شمانیوز
شما نیوز

نهضت درختکاری در دانشگاهها در تفاهم‌نامه ابتکار و فرهادی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجامع جهانی همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کردند که یکی از محورهای مهم آن تاکید بر مبحث آموزش عالی است و از این رو پرداختن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به مساله تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجامع جهانی همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کردند که یکی از محورهای مهم آن تاکید بر مبحث آموزش عالی است و از این رو پرداختن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به مساله تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان اریان (ایسنا)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم درختکاری با شعار آموزش عالی و توسعه پایدار در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، گفت: 165 دشت کشور که سفره های زیرزمینی را هم شامل می شود با تهدید رو به رو است و عدم توجه به این مهم منجر به تکرار سرنوشت ارومیه برای آن ها خواهد شد.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت کمک گرفتن از علم و فناوری در حل چالش های محیط زیستی و منابع آبی کشور، تصریح کرد: در غیر اینصورت آینده ایران دچار تهدید خواهد شد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برای برون رفت از چالش های کنونی محیط زیست نیازمند علم و فناوری نوین و روزآمد و کارآمد هستیم که دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نقشی مهم در آن دارند. تفاهم نامه ای با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا کردیم که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که نهضت درختکاری را نیز می توان در بندهای آن مشاهده کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به موضوع تغییر اقلیم و مخالفان و موافقان آن طی دو دهه داشت و اظهار کرد: تمام شواهد و اطلاعات علمی جهان حاکی از این است که مسئله گرم شدن زمین بسیار جدی است و این در حالی است که IPCC پیش بینی های بسیار خوبی با احتمال بسیار نزدیک به یقین و درصد خطای بسیار پایین برای تجربه جهان در مسئله گرم شدن زمین داشت.

وی ادامه داد: IPCC با 95 درصد اطمینان اعلام کرد که تغییر اقلیم در حال رخ دادن است و آثار و عوارض زیادی همچون آب شدن یخچال ها، تغییر جریان اقیانوس ها، خشکسالی ها و بالا آمدن سطح دریاها را به دنبال دارد.

ابتکار با اشاره به نگرانی جهانی در خصوص افزایش دما دو درجه ای زمین و عوارض جبران ناپذیر آن، همچنین تلاش کشورها برای جلوگیری از افزایش بیش از 1.5 درجه ای کره زمین، گفت: به رغم این نگرانی ها و تلاش ها، دنیا افزایش 75 درجه سیلیسیوس و ایران طی سی سال اخیر افزایش 1.5 درجه ای گرما را تجربه کرده اند.

معاون رئیس جمهور توافق 195 کشور برای مقابله با تغییرات آب و هوایی در پاریس را نشان دهنده اهمیت موضوع و عزم کشورهای جهان در این زمینه دانست و افزود: یکی از مهم ترین دستور کارها برای دولت در زمینه مقابله با تغییرات اقلیم و گرمایش زمین، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است و از این رو تمام کشورها با ارائه برنامه مشارکت ملی خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همراهی خود با این حرکت جهانی را اعلام کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ایران نیز با ارائه برنامه مشارکت ملی خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که در دو بخش مشروط و غیرمشروط تهیه شده بود، اعلام کرد که تا سال 2030 بر اساس ظرفیت های داخلی اقدام به کاهش 4 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای خواهد کرد و با شرط رفع کامل تحریم ها، انتقال تکنولوژی، حمایت های مالی و تخصصی 8 درصد دیگر نیز از انتشار خود کم خواهد کرد.

وی توجه به شکنندگی زیستی و توان اکولوژیک زمین را لازمه حرکت به سمت توسعه پایدار اعلام کرد و گفت: اکنون زمین شش ماه از ظرفیت زیستی خود پیشی گرفته است و این بدان معنا است که به ازای هر یکسال زندگی بشر بر روی کره مسکون، زمین به یک سال و نیم زمان برای بازسازی خود نیاز دارد.

خطر بزرگ ردپای اکولوژیک نامناسب در ایران

ابتکار با اشاره به شرایط خاص اقلیمی در ایران، توسعه نامتوازن و ناپایدار، جنگ تحمیلی، افزایش جمعیت، مهاجرت بیش از 24 میلیون نفر طی دو دهه از روستاها به شهرها، خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل و برخی دیگر از علت ها منجر به ایجاد چالش های متعدد و جدی برای محیط زیست کشور شده است تا جایی که ردپای اکولوژیک یا ظرفیت زیستی در ایران حتی نسبت به جهان نیز شرایط بدتری دارد و این زنگ خطری بزرگ برای طبیعت و آینده ایران است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به طور مثال ایران در زمینه مصرف منابع انرژی به هیچ عنوان از الگوهای استاندارد دنیا تبعیت نمی کند به گونه ای که در خوشبینانه ترین حالت، مصرف انرژی در ایران 4 برابر اروپا است، اظهار کرد: فن آوری های نوین و دانش بنیان توانایی کمک برای اصلاح این الگوها و شاخص ها را دارند و از این رو باید مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست موتورخانه ها را یکی از منابع اتلاف انرژی و ایجاد آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ دانست و افزود: کنترل، نظارت و معاینه فنی موتورخانه ها از جمله برنامه های مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا است.

آموزش عالی یکی از مهم ترین محورهای اهداف توسعه پایدار

وی اشاره ای هم به نهایی شدن اهداف توسعه پایدار (SDG) در سال 2015 داشت و گفت: مجامع جهانی همزمان با پایان سال 2015 اهدافی جدید با محوریت توسعه پایدار (تلفیق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محیط زیست) را جایگزین اهداف هزاره کردند که یکی از محورهای مهم آن تاکید بر مبحث آموزش عالی است و از این رو پرداختن دانشگاه ها و مراکز آموزشی به مساله تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت پیوست ارزیابی زیست محیطی برای پروژه های توسعه ای و عمرانی در کشور، تصریح کرد: برخی از پروژه ها همچون سد گتوند به رغم برخورداری از ارزیابی محیط زیستی به دلیل ضعف علمی بسیار بالا در این ارزیابی، مشکلات عدیده ای را برای کشور و محیط زیست ایجاد کرده اند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اهمیت بخشی به توانمندسازی و توان افزایی در ارزیابی های زیست محیطی به منظور توسعه سازگار با محیط زیست از جمله وظایف دانشگاه ها است.

محیط زیست موضوعی بین رشته ای است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران سه نوع جنگل شامل جنگل های هیرکانی با قدمت چند میلیون سال، بلوط های زاگرس و مانگرو دارد که طبیعت زیبایی را به وجود آورده است اما توسعه ناپایدار و مدیریت غلط موجب نابودی و آسیب رسانی به این جنگل ها شده است و اصلاح این روند نیازمند بیداری دانشگاه ها در این زمینه است زیرا محیط زیست موضوعی بین رشته ای است .

وی تاکید کرد: محیط زیست به عنوان یک موضوع میان رشته ای و گسترده که با حوزه های مختلف همچون علوم انسانی، اقتصاد، صنعت، اشتغال از طریق اقتصاد سبز و اقتصاد کم کربن، حسابرسی زیست محیطی، آمار زیست محیطی، اشتغال سبز، صنعت سبز، روانشناسی محیط زیست، جامعه شناسی محیط زیست، فلسفه محیط زیست پیوند خورده است، باید مورد توجه و حمایت بیشتری از سوی اهالی علم و دانشگاه قرار گیرد.

ابتکار با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری، گفت: دیگر زمان آن رسیده است که دانشگاه ها با رویکردی پژوهشی، موضوع محیط زیست و توسعه پایدار را مد نظر قرار دهند و تمامی فعالیت ها در بخش های مدیریت منابع آب و کشاورزی کاملا علمی انجام شود.

وی با تبریک ایام فرخنده دهه فجر به حرکت نمادین دانشگاه تربیت مدرس در راستای کاشت نهال اشاره کرد و افزود: امیدواریم این حرکت بین تمام دانشگاه ها و همزمان با برگزاری کنگره ها مشاهده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تفاهم نامه ای با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امضا کردیم که ابعاد مختلفی را در بر می گیرد که نهضت درختکاری را نیز می توان در بندهای آن مشاهده کرد.

براساس گزارش سایت سازمان محیط زیست، همزمان با برگزاری نخستین کنگره ملی آموزش عالی که 28 و 29 بهمن سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس، هزار اصله درخت در این دانشگاه کاشته شد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied