شمانیوز
شما نیوز

تقویت زبان فارسی از اولویت‌های ایران است

«تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های راهبردی داخلی و بین‌المللی است که این سیاست به همه قوا نیز با هدف گسترش ارتباطات بین‌المللی ابلاغ شده است.»

«تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی از جمله اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های راهبردی داخلی و بین‌المللی است که این سیاست به همه قوا نیز با هدف گسترش ارتباطات بین‌المللی ابلاغ شده است.»

به گزارش ایسنا، حسین نوش‌آبادی سخنگو و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز 19 بهمن در دیدار با جمعی از شاعران و مولفان کشور افغانستان با تاکید بر این مطلب گفت: باید برای عمق بخشیدن به پیوندهای هر دو کشور تلاش و هر دو ملت را با ادبیات و فرهنگ و هنر یکدیگر بیشتر آشنا کنیم.

وی افزود: تاریخ و جغرافیای مشترک و ادبیات و فرهنگ و هنر مشترک میان ایران و افغانستان از جمله امتیازات خوبی است که از این طریق می توان روابط فرهنگی و تاریخی، سیاسی و اجتماعی، اقتصادی و تجاری خود را تقویت کرد و از آن بهره برد.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه بیش از ٣٠٠ میلیون نفر در منطقه دارای زبان و خط فارسی هستند ادامه داد: باید به فرهنگ و تمدن ایران و افغانستان و اهل زبان و ادبیات فارسی بیش از پیش توجه داشت.

وی با تاکید بر احیای زبان و ادبیات فارسی گفت: لازم است کشورهای فارسی‌زبان به سمت تشکیل اتحاد و کرسی‌های زبان فارسی با یکدیگر بروند و به تقویت و گسترش این زبان در منطقه و جامعه بین‌المللی بپردازند و این زبان را که در برخی حوادث تاریخی و سیاسی دستخوش آسیب شده است احیا کنند.

معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید افزود: لازمه حفظ و توسعه زبان و ادبیات فارسی تقویت مناسبات فرهنگی و هنری و ادبی میان دو ملت است که در این زمینه باید به استعدادهای فرهنگی و هنری خود نیز بیشتر توجه داشته باشیم.

وی گفت: امروزه اگر برخی زبان ها به عنوان زبان های زنده دنیا محسوب می شوند به دلیل تلاش فرهنگی و علمی است زیرا هر جا علم و دانش وجود دارد به موازات آن گسترش فرهنگ و زبان هم به وجود می آید؛ بنابراین ما نیز می توانیم از این طریق کاری کنیم که زبان فارسی نیز به عنوان یکی از زبان های بین المللی به رسمیت شناخته شود.

نوش آبادی تصریح کرد: برای رسیدن به این امر با تلاش دولت های منطقه باید مقالات و پژوهش های خود را در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی و آموزشی دنیا به زبان فارسی ارائه دهیم تا به اوج تمدن زبان و ادبیات فارسی برسیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه جمهوری اسلامی ایران میزبان میلیون ها مهاجر افغان است که در ایران صاحب سطوح مختلف علمی و فرهنگی شده اند و بسیاری از نویسندگان و نخبگان این کشور در ایران حضور دارند.

وی با اشاره به حضور پررنگ افغانستان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: این حضور نشان دهنده وجود زمینه های لازم برای گسترش روابط و مناسبات فرهنگی و هنری و ادبی میان دو دولت و ملت است.

نوش آبادی بر صادرات کتاب، اعزام گروه های فرهنگی و ادبی دو کشور در قالب تورهای فرهنگی، تعاملات رسانه ای، تعاملات ناشران و ... تاکید کرد.

در این دیدار بر گسترش روابط میان نویسندگان و شاعران، تعامل میان روزنامه نگاران، آشنایی با فرهنگ و تمدن دو ملت با یکدیگر و ... تاکید شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied