شمانیوز
شما نیوز

462 بنای تاریخی آماده اخذ مجوز هیئت دولت

مدیرعامل صندوق احیا در جمع هیأت ایتالیایی با تأکید بر ظرفیت منحصر به فرد بناهای تاریخی ایران برای ورود به چرخه بهره‌وری، گفت: هم اکنون 462 بنای جدید در حال گذراندن مراحل قانونی برای اخذ مجوز هیات دولت برای واگذاری هستند.

مدیرعامل صندوق احیا در جمع هیأت ایتالیایی با تأکید بر ظرفیت منحصر به فرد بناهای تاریخی ایران برای ورود به چرخه بهره‌وری، گفت: هم اکنون 462 بنای جدید در حال گذراندن مراحل قانونی برای اخذ مجوز هیات دولت برای واگذاری هستند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پوینده در نشست فرصت‌های تجاری بخش گردشگری، بیمارستان، صنایع کشاورزی و انرژی که با حضور هیأت ایتالیایی در تهران برگزار شد، گفت: سازمان جهانی جهانگردی(UN WTO) اعلام کرده است که گردشگری اقتصاد اول دنیا خواهد شد و هم اکنون 10 درصد اقتصاد دنیا در حوزه اشتغال در اختیار صنعت گردشگری است .

وی در همین راستا افزود: کشور ایران به لحاظ تاریخ، تمدن و طبیعت جزو کشورهای مهم دنیا است و با توجه به تاریخ 7000 ساله مکتوب کشور، ظرفیت‌های بسیار منحصر به فردی برای توسعه صنعت گردشگری در ایران مهیا است.

او ادامه داد: 29 اثر ملموس و غیرملموس در فهرست آثار یونسکو از ایران به ثبت رسیده و در سال 2015 در حدود پنج میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده‌اند و از کشورمان بازدید کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق احیا ادامه داد: ابنیه تاریخی که برآورد تقریبی آن‌ها به بیش از یک میلیون بنا می‌رسد، نمایانگر تاریخ ایران هستند که از این تعداد تاکنون 32 هزار اثر و بنای تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گفته وی، مجمع جهانی اقتصاد در سال گذشته ایران را به لحاظ شاخص رقابت‌پذیری ارزان‌ترین کشور مقصد گردشگری دانسته و ما در 10 سال آینده به 400 هتل 4 یا 5 ستاره نیاز داریم.

پوینده ادامه داد: با توجه به شرایط پسا برجام از آمریکا، اروپا و شرق آسیا گردشگران زیادی به ایران می آیند و ما امیدواریم با توسعه زیرساخت های گردشگری این رقم ارتقاء قابل توجهی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه صندوق احیاء در سال 2005 از سوی مجلس و دولت به ثبت رسیده و چهار نفر از هیأت وزیران عضو هیأت امنای این مؤسسه هستند ادامه داد: از وظایف اصلی این مؤسسه واگذاری بناهای تاریخی است که در مالکیت دولت قرار دارند و این بناها در قالب قرارداد مدت معین به سرمایه گذاران واگذار می شوند.

پوینده با اشاره به اینکه پیش از این، دولت مجوز واگذاری 269 بنا را برای واگذاری به صندوق احیا سپرده، افزود: هم اکنون نیز 462 بنای جدید در حال طی مراحل برای اخذ مجوز دولت به منظور واگذاری هستند.

او بیان کرد: در 6 ماه گذشته صندوق احیا واگذاری‌های موفقی را داشته است و سرمایه‌گذاران از بسته‌های سرمایه‌گذاری صندوق استقبال کرده‌اند و در سه ماه آینده نیز 70 بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بناهای تاریخی واگذار شده در هنگام بهره برداری با ظریب اشغال بالا فعالیت می‌کند، اظهار کرد: سرمایه گذاری در بناهای تاریخی درآمد پایدار را برای سرمایه گذاران ایجاد خواهدکرد که به عنوان مثال در بیان نمونه‌های موفق می‌توان به خانه «عامری‌ها» در کاشان که جزو 20 هتل اول خاورمیانه است اشاره کرد که مقصد گردشگری هست و هم اکنون با ظرفیت کامل فعالیت می کند.

رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء افزود: مجموعه تاریخی «سعدالسلطنه» و مجموعه خانه‌های «چرخاب» یزد، «گراند هتل»، «کاخ شهرستانک»، «عمارت شاپوری»، «هتل لاله»، «هتل آپادانا» از دیگر بناهایی هستند که می‌توان به عنوان نمونه به آن‌ها اشاره کرد.

پوینده مجموعه‌های تاریخی نظیر خانه‌های تاریخی «ماکو»، کاروانسرای «کوهاب»، خانه «باقری‌ها» و قلعه «امیرمفخم» از دیگر نمونه هایی از گستره وسیع ظرفیت بناهای تاریخی مهیا برای واگذاری هستند که می توان به عنوان فرصت های جدید سرمایه گذاری به آنها اشاره کرد.

او بیان کرد: تجربه نشان می‌دهد کسانی که در حوزه سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی ورود کرده‌اند به علت مناسب بودن شرایط سرمایه گذاری، از اقدام خویش راضی هستند و با توجه به شاخصه هایی نظیر رونق گردشگری داخلی و پیش بینی سازمان جهانی گردشگری برای رشد قابل توجه این صنعت در ایران می‌توانند امینت خوبی را برای سرمایه‌گذاری خود رقم بزنند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied