شمانیوز
شما نیوز

«روز مکزیک» در جشنواره تجسمی فجر برگزار شد

«روز هنر مکزیک» با حضور نماینده سازمان یونسکو، مدیران هنری کشور و سفرای کشورهای اسپانیولی‌زبان در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

«روز هنر مکزیک» با حضور نماینده سازمان یونسکو، مدیران هنری کشور و سفرای کشورهای اسپانیولی‌زبان در هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم گرامیداشت روز هنر مکزیک عصر سه‌شنبه - 20 بهمن‌ماه - با حضور مجید ملانورروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی)، اولیسس کانچولا (سفیر مکزیک در ایران)، مجتبی آقایی (دبیر هشتمین جشنواره بین‏‌المللی هنرهای تجسمی فجر)، گابریلا رودریگز (هنرمند مکزیکی)، نیلوفر صادقی (نماینده سازمان یونسکو در ایران) و جمعی‌ از سفرای کشورهای اسپانیولی زبان و هنرمندان در موسسه صبا برگزار شد.

به توسعه گفتمان هنر در جشنواره تجسمی فجر تاکید داریم

در این مراسم مجتبی آقایی در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی حاضر در مراسم گفت: امیدوارم در روزهایی که ملت ایران سالروز انقلاب شکوهمند خود را جشن می‏‌گیرد، برنامه امروز نشانه‎ای از ابراز علاقه جشنواره تجسمی فجر به حضور هنرمندان 40 کشور جهان در این رویداد هنری بوده و از دیگر سو رویکردی بر توسعه گفتمان و اشتراک تجربه فرهنگی و هنری میان هنرمندان ملی باشد که دارای تمدن و ریشه‌های هنری و فرهنگی هستند.

او افزود: میزبانی نمایشگاه امروز در روزهایی که در کشور ما به طلوع فجر و روشنایی توصیف شده و بنیانگذار جمهوری اسلامی آن را انفجار نور نامیده است، رویداد دلنشینی از جنس هنر است. وظیفه خود می‏‌دانم از تلاش‎های دولت مکزیک در ایران و به ویژه سفیر محترم مکزیک آقای کانچولا تشکر کرده و مراتب احترام خود را به میهمانان کشورهای میهمان در جشنواره و به ویژه هنرمندان حاضر در جشنواره اعلام کنم. امیدوارم در روزهای پیش رو شاهد ادامه همکاری میان دو کشور و حضور گسترده‎تر هنرمندان مکزیک در ایران باشیم.

سفیر مکزیک نیز در این مراسم اظهار کرد: مطابق معیارها و استانداردهای والای جشنواره فجر، کشور مکزیک اقدام به برگزاری نمایشگاهی در سه رشته نقاشی، حجم و عکاسی کرده است. ویژگی مهم نمایش این آثار در هفته هنری مکزیک موضوع انقلاب در آن‌هاست. انقلاب در فرم نقاشی و انقلاب در ایده‌‏ها و انقلاب در شکل هنر ویژگی مشترک مکزیک و ایران است.

اولیسس کانچولا ادامه داد: خوزه پوسادا هنرمند نقاش مکزیکی نماینده ملی‏‌گرایی در هنر مکزیک است. او علوم جدیدی را در هنر ابداع کرد و یکی از برترین هنرمندانی بود که مکزیک در زمینه هنر به خود می‏‌دید. کارهای تینا مودوتی نیز شامل تصاویر مکزیک است او در آثارش ویژگی‌‏های مبارزه اجتماعی دوران انقلاب مکزیک را به تصویر می‏‌کشد.

سفیر مکزیک همچنین درباره آثار گابریلا رودریگز، هنرمند مجسمه‎ساز مکزیکی نیز اظهار کرد: آثار خانم رودریگز به طرز خلاقانه‎ای بزرگداشت سال بین‎المللی نور را مطرح می‌کند. سازمان ملل قطع‎نامه پیشنهادی مکزیک را که مورد حمایت 35 کشور قرار گرفت و در آن به مشکلات موجود در فناوری‏‌های نور تاکید شده بود را تصویب کرد. در این نمایشگاه این هنرمند مهارت تجسمی خود نسبت به روشنایی را نشان می‌دهد و خوشحالم اعلام کنم که اولین برگزاری این مجموعه آثار در هشتمین جشنواره هنرهای تچسمی فجر انجام شده است. این آثار مرتبط با جشنواره سال بین‏‌المللی نور است که از 4 تا 6 فوریه امسال در مکزیک برگزار شده است.

کانچولا همچنین گفت: مکزیک و ایران ریشه‎های کهن و فرهنگ‎های هزاران ساله دارند چنین ملت‏‌هایی باید گرد هم آیند، با یکدیگر گفت‏‌وگو کرده و همدیگر را بهتر بشناسند. تنها در این صورت است که می‌‏توانند میراث فرهنگی یکدیگر را ارج نهند. سفارت مکزیک در ایران به تلاش‎های خود در ادامه و تحکیم چنین گفت‌‏وگوهایی ادامه خواهد داد.

نور سمبل صافی، مهربانی و امید است

همچنین نیلوفر صادقی -نماینده سازمان یونسکو در ایران- نیز در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: در سال 2013 مجمع عمومی سازمان ملل سال 2015 را سال جهانی نور و فناوری‎های نور نامید. مکزیک یکی از کشورهای بسیار فعال در این زمینه بوده و ما نیز در یونسکو از فعالیت‎های این کشور در این زمینه تشکر می‏‌کنیم. تقریبا هر ماه یک مراسم در مکزیک برای سال نور برگزار شد و اختتامیه رسمی این رویداد چند روز پیش در این کشور برگزار شد.

او افزود: زندگی ما به نور بستگی دارد، در پایین‎ترین سطح، نور برای زندگی ضروری است و بسیاری از تکنولوژی‎های نور، انقلابی در ارتباطات ما ایجاد کرده است. از ابتدای تاریخ تاکنون ما تحت تاثیر نور قرار گرفته و مجذوب زیبایی آن شده‎ایم از غروب و طلوع آفتاب تا رنگین کمان تا طیف عظیم رنگ‎های جانوارن و گیاهان اولین تجربه‎های ما از نور است که در طبیعت دیده‏‌ایم. در طی قرون متمادی آثار هنری بسیاری درباره نور پدیدی آمده است. نور همه جا هست. نور به ما اجازه می‏‌دهد فعالیت‌های روزمره را انجام دهیم و برای ما سرگرمی، امنیت و پیشرفت تکنولوژیک را برای ما فراهم می‏‌کند.

صادقی ادامه داد: نور انقلابی در علم پزشکی ایجاد کرده است و تماس بین‏‌المللی از طریق اینترنت را ایجاد کرده و محور اصلی ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در جهان است. در تمام تاریخ نور به عنوان منبع الهام هنرمندان، فیلسوفان، شاعران و اقشار دیگر جامعه بوده است. نور سمبل صافی، مهربانی و امید است. در واقع امشب نور به عنوان محور آثار خوزه گوسادا، تینا مودوتی و گابریلا رودریگز هنرمندان مکزیکی، موضوعی است که ما را اینجا جمع کرده است. من بسیار خوشحالم آثار چشم‏گیر این هنرمندان به عنوان اولین گام مهم برای ارتباط فرهنگی در ایران به نمایش گذاشته شده است.

از دولت ایران به خاطر نمایشگاه آثارم تقدیر می‌کنم

در ادامه این مراسم گابریلا رودریگز - هنرمند مکزیکی - درباره مجموعه‌‏ای که از او در جشنواره فجر به نمایش گذاشته شده گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دلیل میزبانی آثارم در این رویداد هنری زیبا و اعطای جایگاهی ویژه به بیان هنری مکزیک تشکر می‌کنیم.

او افزود: در پسِ هر برنامه باید چشم‏‌اندازی وجود داشته باشد و هنر بیانی از آن رخداد است. انریکه والرو یک مهندس الکترونیک بود که از لامپ برای تعمیر و بازسازی وسایل بسیاری چون رادیو استفاده می‏‌کرد. دخترش مارگریت دوست عزیز دوران کودکی‏‌ام، کلکسیون او که شامل صدها لامپ در اندازه‏‌ها و اشکال مختلف بود را به من هدیه داد. سرخیو دلاگورس فیزیکدان مکزیکی که نگاهی علمی به پروژه نور داشت به من پیشنهاد داد که به طور مشترک مجموعه‏‌ای از آثار هنری را به مناسبت سال نور خلق کنم.

رودریگز ادامه داد: این پروژه به سفیر اولیسس ارائه شد و برای ارائه در ایران خلق شد. نور چیزی بیش از یک عنصر در هنر تلقی می‏‌شود. نور ماده اصلی هر قطعه و اثر است. در این مورد خاص نیز یک هدف وجود داشت. یوهان اکهارت زمانی گفت در هنگام تاریکی است که ما نور را می‏‌بینیم. نمایش «انعکاس» یا «زمان نور» برخوردی هنری با نورافشانی به عنوان یک فرآیند انسانی است. در این آثار انعکاس به عنوان عزیمت سایه‏‌ها به سمت نور، احیای شخصی نسبت به تجاربی است که زندگی را متحول می‌سازند و به عنوان پدیده‌‏ای اجتماعی تعریف می‌شوند.

این هنرمند همچنین درباره عنوان «زمان نور» نیز گفت: «زمان نور» به یک سیستم ناموجود بشر اشاره دارد که بیهوده تلاش می‏‌کند روند سالم‌‏سازی در زمان را اندازه‎گیری کند. کلکسیونی که ارائه کرده‎ام و در جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده، شامل 15 قطعه ساخته شده از لامپ، شیشه نقاشی‎شده، قطعات بازیافتی راه ‏آهن یا قالب‏‌های قدیمی آجر است. هر شی به طبیعت انسان اشاره دارد و امید، نوری است در قبال عزلت‌نشینی. به عنوان یک مکزیکی خوشحالم در کشوری زندگی می‌کنم که پر از انواع چالش‎هاست. در این مجموعه کوشیده‌‏ام تجربه مشترک، آسیب‎پذیری و بقا را به عنوان موضوعاتی انعکاس‌‏پذیر مطرح کنم به همان شکل که چشم انسان نور را با عبور از ظلمات شکل می‌دهد تا همه چیز در روشنایی بازسازی شود.

در ادامه این مراسم نماینده سازمان یونسکو، سفرای کشورهای اسپانیولی زبان و هنرمندانی چون طاهر شیخ الحمایی، جمشید حقیقت شناس و اسماعیل خلج از نمایشگاه هنرمندان مکزیکی در موسسه صبا بازدید کردند.

نمایشگاه هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با رویکرد به هنر معاصر از روز 9 بهمن‌ماه در موسسه فرهنگی و هنری صبا آغاز به کار کرده و تا 17 اسفندماه میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied