شمانیوز
شما نیوز

قرائت امام خمینی(ره) از صلح می‌تواند روند اسلام‌ستیزی در جهان را تغییر دهد

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبیین انسان‌شناسانه، فقهی و کلامی جایگاه صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در گفتمان امام خمینی(ره) گفت: روند رو به رشد اسلام‌ستیزی در جهان کنونی با تببین اندیشه امام خمینی(ره) تغییر خواهد کرد.

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تبیین انسان‌شناسانه، فقهی و کلامی جایگاه صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در گفتمان امام خمینی(ره) گفت: روند رو به رشد اسلام‌ستیزی در جهان کنونی با تببین اندیشه امام خمینی(ره) تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، یحیی فوزی در نشست «تبیین جایگاه صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در گفتمان امام خمینی(ره)» که از سوی جهاد دانشگاهی استان البرز در دانشگاه فرهنگیان این استان برگزار شد، گفت: یکی از بحث‌های مهمی که امروز جهان اسلام با آن درگیر است، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است که البته صحبت‌های زیادی در مورد آن صورت گرفته است.

وی افزود: جهان امروز، به دلایل مختلفی، قربانی نبود صلح شده است و به خصوص جهان اسلام که آتش جریان‌های تکفیری در آن شعله می‌کشد از این موضوع ضربه زیادی خورده است و قدرت‌های بزرگ نیز بر این آتش هیزم می‌ریزند.

وی با بیان اینکه تبیین جایگاه صلح و نبود خشونت از دیدگاه امام اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که امام چهره‌ای است که انقلاب اسلامی با نام وی شناخته می‌شود و محور انقلاب به شمار می‌رود، پس اندیشه ناب انقلاب را باید در زبان ایشان جست و جو کرد.

فوزی از تبیین استراتژی انقلاب توسط امام گفت و اضافه کرد:امروز یک قرائت واحد از اسلام وجود ندارد؛ به‌طوری‌که بن‌لادن به یک نوع از اسلام اعتقاد دارد، طالبان به نوعی دیگر، اخوان المسلمین قرائت دیگری دارد و به همین صورت صدای واحدی وجود ندارد؛ اما ما باید در این میان با تبیین اندیشه امام در خصوص صلح، جایگاه خود را معرفی کنیم.

این پژوهشگر برجسته در زمینه اندیشه‌های امام خمینی(ره) در ادامه گفت: اینکه دیدگاه اسلام در مورد صلح چیست، یک پرسش کلی است؛ زیرا بعضی اسلام را طوری معرفی می‌کنند که از آن چهره‌ای خشن بر جای می‌گذارد که حاصل آن سوریه‌ای می‌شود که امروز در آتش این تفسیر می‌سوزد.

فوزی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که بدانیم دیدگاه امام در مورد صلح چیست؛ اما پیش از هر چیز، این را باید عنوان کرد که اسلام سیاسی، اسلامی است که امام مطرح کرد و دانستن چگونگی تعامل این اسلام با دیگران اهمیت پیدا می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: هدف هر مسلمان، ایجاد جامعه‌ای است که در آن صلح مستقر شده و جهانی عاری از خشونت به وجود آورد؛ اما اینکه چگونه باید به این سمت حرکت کرد را می‌توان در اندیشه امام خمینی جست‌و‌جو کرد؛ زیرا امام برای آن جواب دارد.

وی افزود: امام به عنوان یک عارف، فقیه، متکلم و سیاستمدار، دیدگاه خاصی در مورد صلح ارائه می‌دهد که این دیدگاه، نه صرفاً سیاسی، بلکه مبتنی بر یک مبنای نظری منسجم بنا شده است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied