شمانیوز
شما نیوز

بشار جعفری مسئولان شکست نشست ژنو را اعلام کرد

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد: اتهامات نمایندگان انگلیس و فرانسه مبنی بر اینکه دولت سوریه در مسیر مذاکرات ژنو کارشکنی کرد و نیز شهر باستانی حلب در معرض خطر قرار دارد اشتباه گمراه کننده و دروغین هستند و این دو نماینده از کشوری هستند که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد: اتهامات نمایندگان انگلیس و فرانسه مبنی بر اینکه دولت سوریه در مسیر مذاکرات ژنو کارشکنی کرد و نیز شهر باستانی حلب در معرض خطر قرار دارد اشتباه گمراه کننده و دروغین هستند و این دو نماینده از کشوری هستند که از تروریسم در سوریه حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در کنفرانسی خبری پس از جلسه غیرعلنی شورای امنیت، پیرامون آنچه که وضعیت انسانی در سوریه خوانده شد، گفت: هیات نظام سوریه در گفت‌وگوهای سوری - سوری در ژنو از لحظه نخست حضور داشت و ما به محض اینکه به فرودگاه رسیدیم به کاخ کنفرانس‌ها در ژنو رفتیم و با استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه دیدار کردیم. این در حالی بود که طرف‌های دیگری که نام مخالف را روی خود گذاشته‌اند به کاخ کنفرانس‌ها در ژنو نرفتند و اساسا هیات‌هایی تشکیل نشد و نه ما و نه دی میستورا ندانستیم که چند هیات از طرف دیگر حضور خواهد داشت.

وی افزود: شکاف‌های ساختاری بسیاری در مقدمه چینی برای مذاکرات غیرمستقیم در ژنو وجود داشت و علت اصلی این بود که آن دو کشور که نمایندگانشان صحبت‌هایی ارائه کردند مشکل شکست عربستان در ریاض و شکست اردن در امان در تهیه فهرست گروه‌های مخالف و گروه‌های تروریست را به ژنو انتقال دادند و شکست این دو پرونده مذاکرات ژنو را از بین برد. به معنای دیگر آمریکا، انگلیس، عربستان، ترکیه و قطر مسئول شکست نشست ژنو هستند چرا که آغاز کار اشتباه بود و این کشورها به تدابیری که براساس قطعنامه 2254 بر سر آن توافق حاصل شد، احترام نگذاشتند.

وی تاکید کرد: در سایه ادامه حمایت تروریسم توسط این کشورها در حال حاضر حرف و حدیث‌هایی مبنی بر آماده کردن ارتش‌ها و لشگرهای عربستانی، ترکیه‌ای و اردنی در جنوب و شمال مطرح است که با هیچ تمایل سیاسی برای دستیابی به راهکار سیاسی اوضاع در سوریه و موفقیت مذاکرات ژنو همخوانی ندارد و اساسا این کشورها برای راهکار سیاسی تلاش نمی‌کنند و به همین دلیل دستوراتی را به مخالفان مورد حمایت ریاض دادند که به مذاکرات سیاسی غیرمستقیم نپیوندند و به مقر دی میستورا نروند.

وی افزود: دی میستورا در نیویورک به ما اطلاع داد ادعای سفیران انگلیس و فرانسه مبنی بر اینکه وی در شورای امنیت گفته است که دولت سوریه مسئول است، یک دروغ و اظهارات گمراه کننده است.

وی گفت: دی میستورا به ما خبر داد که از صبح می‌دانست که گروه ریاض از مذاکرات عقب‌نشینی خواهد کرد و به همین دلیل برای حفظ جایگاه سازمان ملل و شخصیتش ترجیح داد تا تعلیق مذاکرات غیرمستقیم را اعلام کند در واقع وی بر مسئولیت این هیات غیرمسئول که برخود نام هیات ریاض را گذاشته است، سرپوش گذاشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد: هیچ سوری از سوی دولت سوریه محاصره نشده است و تروریست‌ها و سلاح با حمایت مستقیم دولت اردوغان از مرزها در شمال سوریه وارد کشور نمی‌شوند.

جعفری گفت: تمام سوریه تحت محاصره همان کشورهایی است که در شورای امنیت ادعا می‌کنند که درصدد حل مساله آنچه که آن را محاصره می‌کنند، هستند. این تروریست‌ها هستند که مناطق مضایا، زبدانی، داریا و جوبر و دیگر مناطق را محاصره کردند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied