و از سال آینده با سطح پوشش وسیع، تحول خوبی در خدمات اینترنتی این منطقه ایجاد می‌شود.

حاتمی در رابطه با این پروژه گفت: اینترنت با پهنای باند 40 مگابایت و با امکان اتصال همزمان 4000 الی 10 هزار نفر بدون کاهش سرعت دسترسی در سراسر ارس قابل دریافت خواهد بود.

وی افزود: پروژه سایت علم و فناوری در 40 هکتار با 450 میلیارد ریال در سایت فناوری ارس نیز از دیگر برنامه‌های سال آینده است که در راستای تجاری سازی ایده‌های شرکت های فعال راه اندازی می‌شود.

حاتمی از پیشرفت 90 درصدی پروژه فیبر نوری ارس خبر داد و با بیان اینکه 30 کیلومتر فیبر نوری طی یک سال گذشته در نقاط مختلف از جمله سطح شهر و فازهای یک و دو صنعتی ارس فراهم شده است، گفت: تامین فیبر نوری بطول دو کیلومتر در سایت گلخانه‌ای و 11 کیلومتر در سایت صنایع سنگین نیز انجام شده و 7.5 کیلومتر نیز در ضلع شرقی سایت صنایع سنگین اجرا می‌شود.

پیشرفته‌ترین سیستم مخابراتی کشور در ارس راه اندازی شد

وی از اجرای پیشرفته ترین سیستم مخابراتی موجود برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: با توجه به وجود فیبر نوری در سطح شهر جلفا که زیرساخت اصلی سیستم مخابراتی جی پان است، خدمات این سیستم برای نخستین بار در کشور در سطح وسیع در ارس ارائه شد که با امکان ارایه خطوط تلفن به‌صورت نامحدود تحول شگرفی در حوزه مخابرات ارس ایجاد کرده است.

حاتمی در بخش دیگر سخنان خود، از آغاز عملیات احداث دو پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید یک هزار مگاوات برق خبر داد و افزود: تنها برای تامین نیاز برق چند سال آتی سایت صنایع سنگین ارس ظرفیت 360 مگاواتی ایجاد شده و در گام نخست امکان استفاده از 140 مگاوات وجود دارد که از این میزان برای سال آینده 70 مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون امور زیربنایی و توسعه ارس از افزایش چشمگیر میزان گاز تامین شده برای مصرف کارخانه ها و پالایشگاه‌ها طی سال آینده خبر داد و گفت: این میزان از 30 هزار متر مکعب به 170 هزار مترمکعب در ساعت افزایش می‌یابد.

وی میزان کل مصرف آب شرب شهرهای جلفا و هادیشهر را 180 لیتر در ثانیه اعلام کرد و با بیان اینکه آب شرب شهر جلفا از هادیشهر تامین می‌شود، گفت: مصرف فعلی آب شرب شهر جلفا 50 لیتر در ثانیه است و با اقدامات انجام شده 40 لیتر در ثانیه بصورت مجزا در جلفا تامین می‌شود.

حاتمی با اشاره به اینکه در دوره 10 ساله فعالیت منطقه آزاد ارس تاکنون هیچگونه تولید آب شرب مجزا در شهر جلفا وجود نداشته است، افزود: طبق برنامه‌ریزی به‌عمل آمده سال آینده میزان آب شرب تامین شده در جلفا به 80 لیتر در ثانیه و آب خام صنعتی به 400 لیتر افزایش می‌یابد.

حاتمی افزود: تامین آب شرب فازهای یک و دو صنعتی ارس و آبرسانی به میزان 250 لیتر در ثانیه به سایت صنایع سنگین و با لوله‌گذاری به‌طول 10 کیلومتر از مهم‌ترین پروژه‌های این حوزه در سال آینده است.

اجرای مرحله ای شهر فرودگاهی ارس

حاتمی از اجرای مرحله‌ای شهر فرودگاهی ارس خبر داد و گفت: در گام نخست 2000 متر از 4500 متر باند فرودگاه همراه با تاسیسات مورد نیاز و در قالب طرح شهر فرودگاهی در مدت دو سال و با بودجه سازمان منطقه آزاد ارس احداث می‌شود.

وی گفت: برای احداث فرودگاه بین‌المللی ارس که به شیوه نوین شهر فرودگاهی خواهد بود، 4000 میلیارد ریال بودجه لازم است که بر اساس آخرین تصمیم‌ها این زیرساخت مهم در فاصله‌های زمانی و بر اساس نیازهای ایجاد شده تکمیل خواهد شد.

حاتمی عمده هدف از احداث فرودگاه را حمل و نقل باری عنوان و اظهار کرد: در مرحله نخست امکان پرواز هواپیماهای باری و مسافربری کوچک فراهم می‌شود.

وی از احداث سکوی تخلیه و بارگیری ریلی در فازهای صنعتی ارس خبر داد و گفت: عملیات اجرایی پروژه احداث سکوی تخلیه و بارگیری ریلی به طول 2200 متر در محدوده فازهای یک و دو صنعتی و محدوده 40 هکتاری به‌زودی با امضاء تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد ارس و راه‌آهن کشور آغاز می‌شود.

حاتمی زمان اتمام مطالعات مسیر ریلی جلفا - اصلاندوز - قلی بگلو را سال آینده اعلام و اظهار کرد: راه‌آهن کشور اجرای این پروژه را منوط به اجرای بخش مورد نیاز تکمیل کریدور شمال جنوب در خاک ارمنستان کرده بود، که خوشبختانه با امضاء پروتکل بین وزرای راه ایران و ارمنستان، مقرر شده است، خط آهن ارمنستان با هزینه‌ای بالغ بر 600 میلیون دلار تا مرز نوردوز (محدوده دوم منطقه آزاد ارس) احداث شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied