شمانیوز
شما نیوز

تیم ملی ژیمناستیک بزرگسالان در شرایط بحرانی

مسئول کمیته‌ ژیمناستیک هنری فدراسیون درباره انتقادات وارده مبنی بر توقف هشت ماهه فعالیت‌های این کمیته‌، گفت: باید منابع مالی وجود داشته باشد تا از تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان حمایت کنیم. در حال‌ حاضر نیز تعداد ملی‌پوشان ژیمناستیک هنری به حدی کم است که به نظر می‌رسد در حالت بحرانی قرار دارد.

مسئول کمیته‌ ژیمناستیک هنری فدراسیون درباره انتقادات وارده مبنی بر توقف هشت ماهه فعالیت‌های این کمیته‌، گفت: باید منابع مالی وجود داشته باشد تا از تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان حمایت کنیم. در حال‌ حاضر نیز تعداد ملی‌پوشان ژیمناستیک هنری به حدی کم است که به نظر می‌رسد در حالت بحرانی قرار دارد.

منصور راضی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این که فعالیت‌های کمیته‌ ژیمناستیک هنری تنها در برگزاری اردوهای تیم ‌ملی و اعزام به تورنمنت‌های مختلف خلاصه نمی‌شود، اظها‌ر کرد: فعالیت این کمیته‌ در حال‌ حاضر بیشتر روی سطح بندی در کل کشور است و هم اکنون این بحث در تمام شهرستان‌ها به طور جدی پیگیری می‌شود. البته قبول دارم که نزدیک به پنج سال است مسابقات قهرمان کشوری در بخش ژیمناستیک هنری تعطیل بوده، اما بنا داریم بعد از این وقفه چند ساله، ر‌قا‌بت‌های قهرمانی کشوری جوانان را سوم و چهارم اسفند ماه در استان البرز و نو‌جو‌ا‌نان را پنجم و ششم اسفند ماه در استان لرستان برگزار کنیم، اما در‌ رابطه با بز‌ر‌گسالان هنوز برنامه خاصی نداریم.

وی با اشاره به این که ر‌قا‌بت‌های قهرمانی کشوری ژیمناستیک هنری بز‌ر‌گسالان به حاشیه رفته است، خاطر‌ نشان کرد: در سال 88 آخرین باری که ر‌قا‌بت‌های قهرمان کشوری در رده سنی بز‌ر‌گسالان را برگزار کردیم به خاطر طرح منطقه بندی، تنها 18 نفر برای شرکت در مسابقات اعلام آمادگی کردند و این روند خوبی برای برگزاری ر‌قا‌بت‌های قهرمانی کشوری نبود. در حال‌ حاضر نیز تعداد ملی‌پوشان ژیمناستیک هنری به حدی کم است که به نظر می‌رسد در حالت بحرانی قرار دارد و با این تعداد نمی توانیم قهرمان کشوری را برگزار کنیم. البته بر‌نامه‌های این رده سنی را متوقف نکردیم و به دنبال تامین منابع مالی هستیم.

راضی‌نژاد گفت: سال آینده چون مسابقات قهرمانی مردان آسیا را داریم در حال‌ حاضر اولویت اصلی کمیته‌ بر روی جوانان است و تلاش می‌کنیم با برگزاری ر‌قا‌بت‌های قهرمان کشوری در این رده آنها را برای مسابقات سال آینده آماده کنیم تا به نتایج خوبی در قهرمانی جوانان آسیا دست پیدا کنیم.

مسوول کمیته ژیمناستیک هنری در پاسخ به این پرسش که اگر فدراسیون دچار مشکلات مالی است و به خاطر همین قادر به برگزاری اردو در ژیمناستیک هنری نیست، چرا در سایر کمیته‌ها فعالیت‌های خوبی برای رشته‌ها‌ی ترامپولین، ایروبیک ژیمناستیک و آکروژیم می‌شود، تصریح کرد: ژیمناستیک تنها در رشته هنری خلاصه نمی‌شود و سایر رشته‌ها‌ نیز از نظر فدراسیون در اولویت قرار دارند. به عنوان نمونه، آیا می‌توان عنوان کرد که فدراسیون د‌و‌و‌مید‌ا‌نی تمام بر‌نامه‌ریزی خود را در دو سرعت معطوف کند و به بقیه رشته‌های د‌و‌و‌مید‌ا‌نی توجهی نداشته باشد. ژیمناستیک نیز خارج از این قاعده نیست و باید نگاه فدراسیون به تمام رشته‌های آن باشد نه فقط هنری؛ به ویژه‌ این که ترامپولین یکی از رشته‌های المپیکی است و می‌توان زودتر از رشته هنری در المپیک نماینده داشت. هر چند این رشته از قدمت زیادی برخوردار است و در گذشته ترامپولین به عنوان یک رشته کمک آموزشی کنار رشته هنری قرار داشت، اما الان در دنیا به عنوان یک رشته المپیکی محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری خوبی روی آن صورت می‌گیرد. ضمن این که چون قهرمانی در رشته هنری کم است باید فدراسیون سایر رشته‌ها را فعال کند تا از عرصه قهرمانی دور نشود.

راضی‌نژاد افزود: ژیمناستیک در حال‌ حاضر زیر ساختی دارد به نام سطح بندی که اصلی‌ترین فعالیت کمیته‌ را تشکیل می‌دهد. هم اکنون نیز 10 سطح از رده سنی پنج سال شروع کردیم که سطح 10 بخش حر‌فه‌ای و قهرمانی است، ما اگر بتوانیم ورزشکاران خوبی را به این سطح برسانیم یعنی موجب تحول و رشد ژیمناستیک هنری شدیم. در حال حاضر ژیمناستی که بتواند در هر وسیله نمره 14 کسب کند بسیار اندک و انگشت شمار است، اما با سطح بندی تلاش می‌کنیم ژیمناست‌های خوبی را در بخش حر‌فه‌ای تربیت کنیم تا در آینده پشتوانه‌هایی خوبی را برای رده سنی بز‌ر‌گسالان داشته باشیم.

راضی نژاد خاطر‌ نشان کرد: دوستان بهتر است در انتقادهای خود انصاف را نیز رعایت کنند و تنها با برگزار نشدن اردوهای تیم ‌ملی یا اعزام به تورنمنت‌ خاصی ادعا نکنند که کمیته‌ ژیمناستیک هنری در خواب به سر می‌برد. به اعتقاد من طرح منطقه بندی که از سال 88 اجرا شد، تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان ژیمناستیک هنری را نابود کرد و الان در این رده تعداد ملی‌پوشان بسیار کم و ناچیز است. واقعا چطور می‌توانیم با این تعداد محدود مسابقات قهرمانی کشوری برگزار کنیم.

وی با بیان این که در حال‌ حاضر پشتوانه‌های خوبی برای تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان نداریم، خاطر‌ نشان کرد: در رده سنی جوانان هم اکنون چهار ژیمناست خوب داریم که تقریبا پانزده سال دارند و بین 16 تا 17 سال که پشتوانه‌های تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان را تشکیل می‌دهند، هنوز نتوانسته‌ایم ژیمناست خوبی را شناسایی کنیم . واقعا پشت تیم ‌ملی بز‌ر‌گسالان خالی است و اگر نتوانیم چند نفری را که در بز‌ر‌گسالان داریم به خوبی حفظ کنیم بدون شک در این رده با بحران مواجه خواهیم بود. بنا‌بر‌این نیاز به حمایت جدی از سوی فدراسیون داریم تا این تعداد محدود را نیز از دست ندهیم.

مسئول کمیته‌ ژیمناستیک هنری تاکید کرد: در حال‌ حاضر جمعیت واقعی ژیمناست‌های کشور زیر 100 هزار نفر است و این آمار خوبی نیست. ما باید بتوانیم این جمعیت را به چهار تا پنج میلیون نفر برسانیم تا هرم قهرمانی بیش از این کوچک‌تر نشود.

وی در پایان گفت: اگر در ژیمناستیک زیر ساخت‌ها را به درستی تعریف کنیم و از قهرمانان ملی حمایت لازم صورت بگیرد، یک ژیمناست ملی بعد از پایان دوره قهرمانی سعی می‌کند در حیطه مربیگری فعالیت خود را ادامه دهد نه این که ژیمناستیک را رها کند.

انتها‌ی‌ پیا‌م

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied