شمانیوز
شما نیوز

بارزانی: موضع‌ ما درقبال سوریه به موضع سوری‌ها درباره کردها بستگی دارد

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که موضع‌گیری این اقلیم در مورد طرف‌های سوری و دولت دمشق، به موضع‌گیری دولت و مخالفان سوری نسبت به مساله کردها در این کشور بستگی دارد.

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که موضع‌گیری این اقلیم در مورد طرف‌های سوری و دولت دمشق، به موضع‌گیری دولت و مخالفان سوری نسبت به مساله کردها در این کشور بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز عراق، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که یکشنبه در اربیل میزبان ایلیا مورگونوف، سفیر روسیه در عراق بود با اشاره به روابط تاریخی میان کردها و روسیه از همکاری کرملین با اقلیم کردستان عراق تقدیر کرد.

وی در این دیدار به بحران‌های منطقه‌ای و جنگ با داعش پرداخت و در بخشی از صحبت‌هایش درباره سوریه گفت: موضع‌گیری اقلیم کردستان عراق در مورد طرف‌های مخالف و دولت سوریه، به موضع‌گیری آنها در مورد مساله کردها در سوریه و به رسمیت شناختن حق آنها در این کشور ارتباط دارد.

در این دیدار همچنین به روند سیاسی عراق، آینده این کشور و آزادی موصل پرداخته شد. مورگونوف نیز در این دیدار از خطوط کلی سیاست کشورش در خاورمیانه، سوریه و عراق سخن گفته و اظهار داشت: به اربیل آمدم تا از سوی کشورم با مردم اقلیم کردستان ابراز همدردی کرده و بر تمایل مسکو به ادامه روابط با اقلیم تاکید کنم.

سفیر روسیه در عراق آمادگی کشورش را برای همکاری نظامی با پیشمرگ‌ها در جنگ علیه تروریسم اعلام کرد. این مسئول روس از نقش مسعود بارزانی در فرماندهی نبردها و نیز فداکاری‌های نیروهای پیشمرگ در مبارزه با تروریست‌ها تقدیر کرد.

بارزانی همچنین در اربیل میزبان برونو جیدو، مسئول کمیساریای عالی پناهجویان وابسته به سازمان ملل در عراق بود. وی با تاکید بر اینکه اقدامات دولت اقلیم در راستای اسکان آوارگان و پناهجویان و امدادرسانی به آنها یک مسئولیت ملی است، بغداد را به عدم پایبندی به تعهداتش در این زمینه متهم کرد.

بارزانی تاکید کرد: اقلیم کردستان هر آنچه در توان داشته، برای کمک به آوارگان انجام داده است و اقدامات امنیتی نیز در راستای حفظ امنیت آوارگان و حمایت از آنها بوده است.

جیدو نیز در این دیدار اظهار داشت که وضعیت معیشتی پناهجویان در اقلیم کردستان در مقایسه با دیگر مناطق مناسب‌تر و بهتر است. وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان ملل برای کمک به آوارگان، خدمات‌رسانی به آنها و بازگرداندن پناهجویان به ویژه در منطقه سنجار، زمار و ربیعه، از همکاری اربیل با فعالیت‌های نهادهای وابسته به سازمان ملل تقدیر کرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied