شمانیوز
شما نیوز

موفقیت گلخانه‌داران یزدی در تولید و صادرات خیار خاردار

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد با اشاره به موفقیت کشاورزان این استان در تولید و صادرات خیار خاردار و معمولی، از ارزآوری سالانه بیش از 40 میلیون دلار برای کشور با تولید و صادرات خیارخاردار در استان یزد خبر داد.

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد با اشاره به موفقیت کشاورزان این استان در تولید و صادرات خیار خاردار و معمولی، از ارزآوری سالانه بیش از 40 میلیون دلار برای کشور با تولید و صادرات خیارخاردار در استان یزد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، استان یزد به دلیل کاهش شدید میزان بارندگی در سال‌های اخیر و در نتیجه افت سطح آب‌های زیرزمینی و شور شدن منابع آب زیرزمینی موجود از جمله استان‌های بحرانی در زمینه منابع آبی است، ولی در مقابل دارای اراضی مستعد، کشاورزان خبره و پرتلاش است.

در همین راستا و با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای استان مبنی بر تحول فنی در بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و اقتصادی، از چندین سال پیش استفاده از روش‌های نوین کشاورزی در قالب کشت‌های گلخانه‌ای به عنوان بهترین راه جهت تعدیل اثرات خشکسالی و افزایش بهره‌وری از آب در دستور کار کشاورزان یزدی قرار گرفته است.

خوشبختانه حرکت در راستای توسعه تولیدات گلخانه‌ای و افزایش بهره‌وری با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید نیز در این استان پیشرفت چشمگیری داشته است.

"علی جهازی" مدیر کل تعاون روستایی استان یزد در مورد کشت‌های گلخانه‌ای استان، اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان که عمدتاً محصول خیار سبز است، به حدود یک‎‎هزار و 260 هکتار می‌رسد و تولیدی معادل 360 هزار تن در سال را به همراه دارد.

وی با اشاره به وجود بالغ بر سه هزار و 300 نفر بهره‌بردار این بخش و اشتغالزایی برای قریب 14 هزار نفر به طور مستقیم در رابطه با گلخانه‌های استان، افزود: سالانه معادل 360 میلیارد تومان درآمدزایی حاصل از تولید این محصول در استان برآورد شده است.

مدیر کل تعاون روستایی استان در ادامه به وضعیت آبی استان یزد و بحرانی که در حال حاضر گریبان‌گیر این استان است، اشاره و اظهار کرد: تولید هر کیلو خیار سبز به عنوان محصول غالب گلخانه‌داران و صیفی‌کاران استان در شرایط آبیاری غرقابی به حدود 500 لیتر آب و در شرایط آبیاری تحت فشار به حدود 25 لیتر آب نیاز دارد، لذا کشت صیفی‌جات استان با برنامه‌ریزی و سرعت به سمت مدیریت گلخانه‌ها هدایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید استان یزد در بخش گلخانه‌ای معادل 360 هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای است که حدود پنج درصد از محصول تولیدی، جهت مصرف داخلی استان و مابقی به سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی از جمله بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، تاجیکستان صادرات می‌شود.

جهازی همچنین با اشاره به تولید خیار خاردار و معمولی در استان یزد و صادرات این محصول، خاطرنشان کرد: تولید و صادرات خیارخاردار در استان یزد به صورت متوسط سالانه بیش از 40 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد.

وی با بیان این که خیار خاردار از جمله محصولات ویژه استان یزد است که بیشترین مصرف آن در بخش صادرات می‌باشد، تفاوت این محصول با نوع خیار معمولی را در ماندگاری، قوام و چگالی، عطر و طعم بیشتر این محصول و طبع گرم آن ذکر کرد.

این مسئول تاکید کرد: از لحاظ شرایط کاشت و برداشت خیار خاردار کاملاً شبیه خیار معمولی است و تفاوتی ندارد.

جهازی در ادامه با اشاره به نقاط قوت و ضعف کشت‌های گلخانه‌ای در استان یزد، عنوان کرد: اگر چه سابقه تولید محصولات گلخانه‌ای در استان به حدود 20 سال قبل بر می‏گردد با شرایط فعلی که میزان تولید بسیار بالاتر از گذشته است، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در رابطه با تولید و به خصوص بازاررسانی محصولات نیازی ضروری محسوب می‌شود و در غیر این صورت تولیدات استان با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد.

وی افزود: در طول 20 سال فعالیت در عرصه تولید محصولات گلخانه‌ای، تجارب بسیار ارزشمندی در این زمینه به دست آمده است که می‌تواند عامل موثری در ساماندهی بخش محسوب شود.

وی متذکر شد: صرفاً ارزش تأسیسات گلخانه‌های استان حدود 360 میلیارد تومان است که در این رابطه اعتبارات جاری و سرمایه‌ای لحاظ نشده است.

این مسئول گفت: کشاورزان یزدی در همه زمینه‌های کشاورزی و تولید، سرآمد کشاورزان کشور هستند به نحوی که بهره‌وری بالاتر از منابع تولید در بخش کشاورزی استان در مقایسه با میانگین کشوری، نشان‌دهنده عزم راسخ و استوار کشاورزان یزدی است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر که خشک شدن چاه‌ها، افزایش درجه سختی آب، افزایش درجه شوری و لب‌شوری آب بسیاری از چاه‌ های کشاورزی، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، بارش‌های کم، گرمای شدید و غیره همه و همه می‌توانست کشاورزی یزد را به بن بست برساند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است، بلکه یزد در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و دامی به خودکفایی رسیده و حائز رتبه‌های برتر کشور در تولید بسیاری از محصولات است و این موضوع نشان از خلاقیت، سختکوشی و استفاده از شیوه‌های جدید در کشاورزی دارد.

مدیر کل تعاون روستایی استان در ادامه نیز به نقش شبکه تعاون روستایی و کشاورزی استان یزد در بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: وجود روحیه تعاون در استان یزد و قدمت قنوات در استان نشان دهنده وجود فرهنگ تعاون و همکاری در استان یزد است.

وی افزود: در این زمینه تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی تخصصی به منظور کاهش تصدی‌های دولتی و پشتیبان تولید با توجه به نیروهای تحصیلکرده جویای کار می‌تواند گام موثری در راستای جلب مشارکت مردمی و رفع مشکلات بخش باشد.

جهازی در پایان گفت: با توجه به سابقه استان یزد و نقش محصولات استان در بازارهای خارجی و داخلی، لزوم حفظ کیفیت تولید، برداشت، بسته‌بندی محصول در استان و حفظ برند یزد در داخل و خارج کشور ضروری است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied