شمانیوز
شما نیوز

آفت به جان تاغزارهای خراسان‌جنوبی افتاد

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری خراسان‌جنوبی‌ گفت: آفت شپشک یکی از انواع راسته "نیم بالان" یا "سن‌ها" است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله در استان شده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری خراسان‌جنوبی‌ گفت: آفت شپشک یکی از انواع راسته "نیم بالان" یا "سن‌ها" است که باعث خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله در استان شده است.

حبیب‌الله شریفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان‌جنوبی،‌ با بیان اینکه تاغ به عنوان یک گونه مقاوم به خشکی و کمی رطوبت یکی از گونه‌های اصلی و مهم در بیابان‌زدایی در استان است،‌ افزود: ‌در‌ طول چند سال گذشته سطح زیادی از مناطق بیابانی استان با این گونه، احیا و فرسایش بادی تا حد زیادی کنترل شده است.

وی ادامه داد: مساحت تاغزارهای طبیعی و دست کاشت استان 893 هزار و638 هکتار است که از این سطح 241 هزار و 998 هکتار از تاغزارها، دست کاشت و مابقی جزو تاغزارهای طبیعی استان محسوب می‌شود.

شریفی با اشاره به اینکه در بخش‌هایی از استان این گونه به صورت طبیعی نیز رویشگاه‌های وسیعی را تشکیل می‌دهد، ‌ادامه داد:‌ مهار فرسایش بادی و کنترل گرد و غبار در سال‌های جاری به عنوان یک مبحث مهم و اساسی در سطح کلان کشوری مطرح شده و تاغزارها نقش شگرف و بی‌بدیلی در این موضوع دارند و حفاظت و حمایت از این گونه یک وظیفه مهم و اساسی است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری خراسان‌جنوبی‌ با اشاره به اینکه‌ مبارزه با آفات و بیماری‌های این گونه در دستور کار قرار دارد، افزود: یکی از این آفات علاوه بر سایر آفات همچون ملخ کوهان‌دار و پروانه بذرخوار، شپشک بوده و شپشک یکی از انواع راسته نیم بالان یا سن‌ها است.این حشره در تاغزارها به عنوان یک آفت برای این گونه‌ها محسوب می‌شود. پس از خروج از تخم از شیره گیاه استفاده کرده و باعث کاهش توان گیاه و حتی در خشکسالی‌ها علت اصلی خشکیدگی بوته‌های تاغ چندین ساله شده است.

وی، همچنین دلایل احتمالی شیوع شپشک سفید تاغ، را تغییر شرایط اقلیمی، شرایط محیطی، تراکم زیاد پایه در هکتار و زادآوری بیش از حد، عدم اجرای تنوع گونه‌ای در احیاء مناطق بیابانی و مدیریت نشدن برنامه ریزی شده و پایدار در تاغزاها اعلام کرد.

وی بیان کرد: در این استان با توجه به بررسی‌های انجام شده سطحی در حدود 350 هزار هکتار از تاغزارهای دست کاشت استان به آفت شپشک سفید آلوده شده که از این سطح 11 هزار و 760 هکتار آن به عنوان کانون‌های بحرانی آفت زده ( خشکیده، نیمه خشک و دارای آلودگی جزئی) مطرح است و در مجموع 200 میلیارد ریال به تاغزارهای استان خسارت زده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری خراسان‌جنوبی‌ عنوان کرد: متاسفانه در شهرستان سربیشه سطحی برابر 11 هزار هکتار و در شهرستان نهبندان سطحی برابر 760 هکتار دچار خشکیدگی شدید در اثر این آفت شده است.

وی با اشاره به لیست مناطق آلوده و خسارت دیده استان در اثر آفت شپشک تاغ، اظهار کرد: در شهرستان قاینات، تاغزار محمدآباد پسکوه در سطح 100 هکتار و تاغزار تیغاب در سطح 50 هکتار، تاغزار کلی و بزن‌آباد 2500 هکتار خسارت دیده است. همچنین در شهرستان درمیان، تاغزار طاغان در سطح 500 هکتار، در شهرستان سربیشه تاغزار دشت علی‌آباد و جنب مجتمع رفاهی امام رضا (ع) در سطح 200 هکتار، تاغزار نازدشت به مساحت 100 هکتار، تاغزار دشت پهواز و تاجمیر به مساحت 500 هکتار، تاغزار دشت حجت اباد به مساحت 200 هکتار و تاغزار دشت سلم‌آباد به مساحت 11 هزار هکتار خسارت دیده است.

وی ‌ادامه داد: شهرستان نهبندان،‌ تاغزار ریگ نه به مساحت 1000 هکتار، تاغزار خونیک به مساحت 760 هکتار و تاغزار جنب مسجد ابوالفضل به مساحت 700 هکتار و در شهرستان بشرویه، تاغزار ریگ بشرویه به مساحت 14 هزار هکتار و تاغزار مرک شهرستان بیرجند به مساحت 1000 هکتار و تاغزار خسروآباد شهرستان طبس‌ به مساحت 2500 هکتار خسارت دیده است.

مدیر‌کل منابع طبیعی و آبخیز‌داری استان‌، با اشاره به نحوه مبارزه با افت شپشک، ‌خاطرنشان کرد: ظهوره پوره‌های این آفت در اوایل اردیبهشت بوده و روش مبارزه، استفاده از سم دیازینون به اضافه روغن ولک است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied