شمانیوز
شما نیوز

خسارت حوادث غیرمترقبه به 200 هزار تن گندم مازندران

‌مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو گفت: در سیل‌های اخیر، 200 هزار تن گندم ذخیره‌ شده مازندران آسیب دید.

‌مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو گفت: در سیل‌های اخیر، 200 هزار تن گندم ذخیره‌ شده مازندران آسیب دید.

«رمضانعلی ملک» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران با اشاره به این‌که 20 درصد نانوایی‌های استان مازندران آزادپز هستند، گفت: در حقیقت آزادسازی نان فشار برای قشر آسیب‌پذیر وارد نمی‌کند، چون در نزدیکی نانوایی آزاد‌پز، نانوایی‌های دولتی نیز وجود دارد و این سیاست برای کیفی‌سازی و ایجاد رقابت بین نانوایی‌ها است.

فعالیت 4000 نانوایی در مازندران

وی با بیان این‌که 4000 نانوایی در استان فعال است، افزود: آردی که دولت با 10 هزار میلیارد تومان یارانه در اختیار نانوایان قرار می‌دهد نباید با سهل‌انگاری نانواها به گونه‌ای پخت شود که به هدر برود.

ملکی با بیان این‌که نانوایان برای افزایش کیفیت می‌توانند آرد نامرغوب را به کارخانه عودت دهند، خاطرنشان کرد: مهم این است که نان خوب به دست مردم برسد و با این فرهنگسازی می‌توان به افزایش کیفیت نان رسید.

وی با تأکید بر این‌که استفاده از جوش‌شیرین ممنوع است و سهمیه آرد نانوایان در صورت استفاده از جوش‌شیرین قطع می‌شود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی بر عدم استفاده از جوش‌شیرین در نانوایی‌ها نظارت دارد و در صورت ارائه گزارش برخورد قانونی با خاطیان انجام می‌شود.

ملک افزود: از پارسال تاکنون 500 شاطر با همکاری آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش داده شد و تمام تلاش شرکت غله این است که نان مرغوب به دست مردم برسد.

پلمب موقت 80 واحد نانوایی در ساری

وی با بیان این‌که افزایش قیمت نان در دستور کار نیست، افزود: 80 واحد نانوایی در ساری امسال به‌علت تخلفات محرز شده پلمب موقت شد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان این‌که باید بخش خصوصی در قبال نگهداری گندم وثیقه‌های مطمئنی در اختیار بازرگانی دولتی قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید انبارها درجه‌بندی شود و انبارهایی که قابلیت ذخیره‌سازی ندارد به آن‌ها گندم داده نشود و انبارهای درجه سه نیز ارتقا یابد.

60 درصد ظرفیت کارخانه آرد مازندران تعطیل است

وی با بیان این‌که 60 درصد ظرفیت کارخانه آرد مازندران تعطیل است، افزود: آرد آزاد برای نانواهای آزادپز به نرخ خرید تضمینی گندم است و آرد سهمیه‌ای نانوایان با 50 درصد یارانه به آن‌ها داده می‌شود.

ملک اظهار کرد: کارخانه‌های آرد استان مازندران در سال 750 هزار تن ظرفیت تولید دارد اما در مجموع این کارخانه‌ها با ظرفیت 40 درصد فعالیت دارند.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مهم برای کارخانه آرد توانایی ذخیره‌سازی است و هر کارخانه آرد یک انبار یا سیلو مکانیزه یا بتنی دارد و در مجموع 12 کارخانه آرد انبار ساده دارند که ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها 90 هزار تن گندم است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان این‌که در 4 و 5 سال اخیر قریب به 230 هزار تن از انبارهای ساده به سیلو فلزی تبدیل شده است، گفت: با توجه به بالا بودن رطوبت در استان با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم 90 هزار تن انبار ساده را مکانیزه کنیم.

وی افزود: مجموع ذخیره‌سازی گندم در مازندران 500 هزار تن است که 100 هزار تن آن ملکی و در اختیار دولت بوده و 400 هزار تن در اختیار خصوصی است که هم‌اکنون وجود این تعداد سیلو برای تأمین نگهداری گندم استان کافی است.

ملکی خاطرنشان کرد: عمر سیلوهای فلزی 20 ساله و بتنی حداقل 60 ساله و سیلو بتنی به علت این‌که تعریق‌پذیر نیست انبارداران بتنی استرس کمتری دارند و اولویت ذخیره‌سازی با انبارهای بتنی است.

خسارت به 200 هزار تن گندم در حوادث غیرمترقبه مازندران

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان این‌که در سیل اخیر برخی انبارهای نگهداری گندم بخش خصوصی خسارت دید، گفت: 200 هزار تن انبارهای خسارت‌دیده نگهداری گندم مشمول بیمه شد و مبالغ را بیمه‌ها پرداخت کردند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied