شمانیوز
شما نیوز

انتقادی درست به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مرادیان:از سران محترم سه قوه بویژه ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا دارم اجازه ندهند عده ای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به محلی برای عقده گشایی و تسویه حساب سیاسی تبدیل کنند و رفته رفته این ستاد کارکرد اصلی خود را که مبارزه با مفسدان واقعی و رانت خواران بزرگ اقتصادی است از دست بدهد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): کیوان مرادیان رئیس اسبق صندوق رفاه وزارت علوم طی یادداشتی به خبری با عنوان «ارسال پرونده مالی 32 میلیاردی صندوق رفاه دانشجویی از سوی جهانگیری به آیت الله لاریجانی» پاسخ داد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

« در چند روز اخیر مطالبی از قول پالیزدار دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حکم معاون اول رئیس جمهور فعالیت می کند بر خلاف اصول اولیه اخلاقی و رعایت موازین قانونی علیه مسئولان صندوق رفاه بیان شده است.

آنچه در این میان جلب توجه می کند این است که قبل از درخواست هرگونه توضیح از مدیران مربوطه موضوع توسط روزنامه های حامی دولت فعلی با ذکر نام کامل اینجانب و به واسطه آن تخریب چند نهاد و شخصیت های ملی دیگر رسانه ای می شود، این موضوع در حالی است که همین رسانه ها وقتی می خواهند از مفسدان بزرگ اقتصادی و یا آقازاده مشهور نام ببرند با اینکه کیفرخواست صادر و جلسات دادگاه هم تشکیل شده است از آنان به اختصار نام برده و فقط حروف اول نام و فامیل آنان را می نویسند ولی در این مورد به نحو دیگری عمل می کنند که البته پیگیری حقوقی و قضایی علیه این رسانه های خاص در حال انجام است.

آنچه بنده از مصاحبه پالیزدار متوجه شدم این است که به بخشی از اقدامات ارزشمند سرمایه گذاری که منجر به ذخیره 204 میلیارد تومان در صندوق شده، در خصوص مشارکت با شرکت های سرمایه گذاری اشکال و ایراد وارد کرده اند که توضیح آن را بیان خواهم کرد البته ایکاش این دوستان قبل از اینکه مطالبشان را با روزنامه های خودشان در میان بگذارند حداقل ازمدیران مربوطه توضیح می خواستند تا شاید نیاز به این همه جار و جنجال و صرف هزینه های غیر ضروری نمی شد، اما در خصوص فعالیت های اقتصادی محل اشکال، ذکر این نکته ضروری است که صندوق جهت ارتقاء حوزه رفاهی دانشگاه ها اعم از غذا، خوابگاه و وام های دانشجویی و ... طبق تکلیف قانون صندوق (ماده 3 قانون تأسیس صندوق) موظف به سرمایه گذاری و درآمدزایی است تا از محل این درآمدها بتواند ضمن حرکت به سمت خودکفایی بخش بیشتری از نیازها را پاسخ دهد، در دوره ای که بانک ها برای سرمایه گذاری تا سقف 20 تا 22 درصد سود پرداخت می کردند، یک حالت این بود که پول صندوق در بانک ها سرمایه گذاری و سود 20 درصد آن وصول می شد که البته همه آن افرادی که کار اقتصادی کرده اند تأیید می کنند که به واسطه تورم و کاهش ارزش پول در این روش ارزش منابع را هم نمی توان حفظ کرد، گرچه بیش از یکصد و پنجاه میلیارد تومان از منابع ما در همان زمان هم در بانک ها سپرده گذاری شده بود. ما بر اساس قانون و ضوابط مربوطه در صندوق با چند شرکت سرمایه گذاری مشارکت کردیم و به جای سود 20 درصد، سود مشارکت 32 درصدی با اخذ ضمانت نامه بانکی جهت تضمین اصل و سود حاصله را در دستور کار قرار دادیم.

حتماً طراحان این جنجال ها نیک می دانند که وام های چهار درصدی و رانت های چند میلیارد دلاری را به افراد و شرکت های خاص می دهند نه مشارکت با سود 32 درصدی را آن هم با اخذ ضمانتنامه معتبر بانکی، اینکه گفته می شود چرا با چند شرکت خاص این کار صورت گرفته کاملاً بدیهی است چرا که شرکت های سرمایه گذاری متعددی به صندوق مراجعه می کردند و موضوع در کمیسیون سرمایه گذاری مطرح و بررسی می شد و چون تعدادی شرایط لازم را نداشته و قادر به ارائه ضمانتنامه بانکی نبودند طبیعتاً حذف می شدند و یکی از تضمین های لازم هم عبارت از ارائه ضمانت نامه بانکی مبنی بر تعهد بازگشت اصل سرمایه و حداقل سود مشارکت 32 درصد بود که البته بعد از ارائه ضمانت نامه های مذکور صندوق این ضمانت نامه ها را از بانک عامل و همچنین سرپرستی مربوطه استعلام می کرد، یعنی به تمام معنی محکم کاری جهت حفظ بیت المال صورت گرفته است.

البته این موضوع را هم باید اشاره کنم که صندوق رفاه دانشجویان یک هیئت امنایی دارد متشکل از رئیس صندوق، رئیس سازمان امور دانشجویان، نماینده وزیر اقتصاد، نماینده سازمان مدیریت و وزیر علوم که بر فعالیت های صندوق نظارت دارند و بر اساس مصوبه همین هیئت امناء اجازه فعالیت های سرمایه گذاری را به کمیسیون سرمایه گذاری تفویض کرده که در آن کمیسیون افراد با تجربه، متدین و متعهدی عضویت دارند به عبارت دیگر ساختار نظارتی و تصمیم گیری در صندوق رفاه دانشجویان یک ساختار مبتنی بر عقل جمعی و تصمیم اعضاست نه نظر یک فرد، نکته دیگر اینکه همانطور که در مصاحبه پالیزدار بیان شده است بخشی از مطالبات مذکور در زمان مدیریت قبلی وصول و طبعاً بخشی دیگر باید با پیگیری مدیران وقت از طریق ضبط ضمانتنامه بانکی وصول می شد که نشد. و اینکه ایشان «احتمال وجود سوء جریان» را بدون هیچ دلیل محکمی مطرح کردند و از این عبارت مفهوم حیف و میل و فساد مالی را برداشت نمودند جای سؤال جدی دارد.

البته برخورد پالیزدار در خصوص مسائل مرتبط به دولت یازدهم از جمله مباحث مربوط به جریان رانت 2 میلیارد دلاری کاملاً متفاوت و حمایتی بوده است.

بنده بارها گفته ام و بار دیگر قاطعانه اعلام می کنم که در زمان فعالیت بنده و همکاران عزیز و صادق اینجانب در صندوق حتی ریالی به بیت المال دست اندازی نشده و یقیناً با این جوسازی ها نمی توان عملکرد درخشان آن دوره را زیر سوال برده و بر عملکرد بسیار بسیار ضعیف دولت یازدهم در حوزه رفاه دانشجویان سرپوش گذاشت. همین جا ضمن تشکر از قوه محترم قضائیه به واسطه صدور دستور پیگیری درخواست دارم دستور دهند موضوع به جای طرح در روزنامه های یک جناح خاص هر چه سریع تر در یک دادگاه صالحه و به صورت علنی رسیدگی شود. البته شکایت بنده از طراحان اصلی موضوع از جمله پالیزدار و برخی رسانه ها به خاطر نشر اکاذیب و چاپ اتهامات واهی و اثبات نشده در حال انجام است.

در پایان از سران محترم سه قوه بویژه ریاست محترم قوه قضائیه تقاضا دارم اجازه ندهند عده ای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به محلی برای عقده گشایی و تسویه حساب سیاسی تبدیل کنند و رفته رفته این ستاد کارکرد اصلی خود را که مبارزه با مفسدان واقعی و رانت خواران بزرگ اقتصادی است از دست بدهد.» منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied