شمانیوز
شما نیوز

نوام چامسکی: امروز جنگ هسته‌ای محتمل‌تر است

روشن‌فکر و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی گفت: تهدید جنگ هسته‌ای امروز نسبت به دوران جنگ سرد بسیار بیش‌تر است.

روشن‌فکر و تحلیل‌گر برجسته آمریکایی گفت: تهدید جنگ هسته‌ای امروز نسبت به دوران جنگ سرد بسیار بیش‌تر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری تلسور (Telesurtv)، نوام چامسکی، زبان‌شناسی، تحلیل‌گر، روشن فکر و نویسنده آمریکایی هشدار داد که امروز جنگ هسته‌ای نسبت به دوران جنگ سرد قریب‌الوقوع‌تر است زیرا پنتاگون در تلاشی برای تسلط بر جهان 800 پایگاه خود را در سراسر دنیا توسعه می‌بخشد.

او باور دارد که جنگ هسته‌ای امری به شدت غیرمعقول خواهد بود و ممکن است به سبب حادثه یا یک خطای انسانی رخ دهد.

این تحلیل‌گر در مصاحبه با روزنامه لاجورنادا در روز یک‌شنبه گفت: روسیه ریگ در کفش سلطه پنتاگون در جهان است زیرا این کشور سیستم نظامی بی‌شماری دارد.

چامسکی استدلال کرد که مشکل این‌جاست که هر دو روسیه و ایالات متحده در حال افزایش سیستم‌های نظامی خود هستند و طوری رفتار می‌کنند که گویا جنگ متحمل است که بخشی از دیوانگی اشتراکی‌شان است.

وی اضافه کرد:‌ چین اساسا سیاست دفاعی دارد و برنامه هسته‌ای عظیمی در اختیار ندارد اگر چه امکان دارد آن‌ها در آینده ظرفیت‌های نظامی خود را در سایه‌ی تنش‌های جهانی افزایش دهند.

چامسکی با بیان این که ایالات متحده 800 پایگاه نظامی در سراسر دنیا دارد و به اندازه مجموع کل جهان در نیروهای مسلح سرمایه‌گذاری می‌کند اضافه کرد: درگرفتن جنگ در شرایط گوناگون بسیار نزدیک شده است.

این تحلیل‌گر با یاد آوری حادثه‌ای که در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان رخ داد و پنتاگون تصمیم گرفت تا نیروهای مسلح شوروی را توسط انجام حملات مشابه‌سازی شده علیه شوروی امتحان کند گفت:‌ آن چه رخ داد این بود که روس‌ها این موضوع را خیلی جدی گرفتند. در سال 1983 در آن زمان شوروی سیستم‌های دفاعی خود را به حالت خودکار درآوردند و یک حمله موشکی ایالات متحده را ردیابی کردند.

او ادامه داد: با این حال استانیسلاو پتروف، فرد مسوول انتقال اطلاعات بود که تصمیم گرفت که این یک هشدار نادرست است و با توجه به تصمیم او ما امروز اینجا هستیم و درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم.

این زبان شناس ادامه داد: در حال حاضر اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده همیشگی هستند. ناتو در حال انجام رزمایش‌هایی در 200 متری مرز روسیه با استونی است. اگر دیگر کشورها با چنین بی‌مسوولیتی مانند واشنگتن اقدام می‌کردند جنگ تاکنون در گرفته بود.

وی به تقبیح ایالات متحده پرداخت و گفت: آمریکا جامعه مستعمره‌گران بوده است. حتی پیش از آن که آنها ایالات متحده را شکل دهند و زمانی که حذف جمعیت بومی و نابودی‌سازی جوامع نخستین را آغاز کنند. در سال 1989 ایالات متحده فعالیت‌های امپریالیستی خود را با سلطه بر کوبا و بعد تجاوز به فیلیپین و قتل صدها هزار نفر از مردم آغاز کرد.

او به انتقاد از سیستم تک حزبی در این کشور پرداخت و گفت: کشور ما فقط دارای یک حزب سیاسی است، حزب تجارت‌ها و شرکت‌ها؛ که به دو بخش تقسیم شده است: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان.

وی در پایان ایالات متحده را مسوول بحران‌های گریبانگیر خاورمیانه دانست و اضافه کرد: 15 سال پیش ما مناقشاتی که امروز در خاورمیانه شاهد آن هستیم را ندیده بودیم. این پیامد تهاجم آمریکا به عراق است که بدترین جنایت قرن محسوب می‌شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied