شمانیوز
شما نیوز

کاهش 50 درصدی مصرف سموم در باغات استان کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: میزان مصرف سموم در باغات استان کرمان در سال جاری حداقل 50 درصد کاهش یافته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: میزان مصرف سموم در باغات استان کرمان در سال جاری حداقل 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کویر، ناصر طاهری در گردهمایی یافته‌های کاربردی در بخش گیاه‌پزشکی محصول پسته در سالن آمفی تئاتر موزه ریاست جمهوری رفسنجان اظهار کرد: در سال‌های 89، 90 و 91 چالشهای بزرگی در حوزه حفظ نباتات در استان کرمان به‌خصوص شهرستان رفسنجان داشتیم و کنترل آفات معضل بزرگی شده بود.

وی با اشاره دلایل این چالش، تصریح کرد: تا حدی این شرایط اقلیمی است و نزدیک به دو دهه خشکسالی و کمبود نزولات جوی باعث شد، زمستان‌های سردی نداشته باشیم و این موضوع عارضه‌های جدیدی را در حفظ نباتات ایجاد کرد.

طاهری خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از سموم، عدم رعایت نکات فنی و تغییرات آب‌ها در استان کرمان، ارزان شدن پسته و بازار نامناسب آن دست به دست هم داد که توجه کشاورزان به کنترل آفات کمتر شود.

وی با بیان اینکه اقدماتی توسط کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی انجام شد، اظهار کرد: این قضیه موجب افزایش دانش فنی کشاورزان شد و از سوی با ورود سموم با کیفیت به کشور این موضوع تا حدود زیادی برطرف شد.

مدیر حفظ نباتات استان کرمان ورود سموم بی‌کیفیت به استان را در افزایش نوبت‌های سمپاشی موثر خواند و تأکید کرد: امسال میزان مصرف سموم و تعداد دفعات سمپاشی در استان کرمان حداقل 50 درصد کاهش یافته است.

طاهری ادامه داد: کاهش میزان مصرف سموم در باغات استان ناشی از آفت کش‌های با کیفیت، رعایت مسائل فنی توسط کشاورزان و زحمات کارشناسان گیاه‌پزشکی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از تشکیل شبکه‌های مراقبت در سراسر استان از جمله شهرهای پسته خیز خبر داد و یادآور شد: کارشناسان گیاه‌پزشکی پس از بررسی‌های کارشناسی و بازدیدهای میدانی و توصیه‌های فنی را به صورت پیامک به کشاورزان اعلام می‌کنند.

طاهری عنوان کرد: سمپاشی‌های ابتدای فصل در سال جاری خیلی کمتر شده که منجر به این شده که باغ خودکنترلی داشته باشد. البته کشاورزان باید سطحی از آفات را تحمل کنند چرا که امکان حذف صددرصدی هیچ آفتی وجود ندارد.

وی در پایان با توصیه به کشاورزان مبنی بر تعامل بیشتر با کارشناسان بخش کشاورزی، اضافه کرد: توصیه ما به کشاورزان این است که بدون دانش فنی و بردن علم به سمت مزرعه و باغ موفق نخواهیم بود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied