شمانیوز
شما نیوز

باوئرمان: کار بسیار سختی در مسیر المپیک داریم

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به وضعیت ایران در مسیر المپیک اشاره کرده است.

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به وضعیت ایران در مسیر المپیک اشاره کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک ریو سال آینده برگزار می‌شود که ایران باید در مسابقات انتخابی به مصاف حریفانی قدرتمند برود.

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال در گزارشی به وضعیت ایران در مسیر المپیک اشاره کرده است. در این گزارش آمده دیرک باوئرمان، سرمربی تیم ‌ملی بسکتبال ایران آنقدر تجربه‌های بین‌المللی دارد که بداند موفقیت در این مسیر آسان نیست. پیروزی با شانس به دست نمی‌آید، اما تیم ‌ملی بسکتبال ایران به عنوان تیمی مدعی در قاره آسیا که توانست با قهرمانی در این قاره به جا‌م جها‌نی برسد، با تلاش زیاد و برنامه‌ای مناسب می‌تواند در این مسیر گام‌هایی بردارد.

ایران در سال‌های اخیر مسیر خوبی را پشت سر گذاشته است. این تیم با قهرمانی در ر‌قا‌بت‌های قهرمانی آسیا در سال 2007 برای نخستین بار سهمیه المپیک گرفت.

دو سال بعد از عنوانش دفاع کرد و به عنوان تیم نخست آسیا به جا‌م جها‌نی 2010 ترکیه صعود کرد. سومین باری که ایران قهرمان آسیا شد در سال 2013 بود که توانست به جا‌م جها‌نی 2014 اسپانیا صعود کند، اما وضعیت کنونی و آینده ایران چطور است؟ موفقیت‌هایی در گذشته با عملکرد خوب بازیکنانی همچون حامد حدادی، صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی به دست آمد؛ سه بازیکنی که در ترکیب تیم ‌ملی ایران فوق‌العاده‌ بودند.

باوئرمان درباره این سه بازیکن گفته است: این سه بازیکن فوق‌العاده‌ که 10 سال در تیم ‌ملی بودند، استعدادهایی غیر قابل توصیف دارند. این سه بازیکن سه اسلحه کشنده در ترکیب تیم ایران هستند و کسی نمی‌تواند نقش بزرگ آنها در عملکرد تیم ‌ملی ایران در جا‌م جها‌نی و قهرمانی آسیا را انکار کند. با این حال اتفاقاتی در زندگی رخ می‌دهد که این ستاره‌ها نیز از آن معاف نیستند. حدادی در سال 2007 میانگین 13.4 امتیاز و 9.6 ریباند داشته است. او در آن مسابقات 22 ساله بود. حدادی که سال گذشته در چین به میدان رفت چند ساله بود؟ او 30 سال سن داشت.

صمد نیکخواه بهرامی و مهدی کامرانی نیز در سال 2007، 24 و 25 سال سن داشتند، اما اکنون 32 و 33 ساله هستند. هر کدام از این سه بازیکن اکنون مملو از تجربه هستند و ساعتشان همچنان کار می‌کند. با این حال ایران در کنار آنها افرادی را دارد که در امتیاز، ریباند، پاس، توپ ربایی و بلاک کار می‌کنند.

باوئرمان گفته است: به همان اندازه که آلمان بتواند برای نوویتزکی جایگزینی پیدا کند، ایران هم می‌تواند برای این سه نفر جایگزین بسازد.

سرمربی آلمانی بسکتبال ایران در مسابقات قهرمانی اروپای 2005، المپیک 2008 و قهرمانی اروپای 2011 سرمربی نوویتزکی در تیم ملی آلمان بوده است.

او ادامه می‌دهد: ایران بازیکنان جوان و نسلی با استعداد دارد که شاید مثل حدادی، نیکخواه و کامرانی نباشند، ولی فوق‌العاده‌ با استعداد هستند و تلاش می‌کنند تا یاد بگیرند. با این حال حر‌فه‌ای شدنشان به زمان نیاز دارد.

سرمربی تیم ‌ملی بسکتبال ا‌دا‌مه‌ می‌دهد: ما باید صبور باشیم. دیر یا زود این سه ستاره ما می‌خواهند بسکتبال ملی‌شان را تمام کنند. اگر ما می‌خواهیم بازیکنانی مناسب را جایگزین آنها کنیم نیاز به زمان داریم. باید صبور باشیم تا در این راه موفق شویم.

سرمربی آلمانی بسکتبال ایران که با همین سه بازیکن در ر‌قا‌بت‌های قهرمانی آسیای سال گذشته سوم شد اکنون آماده می‌شود تا ایران را برای آینده آماده کند. او اکنون در ایران سفر می‌کند و کلینیک‌های مختلفی برگزار می‌کند. او در تلاش است تا تجربه‌اش را به بسکتبال ایران منتقل کند.

ایران یک تورنمنت مهم دیگر نیز پیش‌رو دارد، ر‌قا‌بت‌های جوانان که بسیار مهم است. تجربه نشان داده این مسابقات برای موفقیت کشورها بسیار تاثیرگذار است.

باوئرمان می‌گوید در ایران استعدادهای زیادی در سراسر کشور وجود دارد و باید برنامه بسیار خوبی داشت تا آنها را پیدا کرد و در مسیری درست پرورش داد تا هم بازیکنان خوبی شوند و هم مردمی خوب در جامعه. در کنار این باید مربیان جوان را نیز پرورش داد تا بتوانند با این بازیکنان با استعداد به خوبی کار کنند.

سرمربی آلمانی بسکتبال ایران ا‌دا‌مه‌ می‌دهد: من سعی کرده‌ام تا تیم‌های زیر 16 سال و 18 سال ایران را زیر نظر بگیرم و به بازیکنان و مربیانشان کمک کنم. کارهای زیادی در بحث پایه داریم و باید به آنها توجه ویژه‌ای کنیم. توجه به اصول پایه مهم‌تر‌ین نیاز در رده‌های پایین است تا بتوانیم موفق شویم.

باوئرمان در ادامه تصریح می‌کند: گاهی اوقات برای رسیدن به موفقیت باید همه دست به دست یکدیگر بدهند و کار کنند. تنها پیدا کردن یک استعداد مهم نیست،‌ بلکه باید آن استعداد پرورش داده شود تا یاد بگیرد در کنار بسکتبال کار گروهی را نیز انجام دهد. در پایان یک روز باید بازیکن متوجه شود که بسکتبال کار تیمی است و کل تیم باید برای پیروزی تلاش کند و در کنار تیم همه اعضای تیم بفهمند که هر چیزی امکان پذیر است. به تیم ملی هندبال آلمان نگاه کنید بدون ستاره‌هایشان قهرمان اروپا شدند و نشان دادند که با کار تیمی می‌توانند موفق شوند. کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، این است که یاد بگیریم بدون ستاره‌هایمان نیز یک هدف داریم و باید به سختی تلاش کنیم تا به آن اهداف دست یابیم.

سرمربی ایران همچنین گفت: ما می دانیم که کارمان در انتخابی المپیک بسیار بسیار دشوار است. سه تیم قدرتمند اروپایی در گروه ما قرار دارند. ایتالیا میزبان است، کرواسی با این تیم همگروه است و یونان با ما ر‌قا‌بت می‌کند. در کنار آن نیز ما با مکزیک نیز همگروه هستیم، اما همان طور که گفتم هر چیزی امکان پذیر است. اگر شروع خوبی داشته باشیم شاید برابر یونان بتوانیم کاری انجام دهیم می دانیم که پیروزی برابرشان بسیار دشوار است، ولی چه کسی می‌تواند پیش‌بینی کند. اگر شروع ما خوب نباشد و برابر مکزیک شکست بخوریم باز هم چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

او در پایان گفت: این شرایط در ر‌قا‌بت‌های گروه دیگر نیز وجود دارد. مطمئنا ایتالیا به عنوان میزبان علاقه زیادی دارد که سهمیه المپیک کسب کند، اما در این گروه هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

انتها‌ی‌ پیا‌م

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied