شمانیوز
شما نیوز

ظریف و جان کری برای لغو تحریم های بانکی مذاکره کردند

 رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مسائل بانک‌های درجه دو و سه در ارتباط با ایران در حال برطرف شدن است، گفت: آقای ظریف قول برطرف شدن این مشکل را داده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

مسعود خوانساری ظهر امروز در مراسم هیئت اعزامی اتاق بازرگانی تهران به آلمان اظهار کرد: برخی مسائل بانک‌ها و بیمه‌های خارجی در ارتباط با ایران هنوز وجود دارد. مشکلات بانک‌های درجه دو و سه تقریبا در حال حل شدن است اما مسائل مربوط به بانک‌های درجه یک حل نشده است.

وی افزود: بانک‌ها برای ارتباط با ایران جریمه‌های زیادی به آمریکا داده‌اند اما آقای ظریف قول داده است که این مشکل برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در توضیح اضافه کرد: در تماس آقای ظریف با آقای جان کری صحبت شده است تا این مشکل برطرف شود و بانک‌ها دیگر «با ایران کار نخواهیم کرد» را کنار بگذارند.

خوانساری در ادامه صحبت‌های خود در باره زیربار نرفتن بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران، گفت: تحریم‌های اولیه آمریکا برداشته نشده اما تحریم‌های اتمی برداشته شده است و بانک‌ها نگران تشخیص ناصحیح میان تحریم‌های اولیه و اتمی هستند.

وی اضافه کرد: این امر باعث نگرانی بانک‌ها از غضب آمریکا و جریمه شدن دوباره بانک‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: سفر هیئت تجاری به آلمان بعد از رفع تحریم‌ها یک دوره آموزشی برای ما بود زیرا ما هفت تا هشت سال روابطمان با دنیا قطع شده بود.

خوانساری گفت: از این سفر نمی‌توان انتظار داشت که حتماً منجر به عقد قرارداد یا جذب فاینانس شود.

وی گفت: بانک‌ها و بیمه‌های خارجی هنوز به طور کامل برای ارتباط با ایران نیامده است. خیلی از بانک‌ها روش‌های گشایش ال سی را فراموش کرده‌اند. خوانساری گفت: آمدن 150 هیئت تجاری خارجی به ایران قبل از رفع تحریم باعث آب شدن یخ ارتباط با ایران شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ملاقات‌های متعدد خود با وزرا و شهردار ایالت باواریا و شهر برلین اظهار کرد: برگزاری مذاکراتی در این سطح نشان دهنده علاقه آلمانی‌ها برای گسترش روابط اقتصادی با ایران است.

خوانساری تأکید کرد: برای برقراری ارتباطات موثر میان شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی با همتایان خارجی خود مشخصات شرکت‌های داخلی به صورت دقیق در اتاق بازرگانی ثبت می‌شود تا در سفرهای آینده بتوانیم ارتباطات موثرتری داشته باشیم.

وی همچنین افزود: برای بهره برداری مناطق بازرگانان ازاین سفرها یک و نیم تا دو ماه قبل از عظیمت مشخصات سفر به اطلاع بازرگانان خواهد رسید.

در ادامه این مراسم نجفی منش عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در این سفر قرارداد همکاری میان انجمن قطعه‌سازان ایران و انجمن صنایع اقتصاد باواریا منعقد شد همچنین مذاکرات میان قطعه‌سازان ایرانی و آلمانی درحال انجام و پیگیری است.

در ادامه این مراسم ندا زمانی عضو هیئت تجاری ایران در آلمان در ارتباط با مسائل پیش روی بازگانان در این سفر، گفت: هیئت تجاری اعزام شده به آلمان در بخش‌های مختلف بازرگانی حضور یافت و طبقه بندی مشخصی برای آنها صورت نگرفت.

وی افزود: این امر باعث شد تا بارگانان بخش‌های حاضر نتوانند بهره لازم را در این سفر کسب کنند و ارتباطات موثری با همتایان خارجی خود برای پیدا کردن شریک تجاری بدست آورند.

همچنین یکی دیگر از بازرگانان حاضر در این سفر اظهار کرد: این سفر شرایط مناسبی برای ارزیابی سرمایه گذاران آلمانی فراهم آورد هرچند برای تمام بازرگانان منجر به تفاهم نامه و یا قرارداد نشد.

یکی از فعالان بخش تجهیزات پزشکی نیز گفت: نتایج خوبی از این سفر بدست آمد و برنامه ریزی دقیقی برای این سفر شده بود.

بنایی دیگر بازرگان حاضر در این سفر اظهار کرد: در سفر به آلمان شرایطی برای انتقال تکنولوژی برای ما فراهم نشد و شرکت‌های آلمانی در ارتباط با ما بیشتر تمایل به فروش کالا یا اعطای اختصاصی نمایندگی داشتند. هرچند این شرایط برای برخی بازرگانان متفاوت بود.

حجازی عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران در این نشست اظهار کرد: مسائل بانکی هنوز میان تجار ایرانی و خارجی به طور کامل برطرف نشده است. بانک‌های ایرانی نیز همکاری‌های لازم را با بازرگانان نمی‌کنند به طوری که زمانی که به یک بانک برای استفاده از فاینانس‌های خارجی مراجعه می‌کنیم 2.5 برابر مبلغ فاینانس از ما مدرک می‌خواهند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied