شمانیوز
شما نیوز

توسعه تنها با تزریق پول حاصل نمی‌شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: هیچ کشور ایزوله‌ای امکان توسعه را نخواهد داشت و توسعه نیافته است، ما باید برپایه اقتصاد درون‌زا و برونگرا زمینه رسیدن به اهداف اقتصادی را فراهم کنیم.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: هیچ کشور ایزوله‌ای امکان توسعه را نخواهد داشت و توسعه نیافته است، ما باید برپایه اقتصاد درون‌زا و برونگرا زمینه رسیدن به اهداف اقتصادی را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، محمدباقر نوبخت عصر چهارشنبه 21 بهمن در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان فارس گفت: قطعا ما باید بر پایه امکانات درونی محکم بایستیم و اقتصاد درون‌زا را مورد توجه قرار دهیم اما باید برونگرایی را نیز مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به لزوم رفع تحریم‌های ظالمانه با هدف فراهم شدن بستر توسعه اقتصادی و با بیان اینکه تصمیم ملی این بود که باید از حق مسلم خود در موضوع هسته‌ای برخوردار شد و در عین‌حال تحریم‌ها را هم برداریم، تحریم‌ها را زنجیری به‌پای اقتصاد کشور توصیف کرد.

نوبخت با بیان اینکه وجود تحریم‌ها امکان دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز توسعه اقتصادی را ناممکن کرده بود، گفت: اکنون و با هدایت‌های مقام معظم رهبری، حمایت صمیمانه مردم و تدبیر و درایت دولت این امکان برای ایران فراهم شده است که ضمن برخورداری از همه حقوق هسته‌ای و داشتن کامل این چرخه در کشور، بتوانیم زنجیرهای تحریم را پاره کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت در مباحث اقتصادی و دستیابی به رشد مثبت یک درصدی، خاطرنشان کرد: امروز فرصتی برای کشور فراهم شده است و هر روز و هر هفته هیئت‌های بلندپایه اقتصادی و سیاسی را میزبانی می‌کنیم، هیئت‌هایی که برای گردش به ایران نمی‌آیند بلکه با هدف ایجاد عرصه مشارکت به ایران سفر می‌کنند.

نوبخت گفت: البته نباید اینگونه باشد که منتقدان از فردا دست به کمر بزنند که چه شد و چرا رونق اقتصادی ایجاد نشد، این تحلیل‌ها و سوال‌ها سطحی و سبک است، مردم هم می‌فهمند.

وی اضافه کرد: برای نخستین بار در دهه اخیر، می‌خواهیم اولین سال را بدون تحریم آغاز کنیم، اولین سالی است که طی ماه‌های گذشته شاهد سفر هیئت‌های ایرانی به خارج و هیئت‌هایی از سایر کشورها به ایران هستیم که هدف از آنها سرمایه‌گذاری است.

نوبخت با بیان اینکه ایجاد رشد مناسب نیازمند منابع مالی است و در این زمینه باید از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به شکل مطلوبی استفاده کرد، گفت: کدام کشور تمام منابع مالی را خود تامین کرده است، اما در این عرصه نمی‌توان ورود کرد مگر با برنامه‌ریزی دقیق.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف از برنامه اقتصادی دولت در دوران پساتحریم، لزوم توجه تمام استان‌ها به این برنامه‌ را متذکر شد و گفت: برنامه مدنظر دولت یک برنامه جامع‌نگر است که باید با همین الگو و متناسب با ظرفیت‌ها در هر استانی اجرایی شود.

نوبخت اساس برنامه را رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره‌وری، با الگوی اقتصاد مقاومتی و توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و تعامل سازنده با جهان دانست و گفت: در این برنامه به همه ابعاد توجه شده اما سرمایه‌گذاری اصلی در سه محور است.

وی توجه به مسائل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی را از محورهای اصلی برنامه مدنظر دانست و گفت: در این برنامه بهبود فضای کسب و کار و توانمندسازی محرومان و فقرا به‌ عنوان موضوعات فرابخشی دیده شده است.

نوبخت با بیان اینکه در کشور نیازمند ایجاد 900 هزار شغل هستیم، به تولید انبوه فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌ها اشاره و بر لزوم ایجاد فضای کسب و کار مناسب با ساز و کارهای علمی و دقیق را متذکر شد.

وی با یادآوری اینکه برنامه مدنظر دولت در مجلدات مختلف در اختیار مجلس قرار گرفته است، گفت: نیاز نیست مجلس بند بند این برنامه را تصویب کند، تنها در مواردی که دولت اجازه ندارد، باید از مجلس مصوبه بگیرد، اگرچه تمام برنامه در اختیار مجلس است.

نوبخت با تاکید براینکه برنامه تدوین شده با استفاده از نظرات صاحبان اندیشه و علم و متخصصان امر، تهیه و تدوین شده است، گفت: در آینده‌ای نزدیک سمیناری را برای صاحب‌نظران برگزار خواهیم کرد تا از نظرات افراد متخصص بهره‌مند شویم اما اینگونه نیست که برنامه توسط چند کارشناس در سازمان مدیریت تدوین شده باشد.

وی با یادآوری اینکه احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه به مجلس ارائه شده است، از در نظر گرفتن 12 موضوع فرابخشی و 17 موضوع بخشی در برنامه مورد اشاره خبر داد و گفت: مهمترین عامل برنامه‌ریزی جمعیت است. اکنون براساس آمارها ایران 79 میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که این تعداد تا سال پایانی برنامه با توجه به درصد رشد جمعیتی به بیش از 84 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

نوبخت به معطوف بودن توجه برنامه به منابع و مصارف، لزوم افزایش منطقی مناسب درآمدهای مالیاتی را مدنظر قرار داد و با تاکید براینکه کسبه و کارکنان دولت با ظرفیت کامل مالیات خود را پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از بخش‌های اقتصادی یا معاف هستند یا در تور مالیاتی قرار نمی‌گیرند که با طراحی سیستم نرم‌افزاری امکان شناسایی این بخش‌ها نیز وجود دارد.

او با تاکید براینکه پرداخت تمام بدهی‌های دولت به بانک‌ها و مثبت شدن تراز عملیاتی، یکی از اهداف مهم برنامه است، گفت: گاه حرف‌های بی‌ربطی عنوان می‌شود مبنی بر اینکه برنامه اقتصادی دولت با اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست، ما اصلا برنامه را منتشر نکرده‌ایم و برخی افراد دوست دارند حرف‌های کلی بزنند.

نوبخت تصریح کرد: برنامه تهیه شده از سوی دولت مبتنی بر مبانی علمی است که دقیقا با اسناد فرادستی همخوانی کامل دارد.

او با اشاره به اینکه برنامه موردنظر رسیدن به رشد 8 درصدی در اقتصاد را به‌عنوان هدف مد نظر قرار داده است، گفت: نحوه رسیدن به این رشد براساس توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، نفت، معدن، آب و برق و سایر بخش‌ها مورد توجه و دقت قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه راهبردها، سیاست‌ها، اقدامات و پروژه‌ها به شکل جامع در برنامه تعریف شده است، گفت: تمام استان‌ها باید در این زمینه فعال شده و با الهام از برنامه جامع، برنامه‌ استانی خود را تهیه کنند.

نوبخت همچنین از آزاد شدن برخی دارایی‌های دولت طی 2 هفته گذشته خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته 634 میلیارد دلار آمد و خرج شد و رفت و حاصل آن هم رشد منفی 6.8 درصدی بود. هزینه‌کردن پول برای یک اقتصاد آسان است، اما با تزریق پول، توسعه حاصل نمی‌شود بلکه با تخصیص‌های بهینه می‌توان به توسعه دست‌یافت.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied