شمانیوز
شما نیوز

عشق خطرناک عربستان سعودی به ماجراجویی

یک پایگاه خبری آلمانی در مقاله‌ای نوشت: عربستان سعودی آماده شده تا نیروهای زمینی را برای یک ماموریت بین‌المللی در سوریه مستقر کند. این پیشنهادی بسیار مخاطره آمیز است.

یک پایگاه خبری آلمانی در مقاله‌ای نوشت: عربستان سعودی آماده شده تا نیروهای زمینی را برای یک ماموریت بین‌المللی در سوریه مستقر کند. این پیشنهادی بسیار مخاطره آمیز است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رینر سولیچ در مقاله‌ای در پایگاه دویچه ووله نوشت: جنگ در سوریه دوباره شدت می‌گیرد. گفت‌وگوهای صلح که به زحمت شروع شده بود به سرعت به بعد موکول شد. عربستان سعودی می‌خواهد اراده‌اش را به عنوان قدرتی منطقه‌یی نشان دهد.

محمد بن سلمان آل سعود، وزیر دفاع و جانشین ولیعهد حتی اعلام کرده است که در صورتی که ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده قرار باشد تا نیروهای زمینی علیه داعش مستقر کند، این کشور قصد دارد تا نقش داشته باشد.

این نویسنده دویچه ووله ادامه داد: عربستان سعودی برای مدت طولانی به صدور ایده‌های افراط‌گرایانه در سراسر جهان و اتخاذ نکردن اقدامات کافی علیه شهروندانی که از داعش حمایت مالی می‌کنند، متهم بوده است.

اکنون به نظر می‌رسد که عربستان سعودی آماده شده تا سربازانی را برای مبارزه در جنگ زمینی علیه این گروه مستقر کند. آیا ایالات متحده و اروپا منتظر کشورهای اسلامی برای جنگ علیه داعش نبوده‌اند؟

بله- اما نه چیزی کاملا شبیه به این . یکی از اهداف مسلمانان عمدتا سنی گروه داعش سرنگونی سلطنت سعودی‌هاست. با این حال، مقامات رسمی در ریاض خطر به مراتب بزرگ‌تری را در اقلیت مسلمانان شیعه کشورشان و ایران رقیب قدرتمند منطقه‌یی اکثریت شیعه در نظر می‌گیرند که همراه با روسیه از رژیم بشار اسد (رییس جمهور سوریه) حمایت می‌کنند.

به طور مستقیم یا غیرمستقیم با حضور عربستان سعودی در یک طرف و روسیه و ایران در طرف دیگر، این سه کشور به طور نظامی در سوریه برای مدتی تاکنون درگیر بوده‌اند. عربستان سعودی ممکن است از داعش حمایت نکرده باشد،‌ اما این کشور به دیگر گروه‌های شورشی که به ارزش‌های مشابه عقیده دارند،‌ کمک کرده است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: در ابتدا مقامات ایالات متحده از اظهارنظر درباره پیشنهاد عربستان سعودی خودداری کردند. هیچ کشوری نمی‌خواهد تا نیروهای زمینی در سوریه مستقر کند. اگر چه مردمی که از بمباران‌های رژیم، حملات هوایی روسیه و حملات داعش فرار می‌کنند، احتمالا این نوع نگرش را خودخواهانه می‌یابند، اما تردید بر سر اعزام نیروهای بیش‌تر به این جنگ معقولانه می‌نماید و ارتش عربستان ناامیدانه در یک جنگ نیابتی خون بار در یمن گرفتار شده است.

با توجه به این که نیروهای بسیاری در سوریه در حال عملیات هستند، اعزام نیروهای سعودی وضعیت را حتی خطرناک‌تر خواهد کرد- به خصوص به این دلیل است که این کشور به طور روشنی با هشدار دولت سوریه، ایران و روسیه مواجه شد.

نویسنده این مقاله می‌افزاید: مواجه شدن با وضعیت اقتصادی وخیم روز افزون در داخل و دیدن این که ایران به موفقیت دیپلماتیک در صحنه بین‌المللی دست می‌یابد، عربستان سعودی دیگر تلاش نمی‌کند تا جایگاه خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و نیروی میانجی‌گر در جنگ داخلی سوریه تثبیت کند و به نظر می‌رسد به طور خطرناکی به سمت ماجراجویی نظامی متمایل می‌شود.

حتی سرویس اطلاعات خارجی BND آلمان اخیرا گزارش کرد که رهبری فعلی عربستان به آرامی سیاست مداخله‌گرایی نامعقول را در پیش گرفته است.

در خلال سفر اخیر فرانک والتر اشتین‌مایر، وزیر خارجه آلمان به خاورمیانه، دریافت که بر خلاف ایران، مقامات سعودی علاقه کمی به آشتی یا ایجاد توافق درباره مناقشات جدی دارند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied