شمانیوز
شما نیوز

برگزاری همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: ما معتقدیم رسیدن به عدالت و صلح جهانی جز در سایه تعامل، همفکری و گفت‌وگوی مشترک نخبگان ملی و جهانی حاصل نمی شود.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: ما معتقدیم رسیدن به عدالت و صلح جهانی جز در سایه تعامل، همفکری و گفت‌وگوی مشترک نخبگان ملی و جهانی حاصل نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داود عامری در همایش «ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه» که صبح امروز در مرکز همایش‌هایی بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: اگر می خواهیم به سوی استقرار نظامی مبتی بر احکام الهی عادلانه و ایمن بر پایه صلح و دوستی و مبتنی بر کرامت انسانی گام برداریم، باید از همه ظرفیت های فکری و قانونی نخبگان، سازمان های مردم و دستگاه های مسئول بهره بگیریم که یکی از اهداف این همایش نیز دست یافتن به این مهم است.

وی افزود: جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از حیثیت و کرامت انسانی است. همه انسانها صرف‌نظر از جنسیت، رنگ، نژاد، مذهب و ... دارای حیثیت و حقوقی برابر با یکدیگر هستند. رعایت حقوق انسانها و مسأله کرامت انسانی قبل از طرح در اسناد و نهادهای بین المللی در ادیان الهی به ویژه اسلام عزیز آمده است. قرآن مجید در آیات متعددی به روشنی انسان را جانشین خداوند بر روی زمین معرفی می کند و او را شایسته تکریم و برتری بر سایر موجودات می داند. در اسناد نهادهای مختلف بین المللی از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، مقدمه منشور ملل متحد، اعلامیه حقوق بشر اسلامی و تعداد زیادی از کنوانسیون ها، اعلامیه ها و معاهدات بین المللی نیز حقوق بشر، آزادی و کرامت انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اما امروزه اقداماتی در اقصی نقاط جهان و به ویژه در منطقه مهم و حساس غرب آسیا به دلایل و انگیزه های مختلف صورت می پذیرد که اصل مهم کرامت انسانی و حق زندگی در صلح را برای انسان‌های بی گناه بر هم زده است. اقداماتی که با عنوان فعالیت های تروریستی و تروریسم برای همگان آشنا و امری آشکار است.

عامری با بیان اینکه تروریسم رفتاری قهری و خشونت‌آمیز برای دستیابی یا تحقق یک هدف یا انگیزه سیاسی خاص است، تصریح کرد: تروریسم حتی شامل اضمحلال یک نظم مستقر است که می تواند از سوی دولت‌ها، اشخاص حقیقی و یا گروه‌های مختلف اعمال گردد. این گروه ها از خشونت و تهدید به خشونت برای اهداف و مقاصد سیاسی خاص و غالباً غیر مشروع استفاده می‌کنند. تروریسم یک پدیده نو و منحصر به عصر حاضر نیست. در طول تاریخ تا عصر حاضر همراه بشریت بوده است.

وی افزود: تروریسم در عصر حاضر هم از لحاظ وسعت و هم از نظر اثرگذاری، دامنۀ بسیار گسترده‌تری یافته است. اگر چه در بررسی و شناخت ریشه های تروریسم نمی توان عواملی مانند: فقر، توسعه نیافتگی، استثمار، فقر فرهنگی بی‌سوادی و بهداشت ضعیف، وجود رژیم‌های ستمگر و ظالم، حکومت های از هم گسیخته را از نظر دور داشت، اما حمایت کلونی های ثروت و قدرت نشان می دهد که مسایلی فراتر از موارد ذکر شده نیز در این معضل بشری دخیل هستند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تروریسم با مواردی چون: نقض حقوق بشر، نقض کرامت انسانی، از بین بردن صلح و امنیت در جهان و ناکارآمدی نهادهای بین المللی پیوند خورده است. در همین رابطه، کارکرد سازمان های مردم نهاد و عملکرد نخبگان علیه تروریسم را نباید از نظر دور داشت و نخبگان برای فعال سازی ظرفیت های فکری و فرهنگی انسان های آگاه برای مقابله با این پدیده زشت و ویرانگر، نقش بسیار مهم تری دارند و باید رسالت تاریخی خود را دریابند.

عامری با اشاره به اینکه فعالیت تروریستی تاکنون هزینه‌های مادی و انسانی زیادی را بر جهانیان تحمیل کرده است، بیان کرد: با وجود این که تروریسم پدیده‌ای منفور برای همگان است، متأسفانه مورد استفاده ابزاری برخی کشورها و گروه ها قرار می گیرد تا علیه حقوق اجتماعی و ذاتی ملت‌ها بکار گرفته شود. تاریخ چندین ساله مقابله با تروریسم در دنیا نشان می دهد، استفاده از پدیده تروریسم به عنوان دستاویزی به منظور تامین منافع برخی کشورها و علیه آرامش و امنیت ملت ها است. تا جاییکه در نظر برخی، تروریسم به دستاویزی تبدیل شده که هر نوع رفتار غیرانسانی به بهانه آن علیه هر کس در هر جا و به هر طریق، توجیه و پنهان می شود.

وی تصریح کرد: ملاحظه می گردد که سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد با اقدامات ابزاری خود، نتوانسته است با تهدیدی تروریسم علیه صلح جهانی، مقابله نمایند؛ بنابراین لازم است اقدامات مقابله ای در سیاست‌های کلان جهانی و برنامه ریزی‌های سیاستمداران و طراحان سیاست‌های جهانی مورد تجدید نظر اساسی قرار گیرد. صلح و امنیت جهانی مستلزم یک حرکت جمعی و ائتلاف جهانی است. ائتلافی که به دور از تبعیض ها و بی-عدالتی ها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، عامری در ادامه با بیان اینکه این همایش با تاکید بر کرامت انسانی، عدالت، صلح و امنیت در جهان بعنوان حقوق اولیه و مسلّم انسانی برگزار شده،، افزود: گفتمان «مقابله با تروریسم و تأکید بر صلح عادلانه» را، گفتمانی فطری می‌داند که با تکیه بر آموزه‌های ادیان الهی و مفاد مندرج در اسناد بین المللی، نویدِ جهانی عادلانه، ایمن و همراه با صلح و عدالت را برای جهانیان به همراه دارد و از همین رو توانسته است به سرعت جایگاه خود را در افکار عمومی و اندیشه نخبگان پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی همچنین در ادامه به بیان فعالیت‌های این مجمع پرداخت و خاطرنشان کرد: مجمع جهانی صلح اسلامی در مدت فعالیت خود در عرصه مبارزه با تروریسم تاکنون فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است که به اختصار به آنها اشاره می‌گردد:

1. در اردیبهشت ماه 1390 «کنفرانس بین‌المللیِ ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح عادلانه» با حضور جمعی از نخبگان ایران و جهان در تهران برگزار شد. این کنفرانس با حضور 102 نفر از نخبگان و فعالان علمی از 62 کشور و مشارکت سازمان¬های مردم نهادِ داخلی و خارجی در چهار پنل تخصصی برگزار گردید که بیش از 100 مقاله علمی در آن ارائه شد.

2. پس از تشکیل دبیرخانه دایمی، در مناسبت‌های مختلف و رویدادهای مختلف با صدور بیانیه به تشریح دیدگاه دبیرخانه دایمی ائتلاف جهانی علیه تروریسم پرداخته شده است، از آن جمله می‌توان به صدور بیانیه در بحران های مختلفی چون غزه، حوادث تروریستی لبنان، فرانسه و ... اشاره کرد.

3. این مجمع، همواره با نخبگان جهانی و ملی فعال در ارتباط با موضوع مقابله با تروریسم به طور مستمر ارتباط علمی، عملی و هم اندیشی داشته است.

4. در همین رابطه جلسات مستمری با نخبگان ملی در محل مجمع جهانی صلح اسلامی برگزار نموده که این اجماع نظر به صورت نوشته‌ها و مطالب مختلف یا بیانیه صادر و منتشر شده اند و تلاش شده تا اقدامات فرهنگی و حقوقی مناسبتی پیگیری شود.

5. این مجمع علاوه بر انتشار ده ها مقاله و کتاب علمی با انتشار کتاب "ائتلاف جهانی علیه تروریسم" به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آن را به عنوان یک منبع علمی به مراکز علمی جهان معرفی نموده است.

6. از میان 140 مقاله ارسالی از سوی نخبگان جهانی، 4 جلد کتاب با موضوع های مختلف منتشر کرده است که در این همایش بازنمایی و محضر شما فرهیختگان معرفی خواهد شد.

7. انجام اقداماتی برای تاثیرگذاری بر فضای فرهنگی و رسانه‌ای منطقه و جهان برای محدودسازی تروریسم فرهنگی

8. مجمع جهانی صلح اسلامی در پی آن است که با گردآوری نظرات شما نخبگان و فرهیختگان ارجمند، ضمن آسیب‌شناسی پدیده تروریسم، بتواند با گفتمان سازی به ارائه راهکارهای لازم و عملی در جهت مقابله با پدیده شوم تروریسم بپردازد. بنابراین به عنوان «دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی»، ضمن تقدیر از همه نخبگان فعال در این همایش، شما را به ادامه این راه و کمک به این ائتلاف مقدس برای تحقق صلح عادلانه دعوت می‌کنم.

وی در پایان اظهار کرد: با سپاس از حسن توجه شما نخبگان و اندیشمندان گرامی، امیداوارم مباحثی که توسط فرهیختگان این حوزه ارائه می شود، مورد استفاده قرار گرفته و راهگشای مسائل پیچیده فضای منطقه‌ای و جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied