شمانیوز
شما نیوز

بلوکه شدن کمک‌های مالی کشورهای عربی به مراکش در پی مخالفت با جنگ یمن

پادشاه مراکش هیاتی را برای بررسی مساله بلوکه کمک‌های مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این کشور به ریاض فرستاد، این در حالی است که برخی منابع سیاسی دلیل این امر را مخالفت مراکش با جنگ علیه یمن و انتقادش از عربستان می‌دانند.

پادشاه مراکش هیاتی را برای بررسی مساله بلوکه کمک‌های مالی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این کشور به ریاض فرستاد، این در حالی است که برخی منابع سیاسی دلیل این امر را مخالفت مراکش با جنگ علیه یمن و انتقادش از عربستان می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، محمد ششم، پادشاه مراکش احمد حصاد، وزیر کشور و محمد بوسعید، وزیر دارایی‌ این کشور را برای انجام هماهنگی‌های امنیتی و نیز بررسی مساله بلوکه کمک‌های مالی این کشورها به مراکش به ریاض اعزام کرد.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز دوشنبه میزبان هیات مراکشی حامل پیام محمد ششم بود.

خبرگزاری رسمی عربستان تنها به اعلام خبر استقبال ملک سلمان بسنده کرد و به محتوای این پیام نپرداخت.

به دنبال عدم پایبندی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تعهدات مالی‌شان در مورد مراکش نارضایتی بر طبقه حاکم این کشور مستولی شده است.

کشورهای عرب و ثروتمند حوزه خلیج فارس پیش از این متعهد شده بودند با پرداخت سالانه یک میلیارد دلار به بودجه مراکش در حفظ ثبات اجتماعی در این کشور پس از بهار عربی کمک کنند.

دولت مراکش از چند ماه قبل از عدم اجرای تعهدات مالی‌ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در قبال این کشور خبر داده بود.

مراکش تاخیر پرداخت حمایت مالی کشورهای مذکور را اینگونه تفسیر کرد که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قصد دارند مراکش را به دلیل مخالفتش با جنگ یمن و عدم تغییر کابینه عبدالاله بنکیران، نخست وزیر مراکش مجازات کنند.

بنکیران در ژانویه گذشته در همایشی حزبی گفته بود که ضاحی خلفان، معاون رئیس پلیس و امنیت ملی دوبی "منادی بدبختی" است و "دشمنان" تلاش می‌کنند تجربه مصر را با ایجاد رسانه‌های ضد عدالت و توسعه در مراکش تکرار کنند.

اسلام گرایان مراکش گفته‌اند که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دنبال آن هستند که پادشاه مراکش را به کنار گذاشتن کابینه بنکیران ترغیب کرده و وی را به وابستگی به اخوان المسلمین متهم کردند.

خلفان، نخست وزیر مراکش را متهم کرده بود که عضو اخوان المسلمین است.

وی تاکید کرده بود که دولت بنکیران تا قبل از پایان سال 2015 سقوط خواهد کرد.

برخی منابع سیاسی غیررسمی این مساله که بلوکه شدن کمک‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دلیل عدم رضایت شورای همکاری خلیج فارس از مراکش در مخالفت با جنگ علیه یمن و انتقادهای این کشور از عربستان باشد را بعید ندانستند.

با این که درآمدهای نفتی کشورهای مذکور اخیرا کاهش یافته بود اما این کشورها هر ساله یک میلیارد دلار به مراکش کمک می‌کردند در واقع سهم هر یک از این کشورها در حدود چند صد میلیون دلار بود.

این کشورها کمک‌های مالی خود به مراکش را پیش از کاهش قیمت نفت متوقف کردند و این نکته نشان می‌دهد که انگیزه‌های سیاسی پشت این اقدام است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied