شمانیوز
شما نیوز

عطش سلول‌های بدن دانش‌آموزان را رفع کنید

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مواد ‌غذایی تشکیل دهنده صبحانه تاثیر بسزایی بر روی کارایی سیستم مغز و اعصاب و تمرکز حواس و در نتیجه پیشرفت تحصیل دانش‌آموزان دارد.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مواد ‌غذایی تشکیل دهنده صبحانه تاثیر بسزایی بر روی کارایی سیستم مغز و اعصاب و تمرکز حواس و در نتیجه پیشرفت تحصیل دانش‌آموزان دارد.

میترا مودی در‌ گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: دوران تحصیل دانش‌آموزان یکی از حساس‌ترین دوره‌ها از لحاظ رشد شخصیتی و رشد جسمانی است و تغذیه‌ی دانش‌آموز باید طوری بوده که از تمام جهات نیازهای او را برطرف سازد.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نقش مهمی در فعالیت فکری کودک دارد، افزود: صبحانه به دلایلی از جمله خاصیت آرام بخشی در ابتدای روز و رفع گرسنگی و عطش سلول‌های بدن به خصوص سلول‌های مغز، تنظیم قند خون و تاثیر مستقیم آن بر وزن بدن، مهمترین وعده غذایی ‌محسوب می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به تعادل غذایی در دوران کودکی‌،‌ ادامه داد:‌ دانش‌آموزان به 3 وعده غذایی اصلی، 2 میان وعده در طول روز نیاز داشته و باید از تمامی گروه‌های غذایی مصرف کنند.

مودی با اشاره به گروه نان و غلات که تامین کننده انرژی در بدن است، افزود: مقدار توصیه شده 11-6 سهم در روز بوده، این گروه‌ شامل انواع نان‌، برنج‌، ماکارونی‌، رشته‌، گندم‌، ‌جو‌، ذرت است.

وی با اشاره به گروه شیر و لبنیات که جهت حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها بسیار مهم است، عنوان کرد: لبنیات شامل شیر‌، ماست‌، پنیر‌، کشک و بستنی بوده که مقدار توصیه شده 4- 3 سهم در روز است.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به گروه گوشت‌،‌ تخم مرغ‌،‌ حبوبات و مغزها که منبع خوبی از آهن است، تاکید کرد: انواع گوشت سفید و قرمز، ماهی‌، جگر، تخم مرغ‌،‌ عدس، نخود‌، لوبیا‌ و پسته منبع خوبی از آهن بوده و مقدار توصیه شده 3-2 سهم در روز است.

وی با اشاره به گروه میوه‌ها و سبزی‌ها که منبع غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد‌معدنی و فیبر است، تصریح کرد: انواع مختلف مرکبات، زردآلو‌، طالبی ‌و سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و سبزیجات زرد‌رنگ هویج سرشار از ویتامین و فیبر بوده که در طول روز باید مصرف شود.

مودی با بیان اینکه وعده‌ صبحانه،‌ نقش موثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد، بیان کرد: صبحانه به دلایلی از جمله خاصیت آرام بخشی در ابتدای روز و رفع گرسنگی و عطش سلولها ی بدن بخصوص سلول‌های مغز، تنظیم قند خون و تاثیر مستقیم آن بر وزن بدن، مهمترین وعده غذایی ‌محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد ‌غذایی تشکیل دهنده صبحانه تاثیر بسزایی بر روی کارایی سیستم مغز و اعصاب دانش آموزان می‌گذارد، اظهارکرد: این وعده غذایی نقش مهمی در یادگیری مطالب درسی تمرکز حواس و در نتیجه پیشرفت تحصیل دانش‌آموز ایفا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به اینکه در برنامه غذایی روزانه حتما از 4 گروه غذایی اصلی و گروه متفرقه در حد متعادل استفاده شود، تصریح کرد:‌ از دادن شیرینی یا شکلات به عنوان جایزه به دانش‌آموزان، خودداری و از تنقلات غذایی کم ارزش مانند پفک نمکی، چیبس، شکلات و نوشابه که زمینه ساز چاقی و در نهایت بیماری قلبی و عروقی است، استفاده نشود.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز هر روز به 4 تا 6 لیوان مایعات ‌(آب ، چای ، شربت...) ‌نیاز دارد، یادآور شد: برای اینکه دچار کم خونی نشده و زود خسته نشوند هر روز از منابع غذایی حاوی آهن‌، مثل گوشت قرمز‌، مرغ ، تخم مرغ، حبوبات، غلات، سبزیهای برگ سبز‌، ‌مغزها‌ و خشکبار استفاده شود.

مودی با بیان اینکه مصرف ماهی و میگو (3-2 مرتبه در هفته ) برای داشتن حافظه خوب کمک می‌کند، عنوان کرد: مصرف مداوم نوشابه باعث پوکی استخوان شده در حالیکه می‌توان به جای آن از آب یا دوغ استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه از سوسیس، کالباس و غذای آماده کمتر استفاده شود‌، افزود: خوردن شیر و لبنیات که مهمترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن بوده در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش مهمی داشته ضروری است.

مودی تاکید کرد: بعضی از دانش‌آموزان از خوردن گوشت امتناع کرده، بنابراین توصیه شده به غذای مورد علاقه آنها گوشت چرخ شده اضافه و یا به شکل کباب و کتلت تهیه شود.

رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خاطرنشان کرد: حذف یک وعده یا یک ماده غذایی اثرات جبران ناپذیری بر سلامت دانش آموز داشته و تشویق دانش‌آموزان به ورزش موجب شادابی شده و از چاقی جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied