شمانیوز
شما نیوز

نمدهایی که تاریخ صنایع‌دستی را ارزشمندتر می‌کنند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آغاز پژوهش درباره دو تخته نمد قدیمی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از آغاز پژوهش درباره دو تخته نمد قدیمی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا دباغ عبدالهی گفت: طرح پژوهشی دو تخته نمد قدیمی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی توسط علی محمد چاوکی، کارشناس ارشد صنایع‌دستی با گرایش پژوهش هنرهای سنتی به عنوان یکی از هنرمندان صاحب‌نام تولیدکننده نمد در کشور انجام می‌شود.

وی نمدمالی و تولید نمد را از قدیمی‌ترین رشته‌های صنایع‌دستی معرفی کرد که به دلیل پوسیدگی سریع پشم، نمونه‌های تاریخی بسیار کمی از محصولات نمدی باقی مانده است.

عبداللهی از مهمترین این نمونه‌ها به نمدهای مکشوفه در پازیریک که در خارج از کشور نگهداری می‌شوند، اشاره کرد و افزود: نمدهای موجود در بقعه شیخ صفی که احتمال می‌رود بین 400 تا 200 سال قدمت داشته باشند از آن جهت حائز اهمیت هستند که می‌توانند نمایانگر حلقه مفقوده موجود بین نمدهای پازیرک و نمدهای امروزی باشند و از مطالعه آنها می‌توان به درک درستی از جایگاه و وضعیت این هنر صنعت در گذشته پی برد.

به گفته او، این نمدها بر اساس نظریه‌های اولیه کارشناسان، از نظر شیوه تولید و نقوش ایجاد شده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که بررسی و تائید قدمت و انحصاری بودن شیوه تولید آن ارزش قابل ملاحظه‌ای برای تاریخ صنایع دستی استان خواهد داشت.

معاون صنایع دستی استان اضافه کرد: انتشار نتایج حاصل از این تحقیقات شاید بتواند ضمن احیای تولید نمدهایی با ویژگی های منحصر به فرد در استان، منجر به احیای رشته در حال منسوخ نمد مالی در استان نیز شود.

وی نمدهای مورد مطالعه را دارای نقوش بسیار ریز شبیه به قالی با تنوع رنگی نقوشی و ابعاد دقیق طراحی و اجرای نقوش منعطف اسلیمی توصیف و خاطر نشان کرد: این نمدها در محل مدفن محارم خانواده صفوی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و وقف این مکان مقدس هستند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied