شمانیوز
شما نیوز

خوشرو: شورای امنیت هرگز نباید بر اساس توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: شورای امنیت هرگز نباید بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم فقط در صورت خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: شورای امنیت هرگز نباید بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم فقط در صورت خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، روز پنجشنبه ونزوئلا که ریاست شورای امنیت را در ماه فوریه برعهده دارد نشست ویژه‌ای را در شورای امنیت تحت عنوان «عملکرد کمیته‌های تحریم شورای امنیت» برگزار کرد.

در این نشست انتقادهای فراوانی از نظام کنونی وضع تحریم‌ها توسط شورای امینت به عمل آمد و مشکلاتی مانند عدم شفافیت، نداشتن جهت‌گیری و چشم‌انداز راهبردی در وضع تحریم‌ها وازهمه مهمترعدم توجه به پیامدهای انسانی مورد تاکید قرار گرفت.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان ضمن شرکت در این جلسه و ایراد سخنرانی، مواضع و دیدگاه کشورمان را در زمینه وضع تحریم‌های شورای امنیت بیان کرد و تاکید نمود که :

1- شورای امنیت هرگز نباید بر اساس خطرهای جعلی و یا توهمات ساختگی دست به تحریم کشوری بزند بلکه تحریم فقط در صورت خطر جدی جهانی و یا تجاوز واقعی قابل توجیه است.

2- تحریم‌ها نباید با هدف مجازات مردم و یا به جهت نیل به اغراض سیاسی وضع شود.

3- لازم است که تحریم‌ها به عنوان آخرین راه حل، مورد نظر قرار گیرد و پیش از آن تمام روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات مطابق با فصل ششم منشور مورد آزمون قرار گرفته باشد .

4- وضع تحریم‌ها باید با توجه به پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت آن بر حقوق شناخته شده ملل در حقوق بین الملل صورت گیرد. اهداف تحریم‌ها کاملا تبیین شود و برای یک دوره زمانی مشخص در نظر گرفته شود و به محض حصول به آن اهداف، تحریم‌ها باید برداشته شود.

خوشرو گفت: از جمله باید توجه داشت که تحریم‌ها معمولا دارای پیامدهای منفی بر حقوق تصریح شده ملل در منشور به ویژه حق توسعه هستند و خدمات عمومی مانند آموزش و بهداشت را مختل کرده و در مسیر توسعه مانع ایجاد می‌کنند. از این رو تحریم‌ها لزوما ابزاری هوشمند نیستند و می توانند پیامدهای مصیبت‌باری بر مردم و گروههای آسیب پذیر وارد آورند و باعث قربانی شدن فزاینده مردم بیگناه می‌شود. پیامدهای انسانی وضع تحریم‌های شورای امنیت بر مردم عادی و نقض حقوق مردم و منشور ملل متحد موضوعاتی است که اساسا مورد توجه کمیته‌های تحریم قرار نمی‌گیرد.

نماینده دائم کشورمان همچنین افزود: به علاوه در همین چار چوب، ضروری است که کمیته های تحریم شورای امنیت وضع تحریم های یک جانبه اقتصادی علیه کشورها را به عنوان نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل شناسایی و مورد نظارت قرار دهند.

خوشرو در پایان گفت : جمهوری اسلامی ایران از این پیشنهاد طرح شده توسط ونزوئلا حمایت می‌کند که کمیته های تحریم شورای امنیت موظف شوند در گزارشهای خود بخشی را نیز به آثار منفی و زیانبار تحریم‌ها بر غیر نظامیان و فعالیت های انسانی اختصاص داده و از دبیرکل بخواهند که وی نیز در گزارشهای خود در مورد اجرای تحریم‌های وضع شده توسط شورای امنیت به این موضوع مهم بپردازد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied