شمانیوز
شما نیوز

الدیار: انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان فعلا اولویت جهان نیست

اطلاعات منابع دیپلماتیک از واشنگتن حکایت از این دارد که دولت آمریکا مانعی در انتخاب رئیس جمهوری لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن نمی‌بیند. اما این مساله در از اولویت‌های واشنگتن نیست و نه تنها در حال حاضر به آن توجهی ندارد، بلکه توجهش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

اطلاعات منابع دیپلماتیک از واشنگتن حکایت از این دارد که دولت آمریکا مانعی در انتخاب رئیس جمهوری لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن نمی‌بیند. اما این مساله در از اولویت‌های واشنگتن نیست و نه تنها در حال حاضر به آن توجهی ندارد، بلکه توجهش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی الدیار، طبق این اطلاعات دیپلماتیک، وزارت خارجه آمریکا درصدد اعزام هیچ فرستاده آمریکایی به لبنان نیست و به مساله ریاست جمهوری لبنان و انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان اهمیت نمی‌دهد چرا که اولویت‌هایی چون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دارد و مساله سوریه، عراق، وضعیت کره شمالی و دیگر اولویت‌های بین‌المللی برای آن مهمتر است. همچنین وضعیت اقتصاد جهانی مطرح است و قیمت نفت کاهش یافته، در عین حال مهمترین مساله برای آمریکا "مبارزه با تروریسم" است که آن را جنگ خود می‌داند. واشنگتن در حال حاضر استراتژی که برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه وجود دارد و به اروپا کشیده شده است، بررسی می‌کند.

اگر انتخابات ریاست جمهوری لبنان در اولویت‌های واشنگتن نیست مسکو کاملا از این موضوع خود را دور نگه داشته است و با وجود اینکه پاپ بسیار به این مساله اهمیت می‌دهد و از اسقف اعظم مسیحیان در روسیه خواهد خواست تا توجه به انتخابات لبنان را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان بگذارد. اما به نظر می‌رسد این مساله بدون هیچ پیشرفتی باقی می‌ماند و نتیجه سریعتری نمی‌دهد.

انتخابات لبنان از اولویت‌های واتیکان است اما واتیکان آن توانایی را برای پیشبرد انتخابات ریاست جمهوری در لبنان ندارد. به همین دلیل تلاش‌هایش در حد آرزو است و تلاش‌های عملی صورت نمی‌گیرد اما اولویت مسکو نبرد سوریه و حساس بودن وضعیت در مورد ترکیه و نزدیک شدن درگیری‌ها به نقاط مهم و استراتژیک و تعیین کننده است. به همین دلیل مسکو دست به هیچ گامی برای انتخاب رئیس جمهوری در لبنان نمی‌زند. انگلیس و آلمان نیز آرزوهایشان را بیان می‌کنند اما خبر از هیچ اقدامی وجود ندارد.

اما در مورد فرانسه باید گفت که این کشور بسیار به انتخاب رئیس جمهوری لبنان اهمیت می‌دهد. اما واشنگتن با فرانسه همسو نیست و فرانسه به تنهایی نمی‌تواند این نقش را ایفا کند. پاریس و شخص فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه تلاش برای انتخاب رئیس جمهور لبنان را تجربه کرد اما با بی‌توجهی بین‌المللی، منطقه‌ای و اختلافات منطقه‌ای مواجه شد که وضعیت را به اینجا رساند که فرانسه از تلاش برای انتخاب رئیس جمهوری ناتوان ماند و اولاند فعالیت خود در این زمینه را متوقف کرد. چرا که به این نتیجه رسید که سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان اطلاعات نادرستی را در اختیار او قرار داده بود. چرا که فرانسه بنا بر اطلاعات سعد حریری حمایت کرد که اولاند را در اشتباهی بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری لبنان انداخت و وی دیگر خواهان بحث با حریری و هیچ طرف لبنانی دیگر در مورد انتخابات لبنان نیست.

در مورد تهران باید گفت که ایران معتقد است که این مساله به حزب الله، هم‌پیمان تهران واگذار شده است و حزب الله در مورد این مساله تصمیم می‌گیرد اعمال فشاری بر حزب الله نخواهد کرد.

عربستان نیز از انتخاب سلیمان فرنجیه برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان استقبال کرد اما در همان اشتباهی افتاد که اولاند در آن قرار گرفته بود.

عربستان از این مساله عقب نشینی کرد و از سعد حریری خواست تا دست به کاری نزند و تحرکات سیاسی نداشته باشد و وی را ملزم به سکوت کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied