شمانیوز
شما نیوز

نکاتی برای پیشگیری از شایع‌ترین نوع قارچ پوستی

یک متخصص پوست و مو گفت: یکی از شایع‌ترین قارچ‌های پوستی، کچلی‌ تغییردهنده‌ رنگ‌ پوست است که برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه، رعایت بهداشت فردی بسیار توصیه می‌شود.

یک متخصص پوست و مو گفت: یکی از شایع‌ترین قارچ‌های پوستی، کچلی‌ تغییردهنده‌ رنگ‌ پوست است که برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه، رعایت بهداشت فردی بسیار توصیه می‌شود.

دکتر محمد امیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خوزستان، اظهار کرد: قارچ کچلی تغییردهنده رنگ پوست، تینه‌آ ورسیکالر(tinea versicolor) نام دارد که موجب چند رنگی شدن پوست بدن می‌شود. این نوع قارچ بسیار شایع بوده و در بیشتر خانواده‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: چند رنگی پوست بدن در افراد دارای پوست چرب بیشتر مشاهده می‌شود. این تغییرات به شکل لکه‌های قهوه‌ای یا گاهی سفید نمایان می‌شود و معمولا ناحیه گردن، سینه، بازوها، شکم و پشت بدن را گرفتار می‌کند ولی این ضایعه گاهی به حدی وسیع است که تا ناحیه باسن نیز سرایت می‌کند.

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: ابتلا به این نوع قارچ پوستی، افرادی را که بسیار عرق می‌کنند، لباس‌های تنگ می‌پوشند و افرادی که بیشتر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند و همچنین خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند، بیشتر تهدید می‌کند. این عارضه گاهی همراه با خارش است.

امیدیان ادامه داد: سرایت این نوع قارچ از فردی به فرد دیگر بسیار ضعیف است، ولی از نظر زیبایی موجب ناراحتی بیمار می‌شود که در صورت مراجعه فرد به متخصص پوست، نوع قهوه‌ای آن سریع قابل درمان است ولی درمان نوع سفید آن گاهی به طول می‌انجامد.

وی اظهار کرد: رعایت بهداشت فردی، استحمام، استفاده از لباس‌هایی که عرق در آنها به راحتی تبخیر می‌شود و همچنین دوری از تماس مستقیم نور خورشید به پوست، از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به کچلی تغییردهنده رنگ پوست است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گاهی وسعت بالای ابتلا به این قارچ پوستی، عود بیماری را به دنبال دارد. بنابراین توصیه می‌شود افراد بیمار ضمن مراجعه به متخصص پوست، هفته‌ای یک یا دو مرتبه از شامپوهای مخصوص استفاده کنند و همچنین در صورت نیاز، استفاده از پمادهای ضدقارچ برای کنترل آن را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied