شمانیوز
شما نیوز

آذربایجان‌شرقی ‌در معرض ریزگردهای دریاچه ارومیه ‌

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تنها 10 درصد از پیکره آبی دریاچه ارومیه از طریق استان تامین می‌شود، تاکید کرد: بیشترین حوضه آبریز در استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان است، اما متاسفانه ریزگردهای این دریاچه به دلیل جهت وزش باد، بیشتر استان ما را تهدید می‌کند که این نشان می‌دهد باید به فکر باشیم .

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تنها 10 درصد از پیکره آبی دریاچه ارومیه از طریق استان تامین می‌شود، تاکید کرد: بیشترین حوضه آبریز در استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان است، اما متاسفانه ریزگردهای این دریاچه به دلیل جهت وزش باد، بیشتر استان ما را تهدید می‌کند که این نشان می‌دهد باید به فکر باشیم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی کریم مهری در جمع اصحاب رسانه استان با بیان اینکه سند تدبیر و توسعه استان در سازمان جهاد کشاورزی به خوبی محقق شده است، گفت: در حوزه کشاورزی تولید سالم محصولات انجام شده و اکنون نیز به دنبال تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار بخش کشاورزی هستیم، چرا که امنیت غذایی از جمله موارد مهمی است که اگر از آن غافل شویم مدیون نسل‌های آینده خواهیم شد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در راه تحقق توسعه پایدار بخش کشاورزی، افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین چالش‌های مهمی است که در راه تحقق توسعه پایدار با آن مواجه هستیم، با این حال دولت تدبیر و امید از زمان روی کار آمدن تمام عزم خود را برای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه جزم کرده است تا بتواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی با بیان اینکه در سال زراعی 94 میزان خرید گندم به طور قابل توجهی افزایش یافته است، تاکید کرد: میزان خرید گندم از 190 هزار تن از سال 93 به 400 هزار تن در سال زراعی 94 افزایش یافته است که این مقدار مازاد بر نیاز استان است که این از بزرگترین موفقیت‌های سال 94 بوده است.

مهری افزود: برای عید 95 نیز ذخیره گندم در اختیار داریم و این قدمی مهم در راستای تامین امنیت غذایی در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان پهنه‌بندی آبادی‌های استان را از دیگر موفقیت‌های بزرگ در بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: در سال‌جاری روستاهای استان رابین کارشناسان سازمان تقسیم کردیم تا هر کدام به روستاهای تعیین شده سرکشی کرده و به مشکلات موجود رسیدگی کرده و جوابگو باشند.

وی افزود: اکنون 182 هزار بهره بردار ثبت شده در سامانه پهنه بندی در 21 شهرستان در هر لحظه رصد می شوند که این اقدامی در جهت مدیریت جهادی بوده است تا بتوانیم ما مسئولان به سراغ کشاورزان و روستاییان برویم و به مشکلات آنان رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در جذب اعتبارات مکانیزیسیون جزو استان‌های پیشرو در کشور هستیم، تاکید کرد: برای بالا بردن کارایی و همچنین افزایش میزان بهره‌وری به جذب اعتبارات مکانیزیسیون و بازسازی ناوگان پرداختیم‌.

مهری، با گریزی بر مسئله مهار آب‌های مرزی استان، گفت: در این خصوص اعتباری از طریق صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده و حدود 2500 هکتار با اعتبار بالغ بر 21 میلیارد تومان در هادی شهر و 2150 هکتار با اعتبار 37 میلیارد تومان در خداآفرین کلنگ زنی شده است و در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاروزی استان با اشاره به پروژه‌های اجرایی شده در دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: 30 طرح و پروژه با اعتبار 230 میلیارد ریال در دهه فجر انقلاب مورد بهره برداری قرار گرفته و در مجموع 2590 هکتار زمین آبیاری شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت در کنار مشارکت جوامع محلی استان به 2800 هکتار افزایش یافته است، گفت: در تعیین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه نباید تمامی هجمه ها به سمت کشاورزان باشد، چرا که در کل 150 میلیون متر مکعب از چاه‌های غیر مجاز و مجاز برداشت می‌شود که مقدار قابل توجهی نیست.

وی افزود: در سال جاری حدود 32 میلی متر کاهش بارندگی داشته‌ایم که با توجه به این کمبود‌ها باید از آب‌های موجود نهایت بهره‌برداری را کرده و با تبخیر آن‌ها مقابله کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، همچنین در خصوص میزان صادرات محصولات کشاورزی استان گفت: 192 میلیون دلار از محصولات کشاورزی در سال‌جاری صادر شده است.

وی در پایان با بیان اینکه برای تامین میوه شب عید در استان هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: 65 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره کرده‌ایم و برای تامین پرتقال نیز هیچ گونه محدودیت و نگرانی نداریم.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied