شمانیوز
شما نیوز

نگرانی‌های بالقوه از شیوع زیکا

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه احتمال بروز و شیوع زیکا بیشتر در آمریکای جنوبی و شمالی وجود دارد، گفت: البته به صورت بالقوه احتمال ورود این ویروس به مناطق دیگر نیز هست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه احتمال بروز و شیوع زیکا بیشتر در آمریکای جنوبی و شمالی وجود دارد، گفت: البته به صورت بالقوه احتمال ورود این ویروس به مناطق دیگر نیز هست.

دکتر علی جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه بیماری زیکا از برزیل آغاز شده است، گفت: فعلا شواهد حاکی از آن است که این ویروس منجر به تولد نوزادان با سر کوچک می‌شود که به اصطلاح پزشکی به آن میکروسفالی می‌گویند و با عارضه مغزی نیز همراه است.

وی افزود: طبق آماری که از برزیل داده شده، اعلام می‌شود که نزدیک به 4000 نوزاد با بیماری میکروسفالی متولد شده‌اند. البته هنوز قطعا ثابت نشده که ویروس زیکا عامل این بیماری است، اما ظن قوی وجود دارد که این ویروس می‌تواند منجر به این بیماری شده باشد.

جعفریان با بیان اینکه ناقل این ویروس حشره است، ادامه داد: بیشترین جایی که در حال حاضر نگرانی بروز زیکا وجود دارد، آمریکای جنوبی و سپس آمریکای شمالی است. به طوریکه احتمال انتقال در این مناطق زیاد است. اما در دنیای امروز که جهانی است و رفت و آمدها در جهان زیاد است و حشرات هم تقریبا می‌توانند در هر جایی باشند، این نگرانی وجود دارد که ویروس به جاهای دیگر هم وارد شود.

وی تاکید کرد که اکنون در کشور و منطقه ما این بحث مطرح نیست و هیچ نگرانی وجود ندارد و نگرانی از بابت این موضوع هم هیچ موضوعیتی ندارد؛ چرا که احتمال انتقال این ویروس به کشور ما و اپیدمیک شدن آن بسیار کم است.

وی افزود: باید کمی صبر کنیم. در حال حاضر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا روی این بیماری به طور جدی کار می‌کند تا هم بتوانند ویروس را بهتر شناخته و هم برای آن واکسن پیدا کند. فعلا آنها هم بیشتر نگران انتقال این بیماری از طریق حشرات هستند و سعی می‌کنند که آن را در آمریکای جنوبی و شمالی کنترل کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بنابراین ویروس زیکا هنوز در منطقه ما موضوعیت ندارد، اما یک نگرانی از انتقال این بیماری در دنیا وجود دارد. مهم حشره‌ای‌ است که این ویروس را در خودش داشته باشد. این ریسک به صورت بالقوه وجود دارد که حشره وارد کشورها شود و سازمان بهداشت جهانی نیز بعد از مساله ویروس ابولا که درگیری آن بسیار وسیع شد، روی این موضوع حساس شده است و در حال بررسی هستند. ما هم باید منتظر باشیم تا یافته‌های آنها از نظر اپیدمیولوژی مشخص شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied