شمانیوز
شما نیوز

پیونگ یانگ دستور تصرف مجتمع صنعتی کائسونگ را صادر کرد

کره جنوبی اعلام کرد که اتباع خود را از مجتمع صنعتی کائسونگ در منطقه حایل غیرنظامی میان دو کره خارج می‌کند.

کره جنوبی اعلام کرد که اتباع خود را از مجتمع صنعتی کائسونگ در منطقه حایل غیرنظامی میان دو کره خارج می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سی.ان.ان، کره جنوبی اعلام کرد که این اقدام را در راستای پرتاب موشک و همچنین آزمایش هسته‌ای در ماه ژانویه توسط کره شمالی انجام داده است.

مجتمع صنعتی کائسونگ در 12 کیلومتری منطقه حایل غیرنظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از 100 کارخانه کره جنوبی را در خود جای داده است.

این کشور اعلام کرد: این مجتمع صنعتی را تعطیل می‌کند. این مجتمع در سال 2004 در راستای مصالحه با کره شمالی افتتاح شد.

در ساعات اولیه امروز (پنجشنبه) بسیاری از خودروها و ون‌های حامل اتباع کره جنوبی از این مجتمع صنعتی خارج شدند.

همچنین دولت کره جنوبی اعلام کرد: اولویت ما تضمین امنیت خروج اتباع کشورمان از کائسونگ است.

همچنین سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد: دولت سئول به دنبال خروج تمام اتباع کره جنوبی در سریع‌ترین زمان ممکن از کائسونگ است.

در پی اقدام کره جنوبی مبنی بر خروج اتباع خود از مجمتع صنعتی کائسونگ، کره شمالی به ارتش خود دستور تصرف این مجتمع صنعتی را به عنوان آخرین سمبل همکاری با کره جنوبی داد.

پیونگ یانگ اعلام کرد: پس از اقدام کره جنوبی، این کشور دهها هزار اتباع کره شمالی را به آنجا اعزام کرده و اموال کره جنوبی مسدود شده است.

اکنون سئول نگران است که آیا اتباع این کشور می‌توانند از این منطقه خارج شوند یا نه. زیرا اگرچه کره جنوبی خروج اتباعش را زودتر از اعلام کره شمالی مطرح کرده بود اما مطمئن نیست که تمام اتباعش از این منطقه خارج شده باشند.

همچنین برخی از کارگران کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که منتظر دستورالعمل‌های بعدی دولت سئول در این‌ باره هستند.

وزارت اتحاد مجدد دو کره اعلام کرد: نزدیک به 130 تبعه کره جنوبی امروز خواستار خروج از مجتمع صنعتی کائسونگ بودند که این مجتمع تعطیل شد، همچنین نزدیک به 70 نفر نیز در داخل مجتمع بودند که در حال خروج هستند.

همچنین خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام نظامی ناشناس کره جنوبی از آمادگی ارتش این کشور، در مرزهای خود در برابر هر گونه تحریک آمیز کره شمالی خبر داد.

البته هنوز وزارت دفاع هنوز این خبر را تایید نکرده است.

همچنین در گذشته پیونگ یانگ این شهرک صنعتی را در اعتراض به سیاست‌های کره جنوبی تعطیل کرده بود.

از سوی دیگر وزیر خارجه کره جنوبی در نیویورک روز چهارشنبه اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید سنگین‌ترین تحریم‌های محتمل را علیه کره شمالی اعمال کند.

وی ادامه داد: باید تدابیر اتخاذ شده از سوی شورای امنیت جامعتر و قدرتمندتر نسبت به تحریم‌های اعمال شده علیه اولین، دومین و سومین آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی باشد. تکرار هرگونه رفتار زشت نیاز به مجازات بیشتر و بزرگتر دارد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied