شمانیوز
شما نیوز

تبدیل میدان امام حسین(ع) به محور فرهنگی

شهردار منطقه 7 با اشاره به تمهیدات شهرداری برای تبدیل میدان امام حسین (ع) به محور فرهنگی، از ساخت بزرگترین موسسه قرآنی در حاشیه این میدان (کارواش تهرانی) خبر داد افزود: امروز نیازمندیم بخشی از فعالیت‌ها را به شب منتقل کنیم، نیازمندیم که شب‌های پایتخت را زنده کنیم و شب مردگی در تهران را رفع کنیم.

شهردار منطقه 7 با اشاره به تمهیدات شهرداری برای تبدیل میدان امام حسین (ع) به محور فرهنگی، از ساخت بزرگترین موسسه قرآنی در حاشیه این میدان (کارواش تهرانی) خبر داد افزود: امروز نیازمندیم بخشی از فعالیت‌ها را به شب منتقل کنیم، نیازمندیم که شب‌های پایتخت را زنده کنیم و شب مردگی در تهران را رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا نگهبان شب گذشته در شبگردی اهالی رسانه از منطقه 7 با اشاره به تلاش شهرداری تهران در بهره برداری از میدان امام حسین (ع) به عنوان محور فرهنگی و تجاری به ویژه برنامه‌ریزی برای استفاده از محور 17 شهریور در آیین‌های فرهنگی گفت: بزرگترین موسسه قرآنی در حاشیه این میدان با همکاری سپاه محمد رسول الله تهران بزودی احداث خواهد شد.

وی افزود: منطقه 7 یکی از مناطق واقع در پهنه مرکزی شهر تهران است که با مساحت 1540 هکتار از شمال به مناطق 3 و 4، از جنوب به مناطق 13 و 12، از غرب به منطقه 6 و از شرق به منطقه 8 محدود است و از لحاظ وسعت مقام پانزدهم را در بین مناطق شهر تهران داراست. این منطقه که در قلب تهران قرار گرفته دارای 5 ناحیه و 16محله میباشد. محلات گرگان، نظام آباد، عباس آباد، عشرت آباد و اندیشه از محلات مشهور این منطقه هستند.

شهردار منطقه 7 ادامه داد: با توجه به عبور3 بزرگراه شمال به جنوب امام علی(ع)، شهید صیاد شیرازی و شهید مدرس از منطقه 7 و ختم شدن ضلع شمالی منطقه به بزرگراه رسالت و از جنوب به خیابان دماوند زمینه مناسبی برای تبدیل میدان امام حسین (ع) به محور فرهنگی و فعال ترین محور تجاری پایتخت را فراهم می کند. در جریان پروژه اتوبان امام علی(ع) حدود 2000 تملک انجام شد و حدود 20 درصد از بافت فرسوده منطقه نوسازی شد.

وی تاکید کرد: باید میدان امام حسین (ع) به مرکز آیینی کلان شهر تهران تبدیل شود، البته این میدان با چالش‌ها و معضلاتی از جمله بحث قاچاق مواد مخدر، مشروبات غیرمجاز و معتادین متجاهر مواجه بود که با همکاری و تعامل سه منطقه 12، 13 و 7 موفق شدیم تا حد زیادی بر این مشکلات فائق آییم و این راسته را به راسته فرهنگی تبدیل کنیم. در محدوده منطقه 7 در این میدان پایگاه بسیجی برای حضور پر رنگ بسیج احداث شد تا از این طریق با این مشکلات مقابله کنیم. این محور زمانی می تواند فعال شود که ساخت و ساز در آن رونق بگیرد. قطعا با وجود اتوبان‌ها و عبور دو خط مترو می‌توان این امر را در محدوده محقق کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه اصحاب رسانه از موزه "رضا عباسی" واقع در خیابان شریعتی - کوچه بسطامی بازدید کردند؛ این موزه که به یاد نقاش مشهور دورهٔ صفوی اهل کاشان رضا عباسی نام‌گذاری شده است شامل آثار هنری دوره پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری است که در سه تالار، تالار پیش از اسلام، تالار هنرهای اسلامی و تالار نگارگری و تالار خوشنویسی به نمایش گذاشته شده‌است.

ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرار گیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد. این موزه به طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت اما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در پایان سال ۱۳۵۸ بار دیگر این موزه پس از دگرگونی‌هایی در آرایش داخلی و گسترش فضای نمایشگاهی بازگشایی شد. در سال ۱۳۶۳ به دلیل مشکلات داخلی کار موزه بار دیگر به تعطیلی کشید و یک سال بعد دوباره بازگشایی شد. اما این بازگشایی دوام چندانی نداشت و موزه یک بار دیگر در همان سال تعطیل شد تا سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد. در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود.

در ادامه اصحاب رسانه با حضور در "مجموعه ورزشی ساعی" برای دقایقی ضمن انجام فعالیت‌های ورزشی همراه مسئولین منطقه از این مجموعه ورزشی بازدید کردند.

منطقه 7 نیازمند افزایش سرانه‌های ورزشی و فضای سبز است

به گزارش ایسنا، در حاشیه این دیدار نگهبان، شهردار منطقه 7 درخصوص سرانه ورزشی در این منطقه گفت: سرانه ورزشی در این منطقه در حد استاندارد است اما در مقایسه با سایر مناطق پایتخت عقب افتادگی‌هایی را داریم که باید به زودی آنها را مرتفع کنیم.

وی افزود: سرانه فضای سبز در منطقه 7 در حال حاضر 4 متر است که از حد استاندارد بسیار پایین تر است بر همین اساس باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهیم اما با توجه به شکل گیری ساختار منطقه امکان توسعه فضای سبز کار بسیار پیچیده‌ای شده است.

بازدید از مجموعه فرهنگی، ورزشی و آموزشی شهربانو آخرین برنامه اصحاب رسانه در شبگردی منطقه 7 بود. در جریان این بازدید شهردار منطقه 7 با اشاره به تملک زمین این مجموعه از ناجا گفت: این مجموعه شامل محیطی به مساحت 320 متر برای فعالیت های ورزشی، کتابخانه و قرائتخانه است که تا 10 روز آینده افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به سایر فعالیتهای فرهنگی در منطقه گفت: 35 هزار جلد کتاب از طریق فراخوان در شبکه‌های مجازی توسط شهرداری منطقه 7 جمع آوری شده تا در قالب طرح کتاب‌های خوانده شده به دست افراد مختلف برسد.

به گزارش ایسنا، در گذشته منطقه 7 تهران بخشی از محدوده شکارگاهی تهران قدیم و شمیران محسوب می شده است؛ دسترسی به این منطقه از طریق جاده‌ای به نام جاده شمیران (خ شریعتی) صورت می گرفته است؛ این جاده ارتباط بین داخل شهر با منطقه ییلاقی را فراهم می کرده که از دروازه شمیران شروع و پس از گذشتن از محدوده شمیران به سمت تجریش می رفته است. باغها و کوشکهای متعددی در اطراف جاده شمیران شکل گرفتند، از این باغها و عمارات می توان به عمارت عشرت آباد و قصر قاجار و …. اشاره کرد که بعدها به عنوان زندان و پادگان تغییر کاربری پیدا کردند که امروز نیز بخشی از کاربریهای وسیع این منطقه محسوب می شوند.

خیابان شریعتی (جاده قدیم شمیران)، منطقه هفت را به دو بخش شرقی و غربی با خصایل کالبدی و متفاوت تقسیم می کند و در بخش شرقی با تفکیکهای ریزدانه و بافت متراکم و شبکه‌ای ناقص و ناکارآمد و در بخش غربی با شبکه‌ای منظم و تفکیک‌های درشت دانه روبرو می‌کند که در دهه اخیر تبدیل کاربری مسکونی به کاربریهای اداری و تجاری در آن محسوس بوده است.

در سال 1357منطقه 7 به طور کامل به یک بافت مسکونی شهری با تفاوت اجتماعی - کالبدی در دوسمت خیابان قدیم شمیران (شریعتی) تبدیل شد. این بافت مسکونی در دو سمت جنوب و غرب به دلیل گسترش هسته مرکزی شهر تهران درهسته مرکزی شهر ادغام شد.

در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ( 1357تا کنون ) با توقف پروژه شهستان پهلوی در بخشی از اراضی محدوده این طرح واقع در محدوده منطقه 7 ، مصلای تهران طراحی شد و به اجرا در آمد. در اجرای سیاست عمومی دولت مبنی بر خودکفایی شهرداریها در شروع دهه 70 و اتخاذ سیاست (( فروش تراکم مازاد )) با هدف تامین درآمد برای شهرداریهای تهران در چارچوب سیاست عمومی یاد شده، منطقه 7 به یکی از 7 منطقه درآمدزای شهرداری تهران تبدیل شد و پیگیری این سیاست تا توقف آن در سال 81 تاثیرات مهمی بر سیمای شهری و کالبدی منطقه گذاشته است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied