شمانیوز
شما نیوز

آینده پروژه‌های انرژی روسیه و ترکیه به رفتار آنکارا بستگی دارد

سفیر روسیه در ترکیه گفت: آینده همکاری‌های روسیه و ترکیه در بخش انرژی به رفتار آنکارا بستگی دارد.

سفیر روسیه در ترکیه گفت: آینده همکاری‌های روسیه و ترکیه در بخش انرژی به رفتار آنکارا بستگی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه گفت: به رغم تیرگی روابط دوجانبه، روسیه پروژه‌های مشترک خود با ترکیه در بخش انرژی را از جمله خط لوله گاز ترکیش استریم و نیروگاه هسته‌ای آکویو (NPP) را لغو نکرده است اما آینده این همکاری‌ها به رفتار آنکارا بستگی دارد.

روابط بین روسیه و ترکیه پس از انهدام یک هواپیمای روسی SU-24 در خاک سوریه توسط یک جنگنده ترکیه‌ای در ماه نوامبر گذشته به تیرگی گرایید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پی این رخداد حکم تحریم‌های اقتصادی روسیه علیه ترکیه را امضا کرد.

آندری کارلف به خبرگزاری نووستی گفت: نیروگاه هسته‌ای آکویو در حکم رئیس‌جمهور مورد اشاره قرار نگرفته یا در سه حکم دولتی، روسیه پروژه خط لوله ترکیش استریم را کنار نگذاشته است اما اکنون توپ در زمین ترکیه است.

سفیر روسیه در ترکیه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی آینده پروژه خط لوله ترکیش استریم در شرایط کنونی دشوار است و روسیه انتظار دارد آنکارا برای بهبود روابط دو جانبه اقدامی انجام دهد. خط لوله گاز ترکیش استریم با ظرفیت سالانه انتقال 63 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در دسامبر 2014 رونمایی شد.

انتظار می‌رود این خط لوله زیر دریای سیاه از روسیه به ترکیه کشیده شود و از آنجا به یک هاب انرژی در مرز ترکیه و یونان ادامه پیدا کند و از آن منطقه گاز به جنوب اروپا منتقل خواهد شد.

روسیه و ترکیه قراردادی را برای احداث و مدیریت نیروگاه اولین هسته‌ای ترکیه در سایت آکویو در استان جنوبی مرسین در ماه می 2010 امضا کردند.

نیروگاه هسته‌ای آکویو انتظار می‌رود سالانه حدود 35 میلیارد کیلووات بر ساعت برق تولید کند. هزینه این پروژه چیزی در حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied