شمانیوز
شما نیوز

بان کی‌مون: رهبران جهان جلوی وقوع درگیری‌های بحران‌زا را بگیرند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، بیش از 80 درصد از اعتبارات کمک‌های بشردوستانه مورد درخواست این نهاد برای تامین نیازهای ضروری در درگیری‌های روزافزون جهانی صرف می‌شود و اقدام فوری نیاز است تا از مسیر بحران دائمی خارج شویم.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، بیش از 80 درصد از اعتبارات کمک‌های بشردوستانه مورد درخواست این نهاد برای تامین نیازهای ضروری در درگیری‌های روزافزون جهانی صرف می‌شود و اقدام فوری نیاز است تا از مسیر بحران دائمی خارج شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه اولین نشست بشردوستانه جهان که ماه مه در استانبول برگزار می‌شود، گفت: رهبری جهانی بزرگتری باید برای پیشگیری و خاتمه درگیری‌هایی که سازمان‌های کمک‌رسان را درگیری کرده و میلیون‌ها آواره بر جای می‌گذارد، انجام شود.

براساس گزارش بان کی‌مون، در حال حاضر 120 میلیون تن به دریافت کمک‌های بشردوستانه به ارزش 5 / 19 میلیارد دلار نیازمندند که بالاترین رقم است. با اینکه میزان ارائه کمک‌های کشورها بالاست اما شکاف زیادی میان اعتبار لازم و مبالغ اهدایی وجود دارد. به گفته وی، در سال 2015 تنها 47 درصد از اعتبار درخواستی تامین شد که 3 / 9 میلیارد دلار بود.

به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، جهان مسوولیت مشترکی برای رفع این شکاف برعهده دارند و با توجه به اقتصاد 78 تریلیون دلاری جهان این امر غیرممکن نیست. وی به نقل از گزارش موسسه صلح و اقتصاد گفت که هزینه اقتصادی و مالی درگیری و خشونت در سال 2014 رقم 3 / 14 تریلیون دلاری را نشان می‌داد.

بان کی‌مون گفت که درگیری‌های امروز پیچیده‌تر شده‌اند اما هزینه‌های انسانی آن ویران‌ کننده‌تر است. وی افزود: وحشیگری درگیری‌های مسلحانه امروز و عدم احترام به قوانین بنیادین حقوق بشردوستانه بین‌المللی تهدیدی علیه دستاوردهای 150 ساله است و ما را به سمت جنگ‌های بدون پایان سوق می‌دهد.

وی تاکید کرد که راه‌حل این مساله در اعطای کمک بشردوستانه و استقرار نیروی حافظ صلح نیست بلکه باید رهبران جهان درگیری‌های موجود را از طریق روش‌های سیاسی حل و فصل کنند و از درگیری جدید پرهیز کنند. بان کی‌مون همچنین خطاب به رهبران جهان تاکید کرد که آنها باید در نشست آتی استانبول به کاهش 50 درصدی شمار آوارگان داخلی از 38 میلیون تن تا سال 2030 متعهد شوند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied