شمانیوز
شما نیوز

پرواز «مرغ سحر» در اولین روز جشنواره موسیقی فجر

نخستین اجرای سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر با اجرای «هنگامه اخوان» به میزبانی بانوان ایرانی برگزار شد.

نخستین اجرای سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر با اجرای «هنگامه اخوان» به میزبانی بانوان ایرانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، تالار وحدت در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان دو اجرای ویژه بانوان بود که در اجرای نخست هنگامه اخوان همراه گروهش روی صحنه حاضر شد.

اخوان که از پیشکسوتان عرصه آواز در ایران است، برای این اجرا با گروه موسیقی «بهار» روی صحنه رفت که از سال 1376 تاکنون کنسرت‌های متعددی را برای بانوان اجرا کرده است.

این هنرمند که در اجرایش بر ساز و آواز تمرکز کرده بود، قطعاتی را از علی‌اکبر شهنازی، امیر جاهد، مرتضی نی‌داود، ادیب خوانساری، رضا محجوبی، عارف قزوینی و موسی معروفی انتخاب و دقایقی مخاطبانش را میزبان موسیقی ایرانی کرد.

تصنیف‌های «نوع بشر»، «ماه من، شاه من»، «در بهار امید»، «صاحبدلی جو که حال دل بداند» و «از کفم رها شد قرار دل» از جمله قطعاتی بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

بخش پایانی این اجرا با تشویق پیاپی مخاطبان همراه شد و مخاطبان، هنگامه اخوان را «قمرالملوک زمان» و «قمرالملوک اخوان» می‌نامیدند. پس از استقبال مخاطبان، این هنرمند قطعه «مرغ سحر» را به‌عنوان قطعه «بیز» انتخاب کرد که برخی حاضران نیز با او در خواندن همراهی کردند.

آزاده امیری (تار)، شیما بلوکی‌فر (کمانچه)، نازنین پدرثانی (تنبک)، مرجان راوند (بربت) و شیدا قاضی (نی) نوازندگانی بودند که عصر 21 بهمن‌ماه در این اجرا هنرنمایی کردند.

نجمه تجدد: ما زنان باید از هم حمایت کنیم

دومین اجرای نخستین روز سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر باز هم به بانوان اختصاص داشت و «نجمه تجدد» با گروه «همنوازان» برای بانوان خواند.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، تجدد اجرایش را در تالار وحدت دو بخش روی صحنه برد که بخش نخست آن به تنبورنوازی اختصاص داشت. این در حالی بود که هانا کامکار (دختر این هنرمند) او را با سازهایی مانند دف و بندیر همراهی می‌کرد.

تجدد در ابتدای اجرایش، در سخنانی نیز گفت: چقدر خوب است که ما بانوان در چنین برنامه‌هایی از یکدیگر حمایت کنیم و مشوق همدیگر باشیم.

او پیش از اجرای قطعات نیز اظهار کرد: دلم می‌خواهد مطلبی را درباره خوانندگان و آهنگسازان و رابطه آن‌ها بگویم؛ چقدر خوب است به‌جای این‌که بگوییم یک قطعه را فلان خواننده خوانده است، بگوییم اثرِ فلان آهنگساز است و قطعات را با نام خالق و مولف اثر بشناسیم.

همسر بیژن کامکار در کنسرتش قطعاتی را از مولانا، یدالله عاطفی، اسدالله عاطفی و شفیعی کدکنی اجرا کرد.

بخش دوم این کنسرت نیز به اجرای قطعاتی مانند «مگذار و مگذر»، «آواز مستانه»، «بوسه‌های باران»، «آینه» و «ای دل» اختصاص داشت.

هانا کامکار (دف و بندیر)، نسیم اربابی (کمانچه)، آذرنوش خدامی (بربت)، خورشید دادبه (تار، تنبور)، ندا بهزاد (تنبک، دف، کاخن) و تارا وموسوی (سازهای کوبه‌ای) در این اجرا هنرنمایی کردند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied