شمانیوز
شما نیوز

امتداد منطقی راهپیمایی 22بهمن شرکت همه‌ در انتخابات است

حزب کارگزاران سازندگی ایران به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

حزب کارگزاران سازندگی ایران به مناسبت سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بخش‌هایی از متن این بیانیه آمده است:

سی‌وهفت سال پیش حکومت پهلوی‌ها فرو ریخت و در پی پیروزی انقلاب اسلامی با رأی مردم جمهوری اسلامی تأسیس شد. جمهوری اسلامی ایران حاصل اجتهاد امام و جهاد امتی بود که سلطنت ابدی و موروثی یک خانواده را بر جامعه نمی‌پذیرفت و خواهان اعمال حق حاکمیت ملی در تعیین سرنوشت خویش از راه انتخابات بود. «حق انتخاب»، حقی بود که ملت ایران در جریان نهضت مشروطیت با تلاش مجتهدان و مجاهدان و روشنفکران و بازرگانان و دیگر شهروندان ایران بدست آورده بود اما دیکتاتوری پهلوی جز در دوران ضعف و فتور خویش (32 - 1320) به آن تن نداده بود و همه‌ نمایندگان مجلس و به‌تبع آنان مدیران دولت به‌نوعی منصوب یا منسوب به نهاد سلطنت و شخص شاه بودند. انقلاب اسلامی ایران به‌جز آن‌که قیامی علیه انحطاط اخلاقی و وابستگی سیاسی رژیم سلطنتی بود؛ در نهایت نهضتی علیه استبداد و دیکتاتوری پهلوی بود. فقدان احزاب، مطبوعات و انتخابات آزاد آن حکومت را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده بود و در نهایت آمیزه‌ این نواقص به سقوط حکومت سلطنتی و ایجاد جمهوری سازگار با اندیشه‌ اسلامی بدل شد.

جمهوری اسلامی ایران در این سی‌وهفت سال همواره یک حکومت انتخابی مانده است. با وجود همه‌ نقدهای اجرایی بر نحوه‌ برگزاری انتخابات در ایران پس از انقلاب و با وجود برخی اظهارنظرهای سیاسی از ناحیه برخی رجال و نهادهای سیاسی، هیچ‌یک از مقامات و مسوولان رسمی جمهوری اسلامی تاکنون در حق حاکمیت ملی و حق انتخاب ملت شک نکرده است تا جایی که در کنار حفظ ارزش‌های دینی و ملی می‌توان گفت ابتنای این حکومت بر رأی مردم و موقتی بودن مناصب سیاسی و انتخابی بودن آن‌ها یک اصل بدیهی در جمهوری‌اسلامی و از محکمات انقلاب اسلامی است. همان حقی که یک ملت برای آن انقلاب کرد تا عصر سلطنت متضاد با دین به پایان برسد و دوره‌ جمهوریت همسو با دینداری فرارسد.

اکنون برای تداوم، توسعه و تعالی این نظام سیاسی باید بار دیگر بر حق انتخاب خویش پای بفشاریم. حضور همه‌ جناح‌های سیاسی در راهپیمایی ملی 22بهمن حضوری مناسکی و آئینی نیست؛ یک حضور اعتقادی و فکری است تا باردیگر نشان دهیم دفاع از استقلال و آزادی ایران و حمایت از جمهوریت و اسلامیت نظام یک مساله‌ فراجناحی و فراحزبی است. برخلاف برخی گروه‌های سیاسی که می‌کوشند به نام انقلابیگری، افراطی‌گری از هر دو ناحیه‌ راست و چپ را ترویج کنند ما معتقدیم انقلابیگری واقعی نه در تندروی سیاسی و انحصارطلبی فکری که در میانه‌روی و آزادیخواهی با همان جامعیتی است که در سال 1357 در روز 22بهمن از میان آحاد ملت ایران شکل گرفت.

ما «کارگزاران سازندگی ایران» بر اساس مرام و موضع رسمی خود معتقدیم سرچشمه‌ همه‌ ارزش‌های دموکراتیک مانند حکومت قانون، حقوق‌بشر، توسعه‌ پایدار، جامعه‌ باز و عدالت و آزادی را می‌توان در انقلاب اسلامی جُست. دوران دفاع مقدس برای «تثبیت نظام» بود، اگر در دهه‌ دوم انقلاب تاکید بر حق انتخاب ملت در دوران رشد و توسعه برای «توسعه نظام» بود، اگر در دهه‌ سوم انقلاب تاکید بر حق انتخاب ملت در دوران اصلاح‌طلبی برای «تعالی نظام» بود، اکنون در انتهای دهه‌ چهارم جمهوری اسلامی تاکید بر حق انتخاب برای «تعمیق نظام» است.

تعمیق نظام جمهوری اسلامی ایران به نظر ما در گرو این چند اصل است:

اول - تعمیق سلامت نظام انتخاباتی کشور و زدودن همه‌ شبهات اجرایی و ساختاری و سازمانی آن تا جایی که همه‌ افراد و احزاب قانونی کشور بتوانند در آن مشارکت و رقابت کنند و به نتایج و لوازم آن تن دهند که ما امیدواریم با اجماع همه‌ حاکمیت این اصل مهم محقق شود.

دوم ‌ - تعمیق رقابت در نظام حزبی کشور و پذیرفتن نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در ارائه مشورت به ملت همانگونه‌ که مقام معظم رهبری در دو انتخابات اخیر به ارائه فهرست‌های انتخاباتی برای هدفمند ساختن رأی مردم اشاره کردند و اکنون نیز هر دو جبهه اصولگرا و اصلاح‌طلب نسبتا مجال حضور در این عرصه را دارند.

سوم - تعمیق محتوای احزاب سیاسی کشور و تبدیل شعارهای انتخاباتی به برنامه‌های انتخاباتی به گونه‌ای که رقابت از اشخاص به احزاب و از شعارها به برنامه‌ها حرکت کند که هم اینک ما در حزب کارگزاران سازندگی ایران و نیز دیگر دوستان اصلاح‌طلب‌مان این هدف را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ما «کارگزاران سازندگی ایران» معتقدیم امتداد منطقی راهپیمایی 22بهمن ماه شرکت همه‌ افراد و احزاب در انتخابات 7اسفندماه 1394 است و امتداد طبیعی مشارکت توده‌های مردم در جریان انقلاب اسلامی، حضور نهادهای مدنی و حزبی در انتخابات دوره‌ دهم مجلس شورای اسلامی است. ما انقلاب کردیم که انتخاب کنیم و باید ازحق رأی خود صیانت کنیم تا انقلاب پایدار و زنده بماند. ما با وجود همه‌ انتقاداتی که در جریان رسیدگی به صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری داریم به حکم تبعیت از قانون و در چارچوبی که امکان آن وجود دارد در قالب جبهه متحد اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنیم و فهرست‌های انتخاباتی متناسبی برای هر دو مجلس تهیه می‌کنیم و از همه‌ شهروندان می‌خواهیم با رأی خود به افراد شایسته و کارآمد و احزاب دارای برنامه و هدف، به تعمیق دموکراسی و توسعه در کشور کمک کنند و مانع از حاکمیت دوباره‌ تندروی و افراطی‌گری شوند. امروزه با رأی ملت ایران و با تدبیر دولت ایران، کشور وارد عصر تازه‌ای در روابط خارجی و اقتصاد ملی شده است که تداوم این راه تنها با رأی مردم امکان دارد. همان رأیی که سی‌وهفت سال پیش سنگ‌بنای جمهوری اسلامی را گذاشت.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied